دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قدرتمندتر از هابل؛ تلسکوپ چینی با میدان دید ۳۰۰ برابر بیشتر به فضا می‌رود

قدرتمندتر از هابل؛ تلسکوپ چینی با میدان دید ۳۰۰ برابر بیشتر به فضا می‌رود
ستاره شناسان چینی می‌گویند تلسکوپ فضایی جدید آن‌ها از هابل پیشی می‌گیرد.
کد خبر : 871721

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ستاره شناسان چینی می‌گویند تلسکوپ فضایی جدید آن‌ها از هابل پیشی می‌گیرد.

این تلسکوپ که «زانشن» (Xuntian) نام دارد، مهمترین پروژه علمی این کشور از زمان راه اندازی برنامه ایستگاه فضایی چین است؛ این پروژه نه تنها برنامه تحقیقاتی نجومی چین را افزایش می‌دهد، بلکه استفاده از ظرفست مجموعه ایستگاه فضایی را نیز تقویت می‌کند.

براساس برنامه فضایی سرنشین‌دار چین، انتظار می‌رود این تلسکوپ که درواقع نخستین تلسکوپ فضایی بزرگ این کشور است ماموریت علمی ده ساله خود را در سال ۲۰۲۴ در ایستگاه فضایی چین آغاز کند.

 تلسکوپ فضایی چین رویکرد جدیدی در رصد و تحقیقات فضایی دارد؛ این تلسکوپ در حال حاضر در مرحله آزمایشات نهایی است و قرار است به زودی به فضا پرتاب شود.

تلسکوپ فضایی چین با طراحی و تکنولوژی پیشرفته خود قادر است به صورت دقیق رخداد‌های فضایی را مشاهده و تحلیل کند. این تلسکوپ قدرتمندتر از تلسکوپ هابل است و می‌تواند تصاویر با کیفیت بالاتری را به دست بیاورد. مدیران این پروژه معتقدند میدان دید «زانشن» نزدیک به ۳۰۰ برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل است. این تلسکوپ برای پیشی گرفتن از تلسکوپ فضایی هابل ناسا طراحی شده و قرار است در نزدیکی ایستگاه فضایی چین مستقر شود بدین ترتیب می‌توان آن را هر از چند گاهی توسط راهپیمایان فضایی چینی بازسازی کرد.

تلسکوپ فضایی چینی قرار است به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب شود و به عنوان یک سرنشین سکونت‌ناپذیر و بدون تاثیر از اجسام زمینی، مشاهدات علمی دقیقی در حیطه‌هایی نظیر رصد سیارات، ستارگان، کهکشان‌ها و اجسام آسمانی دیگر انجام دهد. این تلسکوپ بازنگری کامل در نظر دارد و درجه تحقیقات علمی را به یک سطح بالاتر افزایش می‌دهد. پیشرفت در زمینه‌های متفاوت نظیر کیهان شناسی، ماده تاریک و انرژی تاریک، کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان‌های همسایه، تشکیل ستاره‌ها و تکامل و سیارات فراخورشیدی از جمله اهدافی است که با پرتاب این تلسکوپ دنبال می‌شود.

یکی از امتیازات بزرگ تلسکوپ فضایی چینی، قابلیت انجام مشاهدات در فاصله زمانی‌های طولانی است. این تلسکوپ با دقت و قدرت رصد بالا می‌تواند رخداد‌های کهکشانی را به مدت طولانی‌تری مشاهده کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته