دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1402 - 16:03
در اینوتکس ۲۰۲۳ مطرح شد؛

مواجهه ایران با بحران تشدید مهاجرت

مواجهه ایران با بحران تشدید مهاجرت
یک پژوهشگر حوزه مهاجرت گفت: ایران به‌زودی با بحران تشدید مهاجرت مواجه می‌شود.
کد خبر : 846706

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اشکان فراهانی پژوهشگر ارشد در خانه مهاجرت، امروز در نشست بحران مهاجرت در ایران که فروم حکمرانی حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ برگزار شد، گفت: مهاجرت در ایران اکنون به بحران تبدیل شده و در حال شدت گرفتن است.

وی تعداد مهاجران ایرانی در کشور‌های دنیا را ۲ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: این عدد به نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، عدد بالایی محسوب نمی‌شود.

پژوهشگر ارشد در خانه مهاجرت تأکید کرد: ایران با دارابودن رتبه ۵۴ در مهاجرفرستی و رتبه ۱۷ در دانشجوفرستی در صدر جدول جهانی قرار ندارد.

فراهانی با بیان اینکه این آمار‌ها بر اساس داده‌های پس‌نگر است؛ اما توجه به شاخص‌های پیش‌نگر امری ضروری در حوزه مهاجرت است، گفت: اگر کشور روی آمار‌ها و شاخص‌های پس‌نگر متمرکز شود، همواره بحران را بعد از وقوع لمس خواهد کرد.

به گفته وی، میل به مهاجرت به عنوان یک شاخص پیش‌نگر نقش بسزایی در بحران مهاجرت در ایران دارد.

پژوهشگر ارشد در خانه مهاجرت خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها، میل به مهاجرت بین افراد تأثیرگذار ایرانی در حوزه‌های مختلف سلامت، علم، فناوری و کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها در کمترین حوزه، حداقل ۳۰ درصد است.

وی بیان کرد: اگر قبول کنیم میل به مهاجرت با خود مهاجرت همبستگی دارد، باید دانست که به زودی مسئله مهاجرت در ایران به صورت فزاینده، بحران بزرگی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

این مسئول ادامه داد: سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۲۰۲۲ در برخی شاخص‌ها مانند توانمندسازی و مهارت افزایی دانشگاهیان، کشور عملکرد بسیار مطلوبی داشت؛ حتی از میانگین قبلی فراتر رفته است؛ اما در بخش نگهداشت و جذب به هیچ عنوان نتوانسته اقدام مثبتی را انجام دهد تا جایی که در این حوزه ایران حتی از کشور‌های عربی منطقه نیز رتبه پایین تری دارد.

 پژوهشگر ارشد در خانه مهاجرت گفت: همه کشور‌ها حتی کشور‌های عربی توسعه نیافته مانند کویت و مصر روی موضوع جذب تمرکز کرده‌اند. در ایران، عملکرد دو سال نشان می‌دهد که کشور نه تنها در نگهداشت نیروی انسانی متخصص مطلوب عمل نکرده است؛ بلکه بخش زیادی از این افراد از کشور مهاجرت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران در شاخص نوآوری رشد بسیار خوبی را تجربه کرده‌ایم، تأکید کرد: در حوزه نوآوری اقتصاد، نیروی انسانی پیشران است و این یعنی نگهداشت و توسعه سرمایه انسانی، امری ضروری در این حوزه محسوب می‌شود.

فراهانی خاطرنشان کرد: در این حوزه، کشور نتوانسته به دستاورد خوبی برسد تا جایی که در یک بازه زمانی چهار ساله که دو سال آن مقارن با درگیری جهان با کرونا بود، بیش از ۲ هزار کارآفرین ایرانی در حوزه استارت‌آپ‌ها به بریتانیا و کانادا مهاجرت کردند. این اعداد نشان می‌دهد ایران به زودی با بحران شدید مهاجرت مواجه خواهد شد.

به گزارش آنا، نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۳ از سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در محل پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است و تا جمعه ۲۲ اردیبهشت ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته