برنامه هفتم توسعه فناورانه باشد تا مشکلات حل شود
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این سوال که سند هوش مصنوعی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی درحال تدوین است چه زمانی ابلاغ خواهد شد؟ گفت: اگر بگوییم پیشرفت علم در دنیا به روز و حتی لحظهای است مبالغه نکرده ایم، هر لحظه اگر غفلتی صورت گیرد ما از قافلهای علم در دنیا عقب میمانیم. یکی از این پدیدههای خیلی خوش یمن و مبارک بحث هوش مصنوعی است.
وی بیان کرد: هوش مصنوعی میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند و جلوی فساد را بگیرد و باعث شفافیت و روشنگری در بعضی مسائل شود و سرعت پیشبرد امور را بیشتر کند. از جزئیات سند هوش مصنوعی که در شورای انقلاب فرهنگی در حال تدوین است اطلاعات خاصی نداریم،اما در بحث هوش مصنوعی صرفا ما نباید منتظر مصوبه شورای انقلاب فرهنگی باشیم، بلکه باید زیر ساختهای لازم و راهکارهایی برای تحقق این مطلب در جامعه فراهم شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: ایجاد رشتههای جدید مرتبط با پدیده هوش مصنوعی یکی از ضروریات جامعه است و باید زیر ساختهای لازم برای هوش مصنوعی فراهم شود، همچنین آموزش در طول تحصیل از زمان ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان شروع شود و دانش آموزان را برای مواجه درست با این پدیده جدید آماده کنیم.
ویس کرمی با بیان اینکه نباید منتظر بمانیم یک دانشجو وارد دانشگاه شود و تازه در این مورد تصمیمگیری کنیم،اظهار کرد: بلکه باید در تمام مقاطع تحصیلی، آموزش لازم داده شود و منحصر به رشته خاصی هم نیست یعنی در تمام رشتهها سهم آن دیده و در تمام رشتهها از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده شود.
وی در مورد بحث مدرک فروشی افزود: روال دانشگاه بر این است که کسی که بخواهد مدرکی بگیرد و پایان نامهای بنویسد، یک استاد راهنما و استاد مشاور میگیرد و آموزش دانشگاه نیز بر این روند نظارت میکند. از نظر من اگر پدیده مدرک فروشی وجود دارد بیشتر به ضعف اساتید راهنما و مشاور و نظارت آموزش برمیگردد، اگر استادی که استاد راهنما است دانشجو را بکار گیرد و کار او را راستی آزمایی کند کسی نمیتواند بحث مدرک فروشی مطرح و با خرید مدرک کار خود را پیش ببرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: بنابراین نظارت آموزش دانشگاه، نظارت اساتید راهنما، نظارت اساتید مشاور خیلی موثر است. یکی از علتهای مدرک فروشی بحث عدم نظارت یا نظارت ضعیف است و علت بعدی انحصاری طلبی است که بعضی از اساتید ایجاد کردند و اجازه نمیدهند پایان نامهها بین اساتید مختلف توزیع شود تا فرصت کافی برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد.
ویس کرمی با بیان اینکه همچنین انحصار و قدرتی که بعضیها به مرور زمان در دانشگاه بدست آورده اند و اجازه کار به نیروهای جوانتر نمیدهند هم موضوع دیگری است، البته باید آیین نامههای ما نیز اصلاح و ریشه این گونه مسائل خشک شود،تاکید کرد: توزیع پایان نامهها باید به گونهای باشد که اساتید جوانتر بتوانند با فراغت و انرژی بیشتر بر کار دانشجویی که پایاننامه، آثار علمی، مقاله یا هر چیز دیگری را که میخواهند ارائه دهند نظارت جدی داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد فناورانه در برنامه هفتم توسعه وجود دارد یا خیر بیان کرد: در حال حاظر برنامه هفتم توسعه به مجلس تقدیم نشده است و فقط صحبت، پیشنویسها است. ما چه بخواهیم یا نخواهیم چرخه علم با سرعتی پیش میرود و اگر دیر بجنبیم از غافله علم عقب میافتیم، بنابراین باید برنامه هفتم که احتمالا یک برنامه پنج ساله است، آینده نگری داشته باشد یعنی ناظر به حداقل ۱۰ الی ۲۰ سال باشد که بتواند چرخهی علمی، اقتصادی و بودجهای کشور را در راستای آینده ساماندهی کند.
نماینده مردم خرم آباد در مجلس تصریح کرد: صرفا کپی برداری از برنامههای قبلی که خیلی هم اجرا نشده است نمیتواند کار ساز باشد، ما باید خودمان را در نوشتن برنامهها با پیشرفتهای علمی دنیا هماهنگ و به روزرسانی کنیم تا بتوانیم برنامهای کارآمد که در عمل نیز قابل اجرا باشد داشته باشیم.
ویس کرمی گفت: برای گنجاندن اولویت فناورانه در برنامه هفتم توسعه کمیسیونهای مختلفی صاحب نقش هستند و هرکدام از کمیسیونها بنا به تخصص خود باید این کار را انجام دهند، اما به صورت تخصصی انتظار از کمیسیون آموزش بیشتر است.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم برنامه هفتم از طرف دولت زودتر ارائه شود تا مجلس فرصت کافی برای پرداختن به این برنامه را داشته باشد و با دقت، سرعت و کارشناسی و مشورت برنامه خوب و متناسب با پیشرفتهای دنیا و مشکل گشا برای کشور داشته باشیم.
انتهای پیام/