دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایش بلایای طبیعی با نخستین ماهواره رادار دیافراگم چین

پایش بلایای طبیعی با نخستین ماهواره رادار دیافراگم چین
چین نخستین ماهواره رادار دیافراگم مصنوعی در مدار بالا را برای پایش بلایای طبیعی پرتاب کرد.
کد خبر : 862875

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، چین نخستین ماهواره رادار دیافراگم مصنوعی در مدار بالا را برای پایش بلایای طبیعی پرتاب کرد.

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) امروز صبح اعلام کرد، چین ابتدای روزش یکشنبه یک ماهواره جدید را به فضا فرستاد.

این ماهواره با نام «اِل‌سار ۴، ۰۱» در ساعت ۱:۲۶ صبح به وقت پکن با موشک حامل لانگ مارچ ۳ بی از مرکز پرتاب ماهواره ژیچانگ در جنوب غربی استان سیچوان پرتاب شد و سپس با موفقیت وارد مدار برنامه ریزی شده خود شد.

این ماهواره همچنین نخستین ماهواره رادار دیافراگم مصنوعی مدار بالا (SAR) در جهان است که وارد مرحله اجرای پروژه می‌شود و عمدتا برای ارائه خدمات اطلاعات سنجش از راه دور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رادار دیافراگم مصنوعی نوعی رادار است که برای ایجاد تصاویر دو بعدی یا سه بعدی اجسام مانند مناظر استفاده می‌شود. دیافراگم مصنوعی از حرکت آنتن رادار بر روی یک منطقه هدف استفاده می‌کند تا وضوح مکانی دقیق‌تری نسبت به رادار‌های معمولی فراهم کند. سار به طور معمول بر روی یک سکوی متحرک مانند هواپیما یا ماهواره نصب می‌شود.

در مقایسه با ماهواره‌های مدار پایین و ماهواره‌های نوری، ماهواره «اِل‌سار ۴، ۰۱»  دارای مزایای دوره بازبینی مشاهدات کوتاه مدار بالا و پهنای تصویربرداری گسترده با مشاهدات مایکروویو است که توسط شرایط ناپایدار آب و هوا و نور مداوم روز محدود نمی‌شود.

این فناوری دقت شناسایی و کارایی اطلاعات تغییرات غیرطبیعی بلایای طبیعی را بهبود می‌بخشد و قابلیت‌های جامع پیش‌گیری و کنترل بلایای طبیعی را افزایش می‌دهد.

به گفته سازمان ملی فضایی چین، در این صورت، این ماهواره سیستم نظارت بر بلایای فضایی چین را که اهمیت زیادی برای بهبود پیش‌گیری، کاهش و امدادرسانی در بلایای طبیعی این کشور دارد، بهبود خواهد بخشید.

پرتاب یکشنبه سی و سومین ماموریت از سری موشک‌های حامل لانگ مارچ بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته