دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

سامان‌دهی حوزه نرم‌افزار کشور با صدور گواهی رتبه‌بندی تسریع می‌شود

سامان‌دهی حوزه نرم‌افزار کشور با صدور گواهی رتبه‌بندی تسریع می‌شود
محمد خوانساری گفت: ما در سازمان فناوری اطلاعات ایران به دنبال سامان‌دهی حوزه نرم‌افزار و صدور گواهی‌های رتبه‌بندی هستیم که نیازمند همکاری با مراجع قانونی و مشارکت با سازمان نصر است.
کد خبر : 854716

به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست امضای تفاهم‌نامه با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اعطای گواهینامه به ۵ مرکز داده مجاز که در حاشیه نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳ برگزار شد، گفت: امام محمد باقر (ع) می‌فرمایند: (نیت کار خیر مومن از عملش بهتر است.) بخشی از تفاهم‌نامه‌ای که امروز با نظام صنفی رایانه‌ای کشور امضا می‌شود، نیتی است که برای سامان‌دهی حوزه نرم‌افزاری کشور و ارائه خدمات به مردم جامعه انجام می‌شود. در ادامه نتیجه عملی آن را شاهد هستیم و از نتایج سال‌های گذشته برای توسعه داده استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: بهتر است در کنار اقداماتی که در دولت برای زیست بوم خدمات مردمی انجام می‌شود، جایگاهی برای بخش خصوصی هم دیده شود. سازمان نصر کشور در بخش خصوصی خدمت‌گذار نظام هستند. خدمتی از سال‌های گذشته در بحث رتبه بندی مراکز داده صورت گرفته است که اکنون در حال بازبینی مصوبه آن هستیم.

خوانساری گفت: بخشی از این تفاهم نامه مربوط به اعطای گواهینامه به مراکز داده است که وظیفه ساماندهی وضعیت نرم افزارهای کشور را بر عهده دارد و به مردم و دستگاه‌های دولتی داده می‌شود.

خوانساری اظهار کرد: در حوزه نرم‌افزار ۲ قانون وجود دارد. حفظ حقوق آثار پدیدآورندگان که ۲۰ سالی از تصویب آن گذشته و بازبینی آن یکی از تکالیف مهم محسوب می‌شود. طبقه‌بندی حوزه نرم‌افزار و گواهی‌های فنی باید مورد بررسی قرار گیرند. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: قانون دیگر در بحث حوزه نرم‌افزاری این است که دستگاه‌های دولتی که از نرم‌افزارها استفاده می‌کنند مطابق قانون باید گواهی اصالت آن را دریافت کرده باشند. این گواهی را مجموعه نظام صنفی اعطا می‌کند از این رو باید طبقه‌بندی، رتبه‌بندی و چگونگی صدور گواهی‌ها را به کمک سازمان نصر به بهترین نحو جلو ببریم تا حوزه نرم‌افزاری کشور در اعطای گواهی‌ها، رتبه بندی‌ها و ارزیابی‌ها دخیل باشد. این هدف را نباید به شکل منفعل و ناآگاه از بازار دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال اثربخشی در ارزیابی نرم‌افزارها و صدور گواهی‌های مختلف هستیم که نیازمند همکاری با مراجع قانونی و مشارکت با سازمان نصر است. امید است تفاهم‌نامه امروز فعالیت‌ها و ارزیابی‌های حوزه نر‌م‌افزاری، رتبه‌بندی گواهی‌ها را تسریع کرده و به مسیر اثربخشی بیشتر نزدیک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته