OpenAI تصمیم به ثبت نشان تجاری GPT دارد
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، OpenAI احتمالاً نگرانی زیادی برای برند ChatGPT دارد. در ماههای اخیر نرمافزارهای زیادی ازجمله با نامهای ThreatGPT، MedicalGPT، DateGPT و TruthGPT معرفی شدهاند که بهخاطر چتبات معروف این شرکت از نام GPT استفاده میکنند. درنتیجه، این شرکت به تکاپو افتاده تا نشان تجاری GPT را برای خود ثبت کند. اما مشکلاتی پیش روی آنها قرار دارد.
با عرضه چتبات هوش مصنوعی ChatGPT در ماه نوامبر، این نام به شهرت جهانی رسید و همه با آن آشنا شدند. بهفاصله کوتاهی، بقیه شرکتها هم از پسوند GPT استفاده کردند تا از این محبوبیت برای معرفی محصولات خود استفاده کنند. ولی OpenAI بیکار ننشست و در اواخر ماه دسامبر درخواستی برای نشان تجاری GPT ثبت کرد تا بقیه شرکتها نتوانند از این پسوند استفاده کنند.
این کمپانی در ماه گذشته میلادی از دفتر پتنت و نشان تجاری آمریکا (USPTO) خواست تا سرعت رسیدگی به درخواست آنها را افزایش دهند. OpenAI با اشاره به تولید تعداد زیادی اپلیکیشن تقلبی و کپیکننده نام ChatGPT در این خصوص ابراز نگرانی کرده بود.
بااینوجود؛ درخواست آنها هفته گذشته رد شد. USPTO اعلام کرد که وکلای OpenAI هزینههای مربوطه را پرداخت نکرده و مدارک مناسب برای توجیه درخواست ویژه خود را به دست آنها نرساندهاند. حالا با توجه به درخواستهای زیادی که در صف بررسی این سازمان قرار دارند، اگر OpenAI دوباره بخواهد برای این منظور اقدام کند، باید تا ۵ ماه منتظر بماند.
**آیا امکان ثبت نشان تجاری GPT وجود دارد؟
GPT مخفف «ترنسفورمر از پیش تعلیمیافته زایا» است و حرف T در آن به «ترنسفورمر» اشاره دارد که یک معماری شبکه عصبی است و اولینبار در سال ۲۰۱۷ توسط گوگل معرفی شده است. با این حساب، آیا OpenAI اصلاً میتواند این نشان تجاری را ثبت کند؟ «جفرسون شر»، مشاور گروه مالکیتهای فکری Carr & Ferrell میگوید بله، چون قبلاً هم IBM توانسته بود این کار را انجام دهد. نام این شرکت مخفف «ماشینهای تجاری بینالمللی» بود؛ بنابراین اگر رویههای قبلی در پیش گرفته شود، امکان ثبت نام تجاری GPT وجود دارد.
منتها حتی اگر USPTO با ثبت نشان تجاری GPT مخالفتی نداشته باشد، یک بازه زمانی در نظر گرفته خواهد شد تا شرکتهای رقیب بتوانند مخالفت خود را با ثبت این نام اعلام کنند. از طرف دیگر، OpenAI باید ثابت کند که عموم مردم GPT را بهعنوان یک نشان تجاری میشناسند و آن را اصطلاحی عمومی برای اشاره به هوشهای مصنوعی زایا در نظر نمیگیرند.
بااینحال؛ انجام تمام این کارها مدت زیادی طول خواهد کشید که این اتفاق مطمئناً بهنفع OpenAI نخواهد بود.
انتهای پیام/