سازمان نظام علوم تربیتی کشور راهاندازی شود
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با توجه به پیشنهاد کمیته منتخب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و موافقت هیئت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی، فرامرز ملکیان عضو هیئت علمی رشته علوم تربیتی و برنامهریزی درسی این واحد دانشگاهی با تأیید دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد از مرتبه علمی استادیاری به مرتبه دانشیاری ارتقا یافت.
فرامرز ملکیان در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره جایگاه فعلی رشته علوم تربیتی و برنامهریزی درسی در دانشگاههای کشور اظهار کرد: رشته علوم تربیتی در سالهای اخیر به دلیل توجه به امر آموزش با استقبال داوطلبان بسیاری روبهرو بوده است. مباحث رشته علوم تربیتی حول محور تعلیم و تربیت انسان و آموزش آنهاست. هدف این رشته آموزش نیروی انسانی و آموزش و پرورش در سازمانهاست؛ بنابراین هرجا که سخن از آموزش باشد، پای رشته علوم تربیتی هم به میان میآید.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، علوم تربیتی در واقع مجموعهای از دانشهایی است که از طریق شناخت و بهره گیری از آنها میتوان به مسائل تربیتی انسان پی برد و مسیر رشد افراد را فراهم کرد.
وی مبنای رشته علوم تربیتی و برنامهریزی درسی را آموزش و یادگیری دانست و افزود: این رشته شامل آموزش به کودکان، دانشآموزان، دانشجویان، والدین و نیروهای انسانی سازمانها و شهروندان یک شهر است؛ بنابراین افرادی مناسب این رشته هستند که بتوانند روابط اجتماعی خوبی با دیگران برقرار ساخته و از مهارتهای خاص اجتماعی برخوردار باشند. علاوه بر این داشتن فن بیان قوی و مهارتهای یکی از فاکتورهای اساسی است که افراد علاقهمند به تحصیل باید در خود پرورش دهند.
ملکیان در پاسخ به این پرسش که آینده شغلی دانشآموختگان رشته علوم تربیتی و برنامهریزی درسی در بازار کار را چگونه ارزیابی میکنید؟ بیان کرد: با وجود بیکاری تحصیلکردگان، رشته علوم تربیتی در ایران بازار کار متوسطی دارد به شرط آنکه دانشآموختگان در ارتباط با رشته خود مهارتهای کافی را کسب کنند، دانشآموختگان این رشته میتوانند علاوه بر فعالیت در آموزش و پرورش در سازمانها و ارگانهای دیگری که با آموزش و برنامهریزی ارتباط دارند، مشغول کار شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تحصیل در رشته علوم تربیتی و برنامهریزی درسی مزایا و معایب خاص متفاوتی دارد، گفت بسیاری از افراد فقط مزایای رشته مورد علاقه خود را در نظر میگیرند و از بررسی معایب آن رشته چشمپوشی میکنند. رشته علوم تربیتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. افرادی که میخواهند در رشته علوم تربیتی ادامه تحصیل دهند، باید از معایب و مزایای آن آگاهی کافی کسب کنند؛ اما در مجموع بعد از یک افت چندساله، اکنون استقبال از این رشته و گرایشهای آن نسبت به سایر رشتههای علوم انسانی به مراتب بیشتراست.
وی در تشریح چالشهای رشته علوم تربیتی و برنامهریزی درسی بیان کرد: این رشته مانند سایر رشتههای تحصیلی با چالشهایی ازقبیل؛ ضعف بودجه تحقیقاتی، مشکلات مدیریتی، مشخص نبودن الگوی تولید علم و در نتیجه تولید ناکافی علم، ضعف پایه علمی دانشجویان، امکانات محدود دانشگاهها، نامتناسب بودن سطوح عرضه و تقاضای دانشآموختگان با نیازهای کشور و متناسب نبودن نظام جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی مواجه است.
ملکیان در راستای رفع چالشهای این رشته راهکارهایی را تبیین و عنوان کرد: راهاندازی سازمان نظام علوم تربیتی کشور مانند سازمان نظام روانشناسی (این موضوع چند سال است که پیگیری میشود؛ اما تاکنون موفقیتی به دست نیامده است)، مدیریت و برنامهریزی استراتژیک آموزشی بر مبنای نیازهای نظام آموزشی، توجه بیشتر به وضعیت معیشتی استادان و کارکنان، تأکید بر فرآیند تبدیل علم به ثروت و قدرت و توسعه و تقویت اقتصاد دانشبنیان و افزایش بودجه تحقیقاتی و تشویق استادان و دانشجویان پژوهشگر و حمایت از پژوهشهای کاربردی و تقاضامحور ازجمله راهکارهاست.
وی در پاسخ به این پرسش که گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان چقدر موفق بوده است؟ به آنا گفت: گروه علوم تربیتی یکی از باسابقهترین گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی است که با راهاندازی این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است. این رشته با فراهم کردن فرصتهای یادگیری برای علاقهمندان به تعلیم و تربیت و روانشناسی آموزش و یادگیری، موفق به تربیت هزاران نیروی انسانی ماهر مورد نیاز نظام آموزشی و سایر سازمانها در راستای توسعه علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور شده است.
انتهای پیام/