دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1402 - 18:04
مخترع ربات آتش‌نشان جشنواره فرهیختگان جوان در گفت‌وگو با آنا:

هوش مصنوعی برای شناسایی آتش به کمک آتش نشانان آمد

هوش مصنوعی برای شناسایی آتش به کمک آتش نشانان آمد
مخترع ربات آتش‌نشان جشنواره فرهیختگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نمونه داخلی محصول ربات آتش نشان هوشمند نیست، ولی خود محصول کاملا هوشمند است و به کمک هوش مصنوعی و بینایی ماشین راحت می‌تواند آتش را شناسایی کند.
کد خبر : 846848

محمد مهدی امینی، دانش آموز هنرستان پسرانه سما نجف آباد و مخترع ربات آتش‌نشان جشنواره فرهیختگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ربات آتش نشان با استفاده از پردازش تصویر به شناسایی آتش می‌پردازد و پردازش تصویر به پردازه مرکزی دستور نزدیک شدن به آتش را می‌دهد تا بتواند نوع آتش و مختصات آتش را با کمک سنسور‌های موجود تشخیص دهد.

وی افزود: نوع آتش در دو قالب مایع و جامد بررسی می‌شود که مایعات مانند گاز و بنزین و جامدات مانند کاغذ و چوب است و با تشخیص سنسور‌ها به کمک خاموش کردن آتش با کمک آب، فُن و کف می‌پردازد.

امینی تصریح کرد: نمونه داخلی محصول ربات آتش نشان هوشمند نیست، ولی خود محصول کاملا هوشمند است و به کمک هوش مصنوعی و بینایی ماشین راحت می‌تواند آتش را شناسایی کند.


مخترع ربات آتش‌نشان جشنواره فرهیختگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: وقتی آتش نشانان نمی‌تواند وارد فضای خطرناک مانند پتروشیمی‌ها و مخازن نفت که خطر جانی انسان را تهدید می‌کند شوند کارایی ربات آتش نشان خود را نشان می‌دهد که سرعت و هزینه را افزایش و خطر جانی را کاهش می‌دهد.

امینی اضافه کرد: نمونه خارجی محصول ربات آتش نشان مخزن دارد نبوده، بلکه به صورت مخزن اکسترنال است و در نمونه‌های بعدی امکان مخزن اکسترنال را به این محصول اضافه می‌کنیم تا منبع آب بیشتری داشته باشیم.


وی تاکید کرد: ربات آتش نشان نمونه جدید و نوینی است که آنرا کاملا تغییر داده ایم و ویژگی پردازش تصویر را بدان اضافه کرده ایم که کاملا هوشمند است، اما نمونه خارجی آن هوشمند نیست.

مخترع ربات آتش‌نشان جشنواره فرهیختگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: بودجه ساخت ربات آتش نشان کاملا از سوی خودمان تامین شده، اما مدرسه سمای نجف آباد حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان برای ساخت آن به ما کمک کرده است و تجاری سازی محصول حداکثر ۱۵۰ میلیون به بالا خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته