بهرهگیری از آموزههای قرآنی در سیاستگذاری و تدوین اسناد راهبردی کشور
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با تقدیر از سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری این آزمون اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار نفر در کل کشور در این آزمون شرکت کردند که کاری بسیار مهم و ارزنده است و به جمهوری اسلامی در جهان اسلام اعتبار بینالمللی میدهد و این کشور را به عنوان یک کشور قرآنی معرفی میکند؛ لذا جا دارد از همه مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی تشکر کنم که این کار ارزنده را پیگیری میکنند.
وی با بیان این که فعالیتهای قرآنی منحصر به حفظ قرآن نیست، گفت: بخشی از فعالیتهای قرآنی مربوط به مباحث هنر قرآنی همچون نگارگری، خوشنویسی، صنایع دستی و... است که از مضامین و مفاهیم قرآنی استفاده میکند و به نشر معارف قرآن میپردازد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه فعالیتهای مربوط به حفظ قرآن، پرداختن به زوایای هنری مفاهیم قرآن و بعضی از فناوریهای جدید در حوزه قرآن مفید است، از همه این امور مهمتر این است که بیندیشیم که چگونه قرآن را در عرصه زندگی و علوم پیاده کنیم.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر علوم انسانی با قرآن پیوند بخورد قطعا نظریههای نوینی در حوزه علوم انسانی از جمله نظریه هویت، نظریه شخصیت و نظریه فرهنگی به دست میآید، اما ما هنوز از منظر علوم انسانی به قرآن نگاه نکردیم و تأمل قرآنی نداشتیم.
خسروپناه افزود: البته در حوزه علوم طبیعی، برخیها تلاش کردند بعضی نظریههای علوم طبیعی را از قرآن استخراج کنند و گاه گرفتار تطبیق، تحلیل و تفسیر به رأی هم شدند. اما حوزه علوم انسانی فرق دارد، چون موضوع علوم قرآن، انسان طریق الی الله است؛ انسانی که به سمت خدا سوق پیدا میکند؛ لذا میتوان از منظر قرآن بهره فراوانی در علوم انسانی برد.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بسط مفاهیم قرآنی در ابعاد مختلف زندگی انسان را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر خانواده، قرآنی شود، جامعه قرآنی میشود. وقتی جامعه، قرآنی شد تمدن نوین اسلامی یک تمدن قرآنی خواهد شد.
وی توسعه محتوایی قرآن کریم در دانشگاهها و حوزههای علمیه را یکی از برنامههای جدی شورای توسعه قرآنی ذکر کرد و گفت: همان گونه که در حوزههای علمیه، درس خارج فقه برگزار میشود تلاش میکنیم درس خارج آیات الاحکام در حوزههای علمیه رواج پیدا کند. مثلا در حوزههای علمیه آموزش فلسفه و حکمت اسلامی داریم. اگر آیات حکمی، سیاسی و اجتماعی قرآن ملاک قرار بگیرد و در کنار فقه سیاسی، آیات سیاسی؛ در کنار فقه اجتماعی آیات اجتماعی و در کنار حکمت اسلامی، آیات حکمی قرآن تدریس شود، به توسعه محتوایی قرآن کریم منجر میشود؛ در دانشگاهها هم حضور آیات قرآن در علوم انسانی خیلی کاربرد دارد.
خسروپناه، بهرهوری و بهرهگیری از قرآن در سیاستگذاری را یکی از مهمترین اقدامات شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ذکر کرد و افزود: در تدوین سند فرهنگ امور ورزشی، صنعتی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری، هوش مصنوعی و دهها سند دیگر که وظیفه شورای انقلاب فرهنگی، راهبردی و سپس راهبری دستگاهها است، از ظرفیت و آموزههای آیات قرآن استفاده میکنیم.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان عالیترین شورای تصمیمگیری امور قرآنی باید در ستادهای چهارگانه علم و فناوری، تعلیم و تربیت، ستادی، فرهنگی و اجتماعی و خانواده و زنان حضور جدی داشته باشد.
وی کاربست قرآن در سبک زندگی را مهمترین و محوریترین فعالیت قرآنی دانست و بیان کرد: شرط تمدن قرآنی این است که قرآن در سبک زندگی دانشی، بینشی، منشی، گرایشی، انگیزشی و کنشی انسان سرایت پیدا کند؛ بنابراین توجه به حفظ و تفسیر موضوعی آیات منتخب که به ساحتهای چندگانه سبک زندگی ارتباط دارد باید مورد تأکید باشد و اگر به قرائت، حفظ، فهم، تدبر، تعقل و عمل به مفاهیم این آیات توجه شود، مفاهیم قرآنی در جان همه مردم نفوذ میکند.
انتهای پیام/