دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه:

انقلاب هوش مصنوعی ۲۷ درصد مشاغل دنیا را در معرض نابودی قرار می‌دهد

انقلاب هوش مصنوعی ۲۷ درصد مشاغل دنیا را در معرض نابودی قرار می‌دهد
سازمان بین‌المللی همکاری اقتصادی و توسعه اعلام کرد: ثروتمندترین کشور‌های جهان باید به زودی برای تأثیر انقلاب هوش مصنوعی قریب‌الوقوع آماده شوند که مشاغل را تغییر خواهد داد.
کد خبر : 858021

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، سازمان بین‌المللی همکاری اقتصادی و توسعه اعلام کرد: ثروتمندترین کشورهای جهان باید به زودی برای تأثیر انقلاب هوش مصنوعی قریب الوقوع آماده شوند که مشاغل را تغییر خواهد داد، مشاغل جدید ایجاد و برخی از مشاغل را هم ناپدید خواهد کرد.

توسعه سریع هوش مصنوعی (AI) با ابزارهایی که می‌توانند مقاله تولید و تصاویر خلق کنند و حتی آزمون‌های پزشکی را موفقیت‌آمیز پشت سر بگذارند، این نگرانی را ایجاد کرده است که می‌تواند از طریق اتوماسیون، جایگزین تمام بخش‌های نیروی کار شود.

این سازمان متشکل از ۳۸ عضو در چشم انداز اشتغال سال ۲۰۲۳ خود اعلام کرد که تاکنون شواهد کمی از تاثیرات منفی قابل توجه بر اشتغال هوش مصنوعی وجود دارد.

سازمان بین‌المللی همکاری اقتصادی و توسعه که در پاریس مستقر است در این گزارش عنوان کرد، مشاغلی که  بیش‌ترین خطر خودکارشدن را دارند به طور متوسط ۲۷ درصد از نیروی کار را در کشورهای عضو این سازمان تشکیل می‌دهند و کشورهای اروپای شرقی در معرض بیش‌ترین آسیب قرار دارند.

مشاغل در معرض خطر به عنوان مشاغلی تعریف می‌شوند که از بیش از ۲۵ مهارت و توانایی از ۱۰۰ مهارتی که کارشناسان هوش مصنوعی درنظر می‌گیرند به راحتی خودکار می‌شوند.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در همین حال، سال گذشته با نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی دریافت که از هر پنج کارگر، سه نفر می‌ترسند که طی ۱۰ سال آینده شغل خود را به دلیل توسعه هوش مصنوعی از دست بدهند. این تحقیق ۵ هزار و ۳۰۰ کارگر را در ۲ هزار شرکت تحت پوشش بخش‌های تولیدی و مالی در هفت کشور OECD تحت پوشش قرار داده است.

این بررسی قبل از ظهور انفجاری هوش مصنوعی مولد مانند چت‌جی‌بی‌تی انجام شد.

به‌رغم نگرانی از ظهور هوش مصنوعی، دو سوم کارگرانی که در حال حاضر با آن کار می‌کنند، گفته‌اند که اتوماسیون باعث شده تا کار آنها کم‌تر خطرناک یا خسته کننده شود.

ماتیاس کورمن، دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در یک کنفرانس خبری گفت: اینکه هوش مصنوعی در نهایت چگونه بر کارگران در محل کار تاثیر خواهد گذاشت و اینکه آیا مزایا بیشتر از خطرات خواهد بود یا خیر، به اقدامات سیاسی ما بستگی دارد.

وی گفت: دولت‌ها باید به کارگران کمک کنند تا برای تغییرات آماده شوند و از فرصت‌هایی که هوش مصنوعی ایجاد خواهد کرد، بهره مند شوند؛حداقل دستمزدها و توافق گروهی می‌توانند به کاهش فشاری که هوش مصنوعی می‌تواند بر دستمزدها وارد کند کمک کند در حالی که دولت‌ها و قانون گذاران باید اطمینان حاصل کنند که حقوق کارگران به خطر نمی‌افتد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته