سرمایهگذاری؛ پاشنه آشیل بازیسازی در ایران/ ۲ بازی ایرانی در اختیار مخاطبان منطقه خلیج فارس قرار گرفت
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ صنعت بازیسازی از پردرآمدترین و تأثیرگذارترین صنایع در سراسر دنیاست و سالانه بودجه هنگفتی از سوی برخی از دولتها برای توسعه محصولات این صنعت پرداخت میشود. با توجه به جمعیت بالای گیمرها در شهرهای مختلف کشور هر بازی رایانهای که معرفی و به بازار عرضه میشود، مورد توجه تعداد بسیاری از گیمرهای نوجوان، جوان و بزرگسال قرار میگیرد.
طبق آخرین اسناد منتشر شده از سوی سایت تحلیلی و آماری «استاتیستا» بیش از ۳.۲۴ میلیارد گیمر در سراسر دنیا وجود دارد که از این تعداد بیشترین میزان کاربران بازیهای رایانهای در آسیا و پس از آن اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی زندگی میکنند. پراکندگی و جمعیت بالای گیمرها در اقصی نقاط جهان موجب شده، شرکتهای بزرگ بازیسازی محصولات خود را نه تنها برای سرگرمی بلکه به منظور تحقق اهداف فرهنگی طراحی کنند. در واقع تولیدکنندگان محتوا و فعالان صنعت بازیسازی تولیدات این صنعت را تنها به منزله ابزار سرگرمی و تفریح نمیدانند؛ بلکه معتقدند بخش گستردهای از فرآیندهای انتقال پیامهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به وسیله بازیهای رایانهای منتقل میشود.
ماراتن جدی صنعت بازی میان شرکتهای بازیسازی در دنیا
سالهای اخیر ماراتن جدی بین شرکتهای بازیسازی و فعالان این صنعت ایجاد شده و هرکدام از این بازیگران سعی میکنند سهم بیشتری از این صنعت پولساز را بهدست آوردند. بررسی کارشناسان به روشنی نشان داده بازیهای رایانهای تأثیر گستردهای بر نگرش و نوع تصمیمگیری کاربران و به ویژه گیمرهای کودک و نوجوان دارد. از همین رو دولتها میکوشند با برنامهریزی دقیق و اختصاص بودجه کافی از شرکتهای بازیسازی بومی که محصولات متناسب با فرهنگ و آداب مردم کشور خود را تولید میکنند، حمایت کرده و محصولات آنها را در بازارهای داخلی و بینالمللی معرفی کنند.
در ایران بازیهای رایانهای همواره مورد توجه کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان قرار داشته و روزانه میلیونها گیمر ایرانی زمان زیادی را به بازی کردن با گوشی هوشمند، رایانه یا کنسول بازی اختصاص میدهند. با این حال؛ صنعت بازیسازی در ایران با چالشهایی جدی روبهرو است که با توجه به اهمیت بالای صنعت بازی و تأثیرگذاری آن باید این مشکلات را مورد بررسی قرار داد.
در این راستا با «علیرضا فراهانی»، کارشناس فضای مجازی و دبیر جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
ترجمه ۲ بازی ایرانی در سطح خلیج فارس
آنا: ایران در حوزه بازیسازی چه جایگاهی دارد؟
فراهانی: بازیسازان ایرانی در سالهای اخیر با وجود تمام محدودیتها از سمت غرب، توانستهاند موفقیتهای چشمگیری به دست آورند و سهم مهمی از مخاطب را از آن خود کنند.
در کنار حضور موفق در رویدادهای بینالمللی بازیسازان ایرانی با تولید و توسعه بازیهای ارزشآفرین توانستهاند در منطقه حضوری فعال و پررنگ داشته باشند. در این مورد میتوان به ۲ بازی «قصههای قرآنی برای کودکان» و «پیربابا» اشاره کرد که با محتوای مذهبی به چندین زبان مختلف از جمله انگلیسی و عربی ترجمه شدهاند و در اختیار مخاطبان در سطح منطقه خلیج فارس قرار گرفتهاند.
بازیسازان ایرانی در این چند سال توانستهاند بازیهای فاخر و ارزشآفرینی در سبکهای مختلف برای گوشیهای هوشمند و رایانه شخصی تولید کنند و اکنون پروژههای بازیهایی آنلاین در سبکهای «بتل رویال» و «موبا۱» در حال توسعه هستند که دارای محتوای فرهنگی ایرانی هستند به بازار عرضه شوند.
بازیسازان ایرانی توانستهاند با وجود محدودیتهای غرب، سهم مهمی از مخاطب را از آن خود کنند
برنامه ریزی مجدد ساختارهای حمایتی همگرا
آنا: تاکنون چه گامهایی در حوزه بازی برداشته شده و چه تعداد بازی رایانهای ایرانی داریم؟
فراهانی: معاونت کسبوکار بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم با ارائه راهکارهای حمایتی به حمایت از فعالیتهای بازیسازی در ایران میپردازد و امسال قصد دارد تا برنامه ریزی مجدد ساختار حمایتی همگرا، حمایتهای داخلی و صادراتی خود را ادامه دهد.
طراحی و توسعه ساختار حمایتی همگرا، برگزاری رویدادهای آموزشی انستیتو ملی بازیسازی، رویدادهای حمایتی مانند نخستین رویداد بازیهای واقعیت مجازی و افزوده با هدف معرفی فناوریهای نوین و حمایت از بازیهای تولید شده در این زمینه، توسعه و راهاندازی پلتفرم مسابقات «بازیکو» با هدف ایجاد محیطی سالم، شاد و ارائه مشاورههای عمومی و تخصصی از طریق خدمات بازیسازی مرکز رشد، نمونههایی از خدمات ارائه شده بنیاد ملی بازیهای رایانهای در صنعت بازیسازی ایران هستند.
در خصوص تعداد بازی تولید شده در کشور بیش از چند هزار بازی ایرانی هستند که در بازار منتشر شدهاند. در کنار بازیهای منتشر شده هم بازیهای دیگری در حال تولید و توسعه هستند که در سبکها و پلتفرمهای مختلف در حال توسعه و بهینهسازی هستند.
وجود ۱۵۰ شرکت فعال در حوزه بازیسازی
آنا: در ایران چه تعداد بازیساز و چه تعداد گیمر داریم؟
فراهانی: در ایران بیش از ۱۵۰ تیم و شرکت بازیسازی فعال و ۳۴ میلیون گیمر داریم. این اطلاعات بر اساس گزارش گردآوری شده مرکز تحقیقات دایرک و تعداد ثبت نامهای تیم و شرکتها در ساختار حمایتی همگرا بهدست آمده است.
انتقال مفاهیم فرهنگی با توسعه بازیهای فاخر ایرانی
آنا: چرا ساخت و تولید بازی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ضرورت دارد؟
فراهانی: از بازیهای ویدئویی در جهان بهعنوان یک رسانه آموزشی یاد میشود. رسانهای که میتواند در کنار کاربردهای سرگرمی و آموزشی، کاربردهای سیاسی و محتوایی هم داشته باشد. بازیهای ویدئویی نوع جدیدی از سرگرمی و حتی پلتفرمی برای یادگیری به شمار میروند.
تعاملی بودن بازیهای ویدئویی باعث میشود که جذابیتشان برای مخاطبان دوچندان شود. بسیاری از محصولات فرهنگی به خصوص کتابها برای جذب مخاطب بیشتر در حال تبدیل به محصولاتی بازیوارسازی شده یا حتی بازی ویدئویی هستند. ضریب نفوذ بالای بازیهای ویدئویی و پتانسیل آموزشی آنها باعث میشود که از بازیهای ویدئویی بتوان بهعنوان راهکاری برای انتقال مفاهیم و آموزش مباحث فرهنگی، مذهبی و درسی استفاده کرد.
این ویژگی بازیهای ویدئویی در کنار تأثیرات بسیار مثبتش میتواند تأثیرات منفی و جبرانناپذیری هم داشته باشد. همانطور که یک بازی سالم و فاخر ایرانی میتواند مفاهیم فرهنگی را آموزش دهد، یک بازی ویدئویی ناسالم میتواند مفاهیم و موارد منفی را به نوجوانان و جوانان بیاموزد. به همین خاطر است که توسعه بازیهای فاخر ایرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
در ایران بیش از ۱۵۰ تیم و شرکت بازیسازی فعال و ۳۴ میلیون گیمر داریم
تسهیل فرآیند عضویت شرکتهای بازیسازی ایرانی برای دانشبنیانها
آنا: نقش شرکتهای دانشبنیان در حوزه بازیسازی چقدر پررنگ است؟
فراهانی: یکی از حمایتهایی که در ساختار حمایتی همگرا ارائه میشود، تسهیل فرآیند برای عضویت شرکتهای بازیسازی ایرانی در صنایع خلاق و شرکتهای دانشبنیان است. اکنون ۲۰ شرکت دانشبنیان بازیسازی عضو همگرا هستند.
شرکتهای عضو همگرا فعالیتهای خودشان را بیشتر در سطح بینالمللی انجام میدهند و حمایتهایی نظیر تبلیغات و بازاریابی بینالمللی برای آنها جذابیت بیشتری دارد. نقش این شرکتها بیشتر در ارائه راهکارهای انتشار بینالمللی، انتقال تجربه و دانش بازیسازی به بازیسازان داخل از طریق شرکت در رویدادهای بینالمللی و استفاده از کارگزارهای بینالمللی برای انتقال درآمد به داخل است.
نبود سرمایهگذاری؛ مانعی برای انتشار پروژههای فاخر
آنا: چرا از شخصیتهای داستانی آنطور که باید در ساخت بازی بهره نمیبریم؟ چرا نتوانستیم در این زمینه گام مؤثری برداریم؟
فراهانی: بسیاری از شخصیتهای شاهنامه حضوری پررنگی در بازیهای ایرانی دارند. این موضوع که ظرفیت استفاده از شخصیتها و نامهای فاخر ایرانی وجود دارد و هنوز به طور کامل بازیها نتوانستهاند از این ظرفیت استفاده کنند، بحث دیگری است که به خاطر نبود زیرساختها و سرمایهگذاری لازم، پروژههای فاخر مرتبط با این موضوعات هنوز منتشر نشدهاند. در آینده برنامهریزیهای بسیاری برای تولید و نشر بازیها با موضوعات و شخصیتهای فاخر ایرانی در حال انجام است.
لزوم سرمایهگذاران کلان و خرد برای رفع نیاز صنعت بازی
آنا: برای بهبود وضعیت صنعت بازی چه باید کرد؟
فراهانی: جذب مشارکت از حوزههای مختلف بهخصوص سرمایهگذاران کلان و خرد، حمایتهای دولتی، خصوصی و ارائه راهکارهای حمایتی برای رفع نیازهای زیرساختی و تجهیزات لازم است. با جذب سرمایه پروژههای بازیسازی با بودجهبندی بهتری برنامهریزی و تولید خواهد شد.
در کنار راهکارهای حمایتی و اقتصادی، راهکارهای فرهنگی هم برای تقویت صنعت بازیسازی ایران نیاز است. بهعنوان مثال، خیلی از گیمرهای ایرانی شاید با کیفیت بازیهای ایرانی آشنا نباشند و حتی ندانند که در ایران بازیها برای رایانه شخصی یا عینکهای واقعیت مجازی و فناوری واقعیت افزوده تولید میشود. در این زمینه نقش رسانههای داخلی بیشتر به چشم خواهد خورد که با انعکاس چنین اخباری میتوانند به ایجاد انگیزه و معرفی و حمایت از محصولات داخلی بپردازند.
انتهای پیام/