دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی خبر داد؛

استقرار تلسکوپ‌های مهمان در رصدخانه ملی ایران

استقرار تلسکوپ‌های مهمان در رصدخانه ملی ایران
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: امکان استقرار تلسکوپ‌های مهمان و سایر تلسکوپ‌ها در رصدخانه ملی ایران وجود دارد.
کد خبر : 852965

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در نشست با دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه اولین اولویت و هدف پروژه رصدخانه ملی ایران انجام کار علمی توسط محققان و منجمان و همکاری و فعالیت با سایر تیم‌ها و منجمین علاقمند به رصد در ایران بود، گفت: این امر برای کشور‌های جهان اسلام در ایران فراهم شده است و می‌توانند با منجمان برتر در ایران همکاری‌ها و فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه را ادامه دهند.

لاریجانی افزود: همچنین امکان استقرار تلسکوپ‌های مهمان و سایر تلسکوپ‌ها در این رصدخانه وجود دارد و در قالب همکاری‌های آینده امکان این توسعه وجود دارد.

وی گفت: تلاش ما برای ساخت ابزارگان نیازمند تحقیق توسعه و کشف ایده‌های جدید است.

لاریجانی به مکان‌یابی این پروژه اشاره کرد و افزود: معیار  seeing [دید نجومی] یکی از معیار‌های انتخاب این محل برای رصدخانه بود. اغتشاشاتی که در لایه‌های جو وجود دارد، باعث می‌شود تصویری که به پایین می‌رسد دچار اعوجاج و لرزش باشد. این لرزش در میزان [دید نجومی] (seeing) این سایت متناسب با استاندارد‌های جهانی بود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مطرح کرد: پارامتر ابرناکی مبتنی بر این‌که چند روز از سال را می‌توان رصد داشت به طوری‌که مناطق کم ابر و کم بارش گزینه‌های بهتری برای استقرار هستند نیز در انتخاب این مکان تاثیرگذار بود.

وی افزود: پارامتر نوری سومین معیار برای انتخاب نقطه مطلوب بود که این نقطه در کاشان به دلیل دوری از مناطق شهری دارای نور‌های مزاحم، حائز آن بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این پروژه دانش‌های مختلفی از اپتیک، نجوم مکانیک و نرم‌افزار دخیل هستند که ضمن همگرایی دانش‌ها و فناوری‌هایی که می‌توانند از این پروژه خارج شود، سرریز به صنایع صورت گرفته و می‌تواند به‌عنوان یک تجربه اجرایی در سایر نقاط تکرار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته