دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت دستگاه پرتابل اندازه‌گیر شبنم برای فعالان صنعت

ساخت دستگاه پرتابل اندازه‌گیر شبنم برای فعالان صنعت
محققان موفق به ساخت دستگاه رطوبت‌سنج بومی قابلیت اندازه‌گیری نقطه شبنم، دما و میزان رطوبت گاز‌های خالص شدند که به صورت پرتابل است و صنایع مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند.
کد خبر : 851775

افسانه کریمی، کارشناس فنی آزمایشگاه شیمی یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: محققان این شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت یک دستگاه «دیوپوینت» (Dew point) یا نقطه شبنم شدند که گاز‌های خالص مانند نیتروژن، آرگون، اکسیژن، کربن دی‌اکسید و سایر گاز‌ها را شناسایی و میزان رطوبت داخل گاز‌ها را با دقت یک‌هزارم اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه رطوبت‌سنج برای شرکت‌های فعال در زمینه فولاد و ذوب‌آهن بسیار حائز اهمیت است، افزود: میزان رطوبت گاز استفاده‌شده و خالص در کوره باید پایین باشد.

نماینده این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مزیت این دستگاه اظهار کرد: این دستگاه به‌طور همزمان می‌تواند نقطه شبنم، میران آب داخل دستگاه و دما محیط عادی را برای تمام انواع گاز‌ها شناسایی و اعلام کند.

وی با بیان اینکه دستگاه دیوپوینت نمونه داخلی ندارد، عنوان کرد: دقت دستگاهی که این شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت آن شدند بسیار بالاتر از نمونه خارجی آن است.

کریمی با اشاره به اینکه دستگاه دیوپونت به صورت پرتابل ساخته شده است، مطرح کرد: این دستگاه گاز‌ها را با کوچکترین آداپتور در محل به همراه سرتیفیکیت بررسی می‌کند.

کریمی با اشاره به دیگر مزایای این دستگاه ایران‌ساخت، اضافه کرد: این دستگاه مختص شناسایی گاز‌های اکسیژن، نیتروژن و علاوه‌بر آن ۶ گاز خالص به‌طور همزمان است.

به گفته وی؛ این دستگاه ایران‌ساخت با دقت یک‌هزارم میلیون در قسمت و هزینه مقرون به‌صرفه برای کشور بسیار سازنده و مفید است، اما مشابه خارجی این دستگاه با دقت پایین‌تر بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون برای کشور هزینه و همچنین خروج ارز را در پی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته