دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طراحی دانشجویان فردوسی مشهد؛

خودروی ایرانی «رهام» با ۸۰ کشور دنیا رقابت می‌کند

خودروی ایرانی «رهام» با ۸۰ کشور دنیا رقابت می‌کند
خودروی ساخته‌شده توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در مسابقات ایتالیا ۲۰۲۳ با ۸۰ کشور دنیا در حوزه خودرو رقابت خواهد کرد.
کد خبر : 853368

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، خودرو تک‌سرنشین رهام دانشگاه فردوسی مشهد که توسط تیم ۱۲ نفره دانشجویی طراحی و ساخته شده برای حضور در مسابقات کشور ایتالیا آماده‌سازی شده است.

تمام قطعات این خودرو با حجم موتور ۶۰۰ سی‌سی و سوخت بنزین سوپر، طراحی این تیم ۱۲ نفره است و به گفته آن‌ها بخش‌های موتور، سیستم خنک‌کننده، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها با موتور، شاسی و سیستم تعلیق، طراحی محققان و مهندسان دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.

شاسی این خودرو از جنس آلومینیوم است که این امر در کاهش وزن خودرو موثر است.

بدنه آن نیز از نوع فیبر کربن و وزن کل خودرو ۲۸۰ کیلوگرم است.

خودروی ایرانی رهام با ۸۰ کشور دنیا رقابت می‌کند

توان خودرو فرمول یک دانشگاه فردوسی مشهد ۶۷ اسب بخار و گشتاور آن ۵۱ نیوتن است.

حداکثر سرعت این محصول ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است که تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت قدرت دارد. شتاب این خودرو ۵.۲ ثانیه است و در طی این مدت سرعت خودرو از صفر به ۱۰۰ می‌رسد.

این خودرو قرار است فردا دوشنبه ۲۹ خرداد برای آماده‌سازی‌های نهایی به منظور شرکت در مسابقات فرمول یک، راهی کشور ایتالیا شود.

تیم دانشجویی سازنده خودروی رهام در مسابقات فرمول دانشجویی ایتالیا حضور می‌یابد و با تیم‌های دانشجویی 80 کشور به رقابت می پردازد.

سید محمد ابریشمی سرپرست تیم دانشجویی رهام دانشگاه فردوسی مشهد در نشست خبری امروز خود با اشاره به سابقه برگزاری مسابقات جهانی ایتالیا در دنیا گفت: با توجه به اینکه خروجی‌های دانشگاه‌ها مهارت کافی در حوزه صنعت خودرو نداشتند، ایده برگزاری مسابقات با همکاری مستقیم دلنشگاه‌ها و صنعت با بازیگران اصلی دانشجویان مطرح شد که در طی آن دانشجویان اقدام به طراحی و ساخت خودرو کنند.

وی خودرو را نمادی از صنعت یک کشور دانست و یادآور شد: خودرو دارای سیستم‌های متنوعی است و بسیاری از حوزه‌های مهندسی را در بر می گیرد.

ابریشمی مسابقات ایتالیا را رویدادی با حضور ۷۰۰ تیم از کشورهای مختلف ذکر کرد و ادامه داد: در گذشته دانشگاه فردوسی مشهد دو تیم داشته است که تیم کاسپین در سال ۲۰۱۳ در مسابقات روسیه و تیم‌ سورنا در سال ۲۰۱۸ در ایتالیا حضور داشتند و تیم رهام به عنوان سومین تیم این دانشگاه بعد از ۵ سال غیبت به عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات ایتالیا حضور می‌یابد.

خودروی ایرانی رهام با ۸۰ کشور دنیا رقابت می‌کند

وی گفت: خودروی ارایه شده از سوی ما مهندسی معکوس نیست.

وی اضافه کرد: ما با ساخت خودروی رهام نشان دادیم که می توان با کمترین امکانات این خودرو را بسازیم که سیستم مکانیکی پیچیده ای دارد؛ برای ساخت آن 2 میلیارد هزینه کردیم که در این راستا سرمایه گذاران خصوصی، مرکز تعاملات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از ما برای شرکت در این مسابقات حمایت می کنند.

وی گفت: تمام تست های طراحی و ساخت با کمترین هزینه انجام شده است.

ابريشمي در ادامه خاطرنشان کرد: قرار است از 21 تا 25 تیرماه در مسابقات جهاني خودرو فرمول دانشجويي ايتاليا ٢٠٢٣ به عنوان تنها نماينده كشور ایران حضور بیابیم.

سرپرست تیم دانشجویی رهام در خصوص این مسابقات گفت: مسابقات فرمول دانشجویی، بزرگترین مسابقات مهندسی دانشجویی در سطح دنیاست که سال 1979 در کشور آمریکا افتتاح شد و امروزه در 14 کشور دنیا برگزار می شود. هر ساله بیش از 700 دانشگاه از پنج قاره دنیا تیم دانشجویی خود را به این مسابقات اعزام می کند. برگزار کنندگان مسابقات نیز انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) و غول های خودروسازی دنیا هستند. 

ابریشمی با تاکید براینکه این مسابقه کاملا منطبق با قوانین و استانداردهای مسابقات است، گفت: پس از تجربه موفق تیم های کاسپین (مسابقات 2014 روسیه) و سورنا (مسابقات 2018 ایتالیا)، تیم رهام، به عنوان سومین تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، در مسابقات 2023 کشور ایتالیا پذیرفته شده و در تاریخ 21 تا 25 تیرماه در آن شرکت خواهد کرد. 

خودروی ایرانی رهام با ۸۰ کشور دنیا رقابت می‌کند

وی با بیان این اینکه هدف از این مسابقات  کسب تجربه توسط دانشجویان حین تحصیل است، گفت: با پشتوانه مالی و صنایع بزرگ امریکایی این مسابقات برگزار می شود و توسط کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته است به طوریکه صنایع خودروسازی نیروهای انسانی خود را از میان برگزیدگان این مسابقات انتخاب می کنند.

به گفته وی، شاید بتوان گفت درصد زیادی از خودروسازان دنیا جمعی از دانشجویان شرکت کننده در این مسابقات بوده اند.

وی گفت: امسال با خودروی رهام در مسابقات  ایتالیا به عنوان تنها نماینده ایران که 700 دانشگاه با 80 تیم دانشجویی است به رقابت می پردازیم. تیم رهام و یک تیم از اندونزی تنها تیم های شرکت کننده از آسیا هستند. 

به گزارش آنا، امروز این خودرو در نمایشگاه فناوری و نوآوری ایران i-hit رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته