دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سازمان ملل: ایده دیده‌بانی جهانی هوش مصنوعی اجرایی می‌شود

سازمان ملل: ایده دیده‌بانی جهانی هوش مصنوعی اجرایی می‌شود
دبیرکل سازمان ملل از پیشنهاد برخی مدیران هوش مصنوعی برای ایجاد یک نهاد بین‌المللی ناظر بر هوش مصنوعی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کرد.
کد خبر : 852334

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، دبیرکل سازمان ملل از پیشنهاد برخی مدیران هوش مصنوعی برای ایجاد یک نهاد بین‌المللی ناظر بر هوش مصنوعی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) حمایت کرد.

هوش مصنوعی مولد فناوری است که می‌تواند نثر معتبر را ترجمه کند. از ۶ ماه پیش که «ChatGPT» (چت جی‌پی‌تی) راه اندازی شد، این فناوری توجه عموم را به خود جلب کرد و به سریع‌ترین برنامه حال حاضر تبدیل شد. هوش مصنوعی همچنین به کانون نگرانی‌ها تبدیل شده چرا که در ایجاد تصاویر جعلی و دیگر اطلاعات نادرست توانایی دارد.

آنتونیو گوترش به خبرنگاران در مورد آخرین شکل هوش مصنوعی مولد هشدار داده و گفته است که «ما باید این هشدار‌ها را جدی بگیریم.»

وی همچنین اعلام کرده که قصد دارد کار خود را تا پایان سال در یک نهاد مشورتی هوش مصنوعی سطح بالا آغاز کند تا به طور منظم ترتیبات حکمرانی هوش مصنوعی را بررسی کند و توصیه‌هایی را در مورد چگونگی هماهنگی آن‌ها با حقوق بشر، حاکمیت قانون و خیر عمومی ارائه دهد.

حال در بیانیه دیگری گفته است که «من موافق این ایده هستم که ما می‌توانیم یک آژانس هوش مصنوعی داشته باشیم، با الهام از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. چنین مدلی می‌تواند بسیار جالب باشد، اما تنها کشور‌های عضو می‌توانند آن را ایجاد کنند، نه دبیرخانه سازمان ملل.»

لازم یادآوری است؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین در سال ۱۹۵۷ ایجاد شد که ضمن نظارت بر نقض احتمالی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، استفاده ایمن و صلح آمیز از فناوری‌های هسته‌ای را ترویج می‌کند. این آژانس دارای ۱۷۶ کشور عضو است.

خالق چت جی‌پی‌تی ماه گذشته اعلام کرده که «نهادی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند محدودیت‌هایی را برای استقرار، رعایت استاندارد‌های ایمنی و پیگیری استفاده از توان محاسباتی اعمال کند.»

«ریشی سوناک»، نخست وزیر بریتانیا نیز از این ایده حمایت کرده و گفته است که «بریتانیا قصد دارد خانه مقررات ایمنی جهانی هوش مصنوعی باشد. این کشور قرار است اواخر سال جاری میلادی میزبان نشستی درباره چگونگی هماهنگی اقدامات بین‌المللی برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی باشد.»

گوترش اعلام کرده که «از طرح برگزاری نشست در بریتانیا حمایت می‌کند، اما این نشست باید با کار جدی همراه باشد.»

وی قصد دارد در روز‌های آینده یک هیئت مشاوره علمی از کارشناسان هوش مصنوعی و دانشمندان ارشد آژانس‌های سازمان ملل را منصوب کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته