دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گوگل ربات چت هوش مصنوعی پزشکی خود را آزمایش می‌کند

گوگل ربات چت هوش مصنوعی پزشکی خود را آزمایش می‌کند
گوگل در حال آزمایش فناوری چت هوش مصنوعی «مِد پالم۲» است که می‌تواند به سوالات پزشکی پاسخ داده و اسناد را خلاصه کند.
کد خبر : 857362

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وال استریت ژورنال، گوگل درحال آزمایش فناوری چت هوش مصنوعی «مِد پالم۲» (Med-PaLM ۲) خود در کلینیک مایو و بیمارستان‌های دیگر است. این محصول مبتنی بر مدل زبان بزرگ «پالم ۲» (PalM ۲ (LLM)) است که رقیب گوگلی چت جی‌پی‌تی محسوب می‌شود که چند ماه پیش در کنفرانس سالیانه گوگل آی‌او راه اندازی شد.

بر خلاف مدل پایه، «مِد پالم ۲» در مورد پرسش و پاسخ از آزمون‌های صدور مجوز پزشکی، همراه با مجموعه‌ای از نمایش‌های متخصص پزشکی آموزش دیده است. براساس این گزارش، این کار به آن تخصص در پاسخ به سوالات مرتبط با سلامت می‌دهد و همچنین می‌تواند کار‌های سختی مانند خلاصه‌سازی اسناد و سازمان‌دهی داده‌های تحقیقاتی را انجام دهد.

در جریان کنفرانس سالیانه آی‌او، گوگل مقاله‌ای منتشر کرد که جزئیات کار خود روی «مِد پالم ۲» را شرح می‌داد. از جنبه مثبت، ویژگی‌هایی مانند همسویی با اجماع پزشکی، توانایی استدلال، و حتی توانایی تولید پاسخ‌هایی که توسط پاسخ دهندگان نسبت به پاسخ‌های تولیدشده توسط پزشک ترجیح داده می‌شوند را نشان می‌دهد. علاوه بر این، نکته منفی این مدل، همان مشکلات دقتی را نشان می‌داد که در دیگر مدل‌های چت هوش مصنوعی دیده بودیم.

مایکروسافت همچنین با همکاری شرکت نرم افزاری مراقبت‌های بهداشتی اپیک، در حال توسعه فناوری چت هوش مصنوعی پزشکی مبتنی بر چت جی‌پی‌تی است. گوگل همچنین در ماه مارس اعلام کرد که در حال کار روی استفاده از هوش مصنوعی خود برای تشخیص فراصوت و درمان سرطان است. هر دو شرکت قول داده اند که اطلاعات بیمار را محرمانه نگه دارند و گفته اند که مدل‌های خود را بر روی داده‌های بیمار آموزش نمی‌دهند. ماه گذشته، مایکروسافت نسبت به استفاده از فناوری چت جی‌پی‌تی توسط پزشکان برای بهبود ارتباطات با بیماران ابراز نگرانی کرد.

گرگ کورادو، مدیر ارشد تحقیقات گوگل، دریک ایمیل داخلی که توسط وال استریت ژورنال مشاهده شد، گفت که معتقد است مدل به روزشده می‌تواند در کشور‌هایی که دسترسی محدودتری به پزشکان دارند، ارزش فوق العاده‌ای داشته باشد. با این حال، گوگل اعتراف کرده است که این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. با این حال، او افزود که این فناوری مکان‌هایی را در مراقبت‌های بهداشتی در نظر می‌گیرد که هوش مصنوعی می‌تواند در آن‌ها مفید باشد و آن‌ها را تا ۱۰ برابر گسترش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته