دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان فضایی ایران:

ماهواره‌های پارس ۱ - ۲ و طلوع امسال پرتاب می‌شوند

ماهواره‌های پارس ۱ - ۲ و طلوع امسال پرتاب می‌شوند
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره‌های پارس ۱ - ۲ و سنجشی طلوع با دقت ۱۰ متر امسال به فضا پرتاب می‌شوند.
کد خبر : 844678

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن سالاریه امروز در مراسم افتتاح بیست‌و‌هفتمین همایش و نمایشگاه ژئوماتیک، گفت: ایران در بهره‌برداری از نقشه‌ها در فعالیت‌های عمرانی، راه سازی، کشاورزی و دریانوردی قدمت چند هزار ساله دارد.

وی با بیان اینکه ایران جز کشور‌های پیشرو در استفاده و طراحی نقشه در اموری، چون ساخت قنات‌ها به شمار می‌رود، تأکید کرد: امروزه کاربرد داده‌های فضایی در نقشه برداری موجب تحول عظیم در صنعت نقشه برداری شده است.

به گفته سالاریه، در این صنعت جهش بزرگی بر اساس استفاده از داده‌های فضا پایه و همچنین ماهواره‌های سنجشی و تصاویر راداری که قادر است در هر شرایط جوی تصاویر را ارائه دهد، ایجاد شده که این دستاورد خوبی در صنعت نقشه برداری محسوب می‌شود.

رئیس سازمان فضایی ایران صنعت نقشه برداری را از صنایعی با ارزش افزوده بالا توصیف و بیان کرد: میزان ارزش افزوده در این صنعت نسبت یک به ۷ را دارد یعنی به ازای هر یک واحد سرمایه گذاری ۷ برابر ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه این میزان برای تهیه نقشه‌های بحران یک به ۳۰ است یعنی به ازای یک واحد سرمایه گذاری ۳۰ برابر ارزش افزوده به همراه دارد، اضافه کرد: صنعت فضایی ایران دارای قدمت ۲۰ ساله است؛ بعضا دسترسی به تصاویر فضایی با دقت حدود ۱۰ متر فراهم بود، ولی به تصاویر با دقت‌های کمتر از ۵ متر و ۲ متر فراهم نبوده است.

رئیس سازمان فضایی ایران عنوان کرد: لازم بود تا صنعت فضایی را با تکیه بر دانش بومی در کشور توسعه دهیم.

وی ادامه داد: اولین قرارداد ماهواره سنجشی و پرتاب آن را در اوایل دهه ۸۰ با همکاری دانشگاه‌هایی، چون شریف، مالک اشتر، علم و صنعت و امیرکبیر منعقد شد و این انعقاد قرارداد آغاز طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی در کشور بوده است.

سالاریه با بیان اینکه در ابتدا دقت‌های ۵۰ متر و ۴۰ متر برای ماهواره‌های سنجشی تعیین شد، عنوان کرد: اکنون دقت‌های ۵ متر تصاویر سیاه و سفید و ۱۰ متر رنگی برای این ماهواره‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ در حال حاضر ماهواره‌هایی با این دقت ساخته و آماده پرتاب است.

** ماهواره‌های پارس ۱ - ۲ و سنجشی طلوع امسال به فضا پرتاب می‌شوند

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره‌هایی در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری ماهواره‌های پارس (پارس ۱ و ۲) به عنوان جفت ماهواره، ماهواره طلوع با دقت ۱۰ متر رنگی آماده پرتاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن قرار داد در حال پیگیری انعقاد قرارداد برای ساخت ماهواره با دقت ۴ متر با بخش خصوصی هستیم، اضافه کرد: طی این قرار داد خرید تضمینی تصاویر ماهواره یا بخش خصوصی را خواهیم داشت همچنین در این همکاری تصاویر ماهواره خیام در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد.

سالاریه در پایان گفت: اکنون در حال آرشیو کردن این تصاویر هستیم.

انتهای پیام/۳۰۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته