دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرتاب موشک «آریان ۶» به سال ۲۰۲۴ موکول شد

پرتاب موشک «آریان ۶» به سال ۲۰۲۴ موکول شد
رئیس آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که نخستین پرتاب موشک جدید «آریان ۶» به سال ۲۰۲۴ موکول شد.
کد خبر : 863635

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، رئیس آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که نخستین پرتاب موشک جدید «آریان ۶» اروپا پس از یک آزمایش زمینی ناقص به سال ۲۰۲۴ موکول شده است.

موشک آریان ۶ که توسط شرکت فرانسوی مهندسی هوافضا موسوم به «آریان‌گروپ» و به نمایندگی از آژانس فضایی اروپا ساخته شده، آزمایش‌های زمینی را در پایگاه فضایی کورو در گویان فرانسه و در آلمان پشت‌سر گذاشته تا به‌عنوان پرتابگر جدید ماموریت‌ها را انجام دهد. آریان ۶ در واقع برای پر کردن شکاف در دسترسی به فضا پس از بازنشستگی آریان ۵ و شکست اخیر پرتابگر کوچک‌تر آن «وگا سی» است.

وگا سی که از تقویت‌کننده جانبی آریان ۵ ساخته شده، قرار بود دسترسی فضایی به ماهواره‌های کوچک‌تر را برای مدارهای پایین‌تر از مدار زمین فراهم کند که پس از شکست در پرتاب سال گذشته بازنشسته شد.

آژانس فضایی اروپا هفته گذشته در دعوت‌نامه‌ای اعلام کرد که آخرین آزمایش انجام شده در تاریخ ۱۸ ژوئیه به‌منظور آماده‌سازی موشک برای روشن کردن مجموعه موتور «وولکین ۲.۱» (Vulcain ۲.۱) تکمیل نشده و به ۲۹ اوت موکول شده است. به طورکلی ۹۰ درصد از اهدافی که در ماه ژوئیه برنامه‌ریزی شده، برآورده شده و قرار است آزمایش‌های بیشتری در ماه سپتامبر انجام شود.

به گفته «جوزف اشباخر»، مدیر کل آژانس فضایی اروپا پس از این سری آزمایش‌ها قصد داریم تاریخ عرضه آریان ۶ را مشخص کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منصفانه است بگوییم برنامه‌های عرضه آزمایشی پیش از پایان سال از دسترس خارج شده، گفت: «بله، همین‌طور است!»

«گیوم فاوری»، مدیر اجرایی شرکت هواپیماسازی ایرباس ماه گذشته به انجمن هوایی پاریس گفت که اولین پرتاب آزمایشی پرتابگر سنگین جدید آریان ۶ برای پایان سال برنامه ریزی شده، اما این به پیشرفت آزمایش‌های زمینی در طول تابستان بستگی دارد.

اشباخر از سیاست‌مداران اروپایی خواست که فشار برای تضعیف اهداف آب و هوایی را نادیده بگیرند، امواج گرمای بی‌سابقه و آتش‌سوزی‌های قابل مشاهده از فضا شواهد هشداردهنده‌ای برای گرم شدن کره زمین هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته