دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1401 - 17:18
کشفی تکان دهنده؛

«چاقی» باعث تخریب عصبی مشابه بیماری «آلزایمر» می‌شود

«چاقی» باعث تخریب عصبی مشابه بیماری «آلزایمر» می‌شود
در مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه مک گیل ارتباط بین تخریب عصبی در افراد چاق و بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر (AD) یافت شد. این نشان می دهد که از دست دادن وزن اضافی می تواند کاهش شناختی در پیری و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.
کد خبر : 829543

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (سای تک دیلی)، در مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان در The Neuro (موسسه عصبی مونترال-بیمارستان) دانشگاه مک گیل انجام شد، ارتباط بین تخریب عصبی در افراد چاق و بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر (AD) یافت شد. این نشان می‌دهد که از دست دادن وزن اضافی می‌تواند کاهش شناختی در پیری و کاهش خطر ابتلا به AD را کاهش دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که چاقی با تغییرات مرتبط با بیماری آلزایمر (AD) مانند آسیب عروق مغزی و تجمع آمیلوئید-β مرتبط است. با این حال، تا به امروز، هیچ تحقیقی مقایسه مستقیمی بین الگو‌های آتروفی مغز در AD و چاقی انجام نداده است.

محققان با استفاده از نمونه‌ای متشکل از ۱۳۰۰ نفر، الگو‌های آتروفی ماده خاکستری را در چاقی و پس از میلاد مقایسه کردند. آن‌ها بیماران مبتلا به AD را با افراد سالم و افراد چاق با افراد غیر چاق مقایسه کردند و نقشه‌هایی از آتروفی ماده خاکستری برای هر گروه ایجاد کردند.

دانشمندان دریافتند که چاقی و AD به روش‌های مشابهی بر نازک شدن قشر ماده خاکستری تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، نازک شدن در قشر گیجگاهی-پاریتال راست و قشر جلوی پیشانی چپ در هر دو گروه مشابه بود. نازک شدن قشر مغز ممکن است نشانه‌ای از تخریب عصبی باشد. این نشان می‌دهد که چاقی ممکن است باعث همان نوع تخریب عصبی شود که در افراد مبتلا به AD دیده می‌شود.

چاقی به طور فزاینده‌ای به عنوان یک بیماری چند سیستمی شناخته می‌شود که بر سیستم‌های تنفسی، گوارشی و قلبی عروقی و ... تأثیر می‌گذارد. این مطالعه که امروز (۳۱ ژانویه، در ژورنال بیماری آلزایمر در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲) منتشر شد، به آشکار کردن تأثیرات عصبی نیز کمک می‌کند، نشان می‌دهد که چاقی ممکن است در ایجاد آلزایمر و زوال عقل نقش داشته باشد.

فیلیپ موریس، محقق PhD در The Neuro و نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: مطالعه ما با نشان دادن اینکه نازک شدن قشر مغز ممکن است یکی از مکانیسم‌های خطر بالقوه باشد، ادبیات قبلی را تقویت می‌کند که به چاقی به عنوان یک عامل مهم در بیماری AD اشاره می‌کند.

نتایج ما اهمیت کاهش وزن در افراد چاق و دارای اضافه وزن در اواسط عمر را برای کاهش خطر بعدی تخریب عصبی و زوال عقل نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته