دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1402 - 09:23
با تمرکز بر شناخت مخاطرات؛‌

گروه ۷ درباره لزوم تنظیم آئین نامه هوش مصنوعی توافق کرد

گروه ۷ درباره لزوم تنظیم آئین نامه هوش مصنوعی توافق کرد
وزرای فناوری و امور دیجیتال گروه ۷ در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم ایجاد سازوکاری تاکید کردند که به رغم ایجاد محیطی باز برای توسعه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، مخاطرات این حیطه را نیز به رسمیت می‌شناسد و آن را نظام‌مند می‌کند.
کد خبر : 844346

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، وزرای فناوری و امور دیجیتال کشور‌های عضو گروه ۷، امروز (یکشنبه) در میانه تعجیل قانونگذاران اروپایی برای معرفی قانون هوش مصنوعی، درباره لزوم تنظیم آئین نامه‌ای ریسک محور که این حوزه را پوشش دهد، توافق کردند.

اما آن‌ها طی بیانیه مشترکی که در پایان نشست دو روزه خود به میزبانی ژاپن منتشر کردند، به این نکته نیز پرداختند که چنین سازوکاری باید «به بقای محیطی باز منجر شود که فرصت شکوفایی استعدادها» در زمینه توسعه فناوری هوش مصنوعی را فراهم کند و مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک باشد.

درحالی‌که وزرای فناوری و امور دیجیتال گروه ۷ به احتمال تنوع ابزار‌های سیاست گذاری برای حصول دیدگاهی مشترک و تعیین هدفی قابل اعتماد در زمینه هوش مصنوعی اذعان می‌کنند، این توافق می‌تواند راهگشای کشور‌های صنعتی بزرگ برای مدیریت هوش مصنوعی با توجه به دغدغه‌های فعلی در رابطه با احترام به حریم شخصی کاربران و مخاطرات امنیتی این نوع فناوری باشد.

به گفته «مارگارت وستاگر» معاون اجرایی کمیسیون اروپا، جمع بندی گروه ۷ از نشست ژاپن حاکی از وجود دغدغه مشترک در زمینه لزوم تنظیم مقررات مشخص در زمینه هوش مصنوعی است.

 محبوبیت ابزار‌های هوش مصنوعی ازجمله چت جی پی تی و چت بات‌های مشابه از مهمترین موضوعات مورد توجه کشور‌های گروه ۷ است.

نشست وزرای فناوری و امور دیجیتال گروه ۷ در شرایطی برگزار می‌شود که چندی پیش، کمیسیون حفاظت از داده اروپایی که رگولاتور حریم خصوصی اتحادیه اروپا است، از ایجاد کارگروهی ویژه در رابطه با چت جی پی تی (ChatGPT) خبر داد.

این اقدام می‌تواند نخستین قدم مهم برای اتخاذ سیاستی واحد در قبال تنظیم مقرارت حریم خصوصیِ قابل تعمیم به حیطه هوش مصنوعی باشد.

اقدام دیده بان حریم خصوصی اتحادیه اروپا واکنشی است به تصمیم یکجانبه‌ای که ایتالیا ماه میلادی گذشته در راستای مهار استفاده از چت جی پی تی اتخاذ کرد و بلافاصله مورد تائید کمیسیون‌های حفاظت از داده آلمان و اسپانیا قرار گرفت.

کارشناسان آمریکایی و اروپایی بابت رشد سریع استفاده از نسخه‌های هوش مصنوعی مشابه چت جی پی تی هم نگران هستند.

چندی پیش، بیش از هزار نفر از فعالان دنیای فناوری، متخصصان هوش مصنوعی و علاقه‌مندان به این حوزه ازجمله «ایلان ماسک» مالک توئیتر و «استیو وزنیاک» از بنیان‌گذاران شرکت اپل، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مدیران آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی، از آن‌ها خواستند که حداقل تا ۶ ماه آینده توسعه مدل‌های قدرتمندتر از GPT-۴ را متوقف کنند.

به دنبال این فراخوان، یونسکو هم از همه دولت‌ها خواست که چارچوب اخلاقی جهانی هوش مصنوعی را بدون تاخیر اجرا کنند.

حتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هم می‌گوید که اگرچه تائید خطرناک بودن استفاده از هوش مصنوعی مشمول گذر زمان است، با این حال، شرکت‌های فناوری مسئول حصول اطمینان از میزان امنیت محصولاتشان هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته