دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش هفتگی آنا (۱)؛

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی/ از چت جی‌پی‌تی لیبرال تا ربات کدنویس متا

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی  از چت جی‌پی‌تی لیبرال تا ربات کدنویس متا
این گزارش نگاهی گذرا به برخی از جدیدترین و عجیب‌ترین اخبار هوش مصنوعی در هفته گذشته دارد.
کد خبر : 864073

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رشد و گسترش هوش مصنوعی و حوزه‌های کاربردی آنچنان شتابان بوده که هر روز درباره آن می‌شنویم و با کاربرد‌های گوناگون آن روبه‌رو می‌شویم. روشن است که هوش مصنوعی یکی از پدیده‌های اثرگذار در هزاره سوم است که راه رسوخ در همه ارکان زندگی بشری را پیدا کرده است به‌طوری‌که در آینده‌ای نه چندان دور خواه، ناخواه به بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل می‌شود. از این رو در این گزارش نگاهی گذرا به برخی از جدیدترین و عجیب‌ترین اخبار هوش مصنوعی در هفته گذشته می‌اندازیم:

نیویورک تایمز در حال بررسی شکایت از اوپن ای‌آی

طبق گزارش‌ها، نیویورک تایمز در حال بررسی شکایت علیه اوپن ای‌آی به دلیل نقض حق کپی رایت است. این رسانه ادعا می‌کند که اوپن ای‌آی، صاحب چت جی‌پی‌تی، از محتوای تایمز برای آموزش ربات چت خود استفاده می‌کند. تایمز ماه‌ها مذاکره با اوپن ای‌آی را برای دستیابی به یک توافق نامه مجوز آغاز کرد که به شرکت اجازه می‌داد مقالات را در ابزار‌های هوش مصنوعی خود بگنجاند. با این حال، بحث‌ها به سرعت تغییر کرد، زیرا این رسانه نگرانی‌هایی را مطرح کرد که چت جی‌پی‌تی جایگزین روزنامه‌نگاران خواهد شد و آن را به یک رقیب مستقیم تبدیل کرد. اگر این رسانه از استارت‌آپ هوش مصنوعی شکایت کند، می‌تواند مشکلات بزرگی برای کسب و کار ایجاد کند.

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی/

برنامه متا برای انتشار یک ربات تولیدکننده کد

متا در حال برنامه‌ریزی برای راه اندازی یک کد متن باز به نام «کد لاما» (Code Llama) است که به صورت رایگان در دسترس خواهد بود و می‌تواند به توسعه دهندگان نرم افزار در جریان کار روزانه آن‌ها کمک کند. نسخه بعدی هوش مصنوعی این شرکت، یک ماشین برنامه نویسی بزرگ خواهد بود که برای رقابت با نرم افزار‌های اختصاصی مانند اوپن ای‌آی و گوگل طراحی شده است. این مدل می‌تواند هفته آینده عرضه شود.

این سیستم بر اساس مدل زبان لاما ساخته شده است و در حین تایپ کردن، کد‌هایی را به طور خودکار به توسعه دهندگان پیشنهاد می‌کند. چنین ویژگی به متا قدرت می‌دهد تا در برابر سایر نرم افزار‌های کدنویسی برتر هوش مصنوعی که به‌تازگی وارد بازار شده اند بایستد.

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی/


چت جی‌پی‌تی لیبرال

مطالعه‌ای از محققان دانشگاه آنگلیا شرقی در بریتانیا نشان می‌دهد که چت جی‌پی‌تی در برخی از پاسخ‌هایش سوگیری لیبرال دارد. شرکت‌های فناوری در سال‌های اخیر به شدت در تلاش بودند تا ثابت کنند سیستم‌هایشان بخشی از توطئه‌های سیاسی چپگرا‌ها نیست. اگر یافته‌های این مطالعه درست باشد، گرایش‌های لیبرال چت جی‌پی‌تی به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که افرادی که این نسل از چت‌ربات‌های هوش مصنوعی را می‌سازند، نمی‌توانند آن‌ها را کنترل کنند.

محققان از چت جی‌پی‌تی یک سری سوالات در مورد اعتقادات سیاسی به سبک افرادی که از احزاب لیبرال در ایالات متحده، بریتانیا و برزیل حمایت می‌کنند، پرسیدند. سپس از آن خواستند که به همان مجموعه سوالات بدون دستورالعمل خاصی پاسخ دهد و دو مجموعه پاسخ را با هم مقایسه کردند.این مطالعه نتیجه گرفت که چت جی‌پی‌تی، سوگیری سیاسی قابل توجه و سیستماتیکی نسبت به دموکرات‌ها در ایالات متحده، [رئیس جمهور چپگرا]لولا در برزیل، و حزب کارگر در بریتانیا دارد.

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی/

کشف مجموعه داده آموزشی عظیم هوش مصنوعی

این هفته، یک گروه ضد دزدی دریایی آنلاین تصمیم گرفت مخزن متن بزرگ «بوکس3» (Books۳) را که اغلب برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود حذف کند. این اتفاق خبر بدی برای فروشندگان هوش مصنوعی است که از این پایگاه داده برای آموزش الگوریتم‌های خود استفاده می‌کنند.

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی/

 

کاربردی جدید برای هوش مصنوعی: انتخاب کتاب برای ممنوعیت!

یک منطقه مدرسه‌ای در آیووا یک کاربرد غیرمعمول برای هوش مصنوعی پیدا کرده است: انتخاب کتاب برای ممنوعیت! این مدرسه یک نرم افزار هوش مصنوعی را برای شناسایی و حذف ۱۹ کتاب به منظور پیروی از قوانین ممنوعیت عناوین با توضیحات یا تصاویر جنسی از کتابخانه‌های مدارس مستقر کرده است. این قانون قبلاً منجر به حذف شتابزده آثار کلاسیک ادبی قرن بیستم شده است.  

مدرسه جامع میسون سیتی از یک نرم افزار هوش مصنوعی بی نام برای اسکن کتاب‌های کتابخانه مدرسه قبل از سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ استفاده کرده است. گزارش شده است که اعضای هیئت مدیره فهرستی از کتاب‌هایی که معمولاً به چالش کشیده می‌شوند جمع‌آوری کرده‌اند و از سیستم هوش مصنوعی برای اسکن محتوای جنسی فرضی استفاده می‌کنند. در نهایت آن کتاب‌ها داز مجموعه‌های کتابخانه مدرسه کلاس ۷ تا ۱۲ حذف شدند و در مرکز اداری ذخیره شدند. طبق این گزارش ۱۹ کتاب پس از تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی از کتابخانه حذف شدند.

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی/

 

گوگل از هوش مصنوعی برای جمع بندی مقالات خبری استفاده می‌کند

گوگل در این هفته به‌روزرسانی ویژگی «تجربه مولد جستجو» (SGE) را ارائه کرد که می‌تواند مقالات خبری طولانی را خلاصه  کند. رندی ان جی، معاون مدیریت محصول برای جستجو گفت که آخرین به روزرسانی اس‌جی‌ای به طور فعال در حین مرور در صفحات وب کار خواهد کرد. کسانی که ویژگی اس‌جی‌ای را فعال می‌کنند، می‌توانند روی آیکون G در بالای برنامه مرورگر خود کلیک کنند تا در حین وبگردی به هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند. سپس کاربران می‌توانند چند نقطه مشخص برای توصیف محتوای صفحه ایجاد کنند. کلیک روی هر یک از این نقاط، آن‌ها را به بخش خاصی از متن صفحه خواهد برد.

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی/

 

دستورالعمل‌ جدید آسوشیتدپرس برای استفاده از هوش مصنوعی

صنعت خبر در تلاش است تا دریابد که چگونه با تأثیر مخرب بالقوه هوش مصنوعی مولد مقابله کند. این هفته، آسوشیتدپرس دستورالعمل‌های جدیدی را برای چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در اتاق‌های خبری خود ارائه کرد. در میان این قوانین جدید، آسوشیتدپرس استفاده از چت جی‌پی‌تی و سایر چت بات‌ها هوش مصنوعی را در ایجاد محتوای قابل انتشار ممنوع کرده است. آماندا برت، معاون استاندارد‌های آسوشیتدپرس در یک پست وبلاگی گفت که هوش مصنوعی مولد به عنوان جایگزینی برای روزنامه نگاران مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

نگاهی گذرا به جدیدترین اتفاقات هوش مصنوعی/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته