نفوذ هوش مصنوعی به زندگی روزمره بشر/ از رؤیای خودروهای خودران تا گفتوگو با رباتهای هوشمند
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها فعالان عرصه فناوری درباره پیامدهای هوش مصنوعی و نقش این فناوری در شکلگیری آینده بحث میکنند اما هماکنون اثرات آن در زندگی روزمره بشر به صورت مرموزانهای نفوذ کرده است. با این حال، بدیهی است که هوش مصنوعی روز به روز بر تصمیمات و سبک زندگی انسانها تاثیر میگذارد. در ادامه نیمنگاهی به نفوذ مرموزانه هوش مصنوعی در زندگی روزانه بشر میاندازیم که در ادامه میخوانید:
ورود چتباتها با مدل زبانی بزرگ
در این برهه از زمان به استفاده از چتباتهای مختلف در اینترنت عادت کردهایم که بسیاری از رباتها در واقع نمونههایی از هوش مصنوعی هستند. «چت جیپیتی» (ChatGPT) در واقع یک چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی است که با مدل زبان بزرگ «جیپیتی۳ اوپنایآی» OpenAI (GPT ۳) کار میکند. این شرکت همچنین یک مدل جدیدتر با عنوان «چت جیپیتی-۴» (GPT-۴) منتشر کرده که یک مدل زبانی بزرگ در دسترس کاربران پلاس است.
این ربات برای تقلید پاسخهای شبیه به انسان و انجام کارهای مختلف طراحی شده است. در حالی که مردم در ابتدا از این چتبات برای مکالمات ساده استفاده میکردند، به سرعت مشخص شد که چت جیپیتی قادر به انجام کارهای بسیاری به صورت آنلاین است.
این چتبات هوش مصنوعی میتواند پستهای وبلاگ بنویسد، کدهای پیچیده را تولید و اشکالزدایی کند، داستانهای زنده خلق کند، دستور پخت بدهد و به هر پرسش کاربر پاسخ دهد. چت جیپیتی حتی به زودی به اینترنت دسترسی پیدا میکند.
بازسازی بینگ با هوش مصنوعی
گوگل همیشه بهعنوان یک موتور جستوجو مطرح بوده که مایکروسافت اکنون بینگ را با هوش مصنوعی بازسازی کرده است. هوش مصنوعی بینگ ایجاد شده تا به موتور جستوجو این قدرت را بدهد که به طور هوشمندانه پاسخهای متنوعی توسط هوش مصنوعی خود ارائه کند. با این حال، بینگ از حالت جدید چت نیز بهره میبرد.
حالت چت هوش مصنوعی بینگ در اصل به هر کاربری اجازه میدهد با موتور جستوجو صحبت کند و تمام اشکال نتایج جستوجو را رسم کند. بینگ هم مانند چت جیپیتی میتواند به پرسشهای مختلفی پاسخ دهد و کارهای زیادی انجام دهد. از زمان انتشار، «ام اس بینگ» (MS Bing) با ثبت بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه، محبوبیت خود را افزایش داده است.
بهره گیری کامل از پتانسیل هوش مصنوعی توسط گوگل دوپلکس
گوگل دوپلکس یکی دیگر از سرویسهایی است که از پتانسیل کامل هوش مصنوعی استفاده میکند. گوگل دوپلکس در سال ۲۰۱۸ ویژگی را به نمایش گذاشت که میتوانست از طرف کاربر یک میز در رستورانها رزرو کند. صدای انسان را تقلید، متن را درک کند و مانند هر انسان دیگری به طور طبیعی پاسخ میدهد. از گوگل دوپلکس برای رزرو بلیط سینما و تئاتر، رزرو صندلی در یک سالن و غیره استفاده کرد. در حال حاضر، این سرویس تنها محدود به ایالات متحده است و تنها به زبان انگلیسی در دسترس است.
قابلیت جدیدی به گوشیهای پیکسل در آمریکا اضافه شده که باعث میشود کارهای روزمره بسیار راحتتر انجام شوند. به عنوان مثال، اگر شما با یک شماره بدون عوارض تماس بگیرید، دستیار گوگل میتواند تماس را مدیریت کند و زمانی که فرد مقابل آماده صحبت با شما است، به شما اطلاع دهد. به این ترتیب میتوانید زمان زیادی صرفهجویی کنید.
نوشتن هوشمند، پاسخ سریع و بررسی گرامر
قابلیتی به نام «اسمارت کمپوز» (Smart Compose) در جیمیل وجود دارد که جملات کامل را براساس جملات نوشته شده پیشنهاد میدهد. این برنامه از هوش مصنوعی برای ترکیب سریع پیشنویسهای ایمیل با دقت متنی و دستور زبان صحیح استفاده میکند. از سوی دیگر هیچ مثال بهتری از هوش مصنوعی برای بهتر کردن زندگی و صرفهجویی در زمان وجود ندارد.
یکی از بهترین کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص گفتار با «گوگل ریدر» (Google Recorder) اتفاق میافتد. این برنامه از هوش مصنوعی برای رونویسی سخنرانیها استفاده میکند. در واقع گوگل ریدر یک قدم فراتر میرود و از یادگیری ماشینی برای رونویسی سخنرانیها بدون اتصال به اینترنت استفاده میکند. همه مراحل به صورت آفلاین و با دقت بالا انجام میشود. ناگفته نماند که این افزونه یک یادداشت قابل جستوجو نیز ایجاد میکند تا بتوان به راحتی رونویسی را ویرایش کرد.
علاوه بر این، گوگل قابلیت «لایو کپشن» (Live Captions) را در مرورگرهای اندروید و کروم نیز به ارمغان آورده است. این برنامه میتواند به صدای داخلی گوش دهد و کپشن زنده ارائه دهد. همه اینها به خاطر هوش مصنوعی ممکن است. در حال حاضر لایو کپشن تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی میکند.
تشخیص سریع نور
هشدار به اورژانس در هنگام سقوط و تصادف خودرو
پیروزی هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی
در رسانههای اجتماعی نیز یک عامل هوش مصنوعی بزرگ دخیل هستند. اگر از رسانههای اجتماعی استفاده میکنید، بیشتر تصمیمات تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار میگیرند. این کار را از طریق الگوریتمهای پیچیدهای انجام میدهد که تمام رفتار گذشته، جستوجوهای وب، تعاملات، ساعتهای ویدیویی و ... را بهعنوان دادههای نمونه در نظر میگیرد. سپس از همه اینها استفاده میکند تا تجربه را فقط برای شما مناسب کند. تنها هدف هوش مصنوعی در اینجا این است که برنامهها را آنقدر جذاب کند که بارها و بارها به سراغ آنها بروید. همانطور که قبلا دیدهایم، هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی قطعا پیروز میشود.
تعامل با هوش مصنوعی به همت گوشیهای هوشمند
مدتها قبل از اینکه شروع به استفاده از چت جیپیتی یا بینگ کنیم، هوش مصنوعی را در دست داشتیم. اگر به طور منظم از گوشی هوشمند استفاده میکنید، چه آن را بشناسید و چه نشناسید با هوش مصنوعی تعامل دارید. از استفاده از دستیارهای هوشمند داخلی گرفته تا ویژگیهایی مانند حالت پرتره در دوربینهای گوشی، هوش مصنوعی هر روز زندگی ما را تحت تاثیر قرار میدهد.
اکنون تولیدکنندگان بیشتری هوش مصنوعی را در گوشیهای هوشمند خود قرار میدهند و تولیدکنندگان بزرگ تراشه از جمله کوالکام و هواوی تراشههایی با قابلیتهای هوش مصنوعی داخلی تولید میکنند. ادغام هوش مصنوعی به ارائه ویژگیهایی مانند تشخیص صحنه، عناصر واقعیت ترکیبی، مجازی و ... کمک میکند. هوش مصنوعی در سالهای آینده نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد. در حال حاضر با آخرین بروزرسانیهای اندروید و iOS شاهد تاکید زیادی بر هوش مصنوعی هستیم.
قدرتی انکار ناپذیر در رسانههای تصویری
قدرت هوش مصنوعی در زمینه رسانههای تصویری انکار ناپذیر است. در حالی که ویژگیهایی مانند اسکن او سی آر میتوانند به صورت هوشمند کلمات واقعی را به متن تبدیل کنند، ادغام هوش مصنوعی در حالت پرتره به کادربندی بهتر تصاویر کمک میکند. با این حال میتوان از طریق هوش مصنوعی تصاویر کامل تولید کرد. ظهور هوش مصنوعی در واقع منجر به آسان شدن خلق تصاویر شده است. کاربران هنوز هم به تخیل نیاز دارند اما حالا نوبت به ابداعاتی برای مولدهای تصویر هوش مصنوعی رسیده است. این مولدها از ترکیبی از تکنولوژیهای این فناوری نوین برای ایجاد هوشمندانه طیف گستردهای از تصاویر استفاده میکنند.
مولدهای تصویر هوش مصنوعی مانند «میدنایت» (Midnight) به طرز شگفتانگیزی در ایجاد تصاویر زنده و زیبا عالی هستند. اگر همین روند ادامه پیدا کند، انتظار داریم هوش مصنوعی روزی با صنعت خلاق رقابت کند.
تحقق رویای خودروهای خودران
در مورد هوش مصنوعی، هیچ نمایشی بهتر و برجستهتر از تولید خودروهای هوشمند نیست. تا همین چند سال پیش، استفاده از یک خودروی کاملا اتوماتیک یک رویا بود، اما حالا شرکتهایی همچون تسلا آنقدر پیشرفت کردهاند که ناوگانی از خودروهای نیمه خودکار را راهی جادهها کردهاند.
خودروهای تسلا نمونه بارزی از تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی روزمره بشر هستند. اگر مجبور به طی کردن یک مسیر ناهموار پیشبینی نشده باشید، تمام خودروهای تسلا پس از بهروزرسانی میدانند که چگونه روی این مسیر مانور دهند. در حال حاضر تنها در ایالات متحده بیش از ۵۰۰ هزار خودروی تسلا در حال تردد هستند و قرار است این تعداد به صورت تصاعدی افزایش یابد. با حرکت اتومبیلهای خودران در جادهها و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین مستقل بر فراز، نمیتوان تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی را انکار کرد.
سرویسهای استریم موسیقی و رسانه
سرویسهای استریم موسیقی و رسانهای مانند نتفلیکس مثالی دیگر از تاثیر هوش مصنوعی در روند زندگی انسان است که به صورت روزانه از آنها استفاده میشود. یک مثال خوب در این زمینه لیست پخش دیسکاور ویکلی است. اسپاتیفای از هوش مصنوعی و «ام ال» (ML) برای اضافه کردن هوشمندانه هنرمندان و آهنگهای جدید به لیست پخش استفاده میکند.
از سوی دیگر ویژگیهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی مانند «انهانس» (Enhance) آهنگها را با همان ظاهر به لیست پخشی که ساختهاید با کمک هوش مصنوعی اضافه میکنند. یوتیوب با توصیههای خود روی همین شاخه قرار میگیرد. با مطالعه تمام دادهها و رفتار شما، سرویس استریم دقیقا میداند که شما چه چیزی را تماشا میکنید. بنابراین، دفعه بعد که در حال پخش یک ویدیوی پیشنهادی در یوتیوب یا تماشای یک برنامه در نتفلیکس یا گوش دادن به یک لیست پخش از پیش ایجاد شده در اسپاتیفای یا هر سرویس استریم موسیقی و رسانه دیگری برای این منظور هستید، به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی نقش بزرگی در آن ایفا میکند.
صنعت بازی؛ اولین پذیرنده هوش مصنوعی
صنعت بازیهای ویدیویی احتمالا یکی از اولین پذیرندگان هوش مصنوعی است. این ادغام با استفاده از هوش مصنوعی برای تولید سطوح تصادفی که افراد میتوانند بازی کنند، شروع شد. با این حال، این میزان به سطحی رسیده که فراتر از تصور است.
زمانی که در حال بازی هستید، در اصل با چند بات مبتنی بر هوش مصنوعی شروع میکنید و سپس به سراغ بازی با بازیکنان واقعی میروید. حتی زمانی که در حال انجام یک بازی حالت داستانی تک نفره هستید، با هوش مصنوعی بازی میکنید. اگر بازیهای مسابقهای انجام میدهید، با رباتهای هوش مصنوعی مسابقه میدهید.
از مبدا به مقصد با فناوریهای نوین
یک مثال عالی دیگر، صنعت ناوبری و سفر است. از رفت و آمد روزانه ما گرفته تا سفرهای بزرگ، هوش مصنوعی همه جا حضور دارد. زمان استفاده از گوگل یا اپل مپس برای مسیریابی، تماس با اوبر یا رزرو بلیط هواپیما از هوش مصنوعی استفاده میشود.
هم گوگل و هم اپل به همراه دیگر سرویسهای ناوبری از هوش مصنوعی برای تفسیر صدها هزار نقطه دادهای استفاده میکنند تا دادههای ترافیکی بلادرنگ را در اختیار کاربران قرار دهند. زمانی که با اوبر تماس میگیرید، هم قیمتگذاری و هم خودرویی که با درخواست سفر شما مطابقت دارد، توسط هوش مصنوعی تعیین میشود. هوش مصنوعی نقش مهمی در چگونگی رسیدن ما از نقطه مبدا به مقصد ایفا میکند.
امنیت و نظارت بیشتر با تشخیص چهره
برای انسانها امکان نظارت بر چندین مانیتور با فید صدها یا هزاران دوربین به صورت همزمان وجود ندارد و در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در امنیت و نظارت کاملا منطقی به نظر میرسد.
با اینکه فناوریهایی مانند تشخیص اشیا و تشخیص چهره هر روز بهتر و بهتر میشوند، طولی نخواهد کشید که تمام فیدهای دوربین امنیتی توسط یک هوش مصنوعی کنترل میشوند. در حالی که هنوز زمان زیادی تا پیاده سازی کامل هوش مصنوعی باقی مانده، این اتفاق در آیندهای نزدیک رقم میخورد.
تشخیص چهره فناوری دیگری است که از هوش مصنوعی بهره میگیرد. با تغییر زمان، روشهای باز کردن قفل پیشرفتهای بسیاری کردهاند. برای مثال «فیس آیدی» (Face ID) اپل با استفاده از ثبت و تحلیل هزاران نقطه نامرئی، اطلاعات دقیق چهره شما را ثبت میکند تا یک نقشه عمقی از چهره ایجاد کند و همچنین یک تصویر مادون قرمز ثبت کند. در حالی که از سختافزار برای ضبط نیز استفاده میکند، عنصر هوش مصنوعی در آن بسیار زیاد است.
تحولی بزرگ در تکنولوژی با اسپیکرهای هوشمند
بسیاری بر این باور هستند که اسپیکرهای هوشمند قرار است تحولی بزرگ در تکنولوژی ایجاد کنند. بلندگوهای هوشمند علاوه بر انجام اعمال ابتدایی، از ترکیب پیچیدهای از هوش مصنوعی برای تفسیر گفتار و انجام اعمال استفاده میکنند. آنها علاوه بر کنترل دستگاههای خانه هوشمند، کارهای زیادی مانند ارسال پیامهای سریع، تنظیم یادآورها، چک کردن آب و هوا و دریافت آخرین اخبار را انجام میدهند.
بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند که توسط آمازون اکو و سری هوم پاد اپل اداره میشود تا سال ۲۰۲۸ به فروش سرسام آور ۲۷.۹۲ میلیارد دلاری خواهند رسید. بلندگوهای هوشمند احتمالا بارزترین نمونههای استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره بشر محسوب میشوند.
شارژ انطباقی؛ یادگیری هوشمندانه الگوهای استفاده
شارژ تطبیقی در گوشیهایی که به صورت روزانه از آنها استفاده میکنیم از هوش مصنوعی کمک میگیرد. این موضوع از مدتها پیش مطرح بوده است. باتری تطبیقی به صورت هوشمند الگوهای استفاده شما را یاد میگیرد و برنامهها را براساس آن بهینه میکند. باتری تطبیقپذیر از زمان اندروید ۹ در گوشیهای اندرویدی وجود داشته و قابلیتی است که از فناوری هوش مصنوعی دیپمایند گوگل بهره میبرد. از سوی دیگر، شارژ انطباقی ویژگی است که باز هم هوشمندانه الگوهای استفاده را یاد میگیرد.
کلام پایانی
با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فناوریهای نوینی همچون هوش مصنوعی و ابزارهای آن، همه زندگی بشر به صورت روزانه تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته و به نوعی بر انتخابها تاثیر گذاشته است. هر فناوری جدیدی در ابتدای ورود به زندگی روزمره انسانها بازخوردهای زیادی از نقاط مثبت تا منفی با خود به همراه دارد. نکته مهم این است که باید نقاط مثبت استفاده از این فناوریهای نوظهور را به حداکثر رسانده و با برنامهریزی و قانونگذاری به این سمت حرکت کنیم تا از کشورهای پیشرفته که با جدیت در این مسیر گام گذاشتهاند، عقب نمانیم.
انتهای پیام/