سناریوی این نمایش بر اساس اتاق فرار طراحی شده است
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، مجموعه کوشک باغ هنر در اراضی عباسآباد، این روزها میزبان برگزاری بخشی از رویداد «شهر خانواده» است. رویدادی که کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همراهی مجموعه اراضی عباس آباد، مصلی تهران و چند سازمان و ارگان دیگر در حال برگزاری آن است و از اتفاقات مهم شهر تهران در این روزها محسوب میشود.
این بخش از رویداد «شهر خانواده» که در کوشک باغ هنر اجرا میشود، با محوریت یک تئاتر تعاملی برگزار است و مخاطبان حاضر در آن، به عنوان بخشی از اجراکنندگان این تئاتر، هم اتفاق جدیدی را تجربه میکنند، هم به عنوان بخشی از اجراکنندگان تئاتر، سناریوی نهایی را انتخاب کرده و کلیت کار را جلو میبرند.
به بهانه اجرای این تئاتر تعاملی با «مهدی صفیآبادی»، کارگردان و ایده پرداز هنری این رویداد گفتگو کردیم تا از چند و، چون این نمایش و ویژگیهای خاص آن مطلع شویم.
صفیآبادی در ابتدا با اشاره به این موضوع که این سبک از تئاتر (تعاملی) اتفاقی جدید در هنرهای نمایشی ماست گفت: تا به امروز در رویدادهای اینچنینی، اکثر طرحها چیدمانی بوده و به این ترتیب برگزار میشد که بازدیدکننده به نمایشگاه میآمد، اجراها یا ایدههای مختلف را میدید و نمایش تمام میشد. اما در این برنامه، چون سبک زندگی خانوادهها برای ما مورد توجه بوده، خودمان در این چالش چیزهای جدیدی را تجربه میکنیم.
وی افزود: برای این تئاتر تعاملی پرسشنامههایی در اختیار مخاطبان قرار میدهیم و پس از اجرا این پرسشنامهها توسط روانشناسانی که در مجموعه حضور دارند بررسی میشود و پس از مقایسه توسط کارشناسان برندهای مختلف که در این رویداد همراه ما هستند، مشخص شود که مخاطبان و خانوادههای مختلف از کدام برندهای ایرانی استقبال میکنند. در هر سانس بیست نفر در معرض این چالش هستند و در انجام تمام مراحل، سناریوهای احتمالی را آزمایش میکنیم تا در اجراهای بعدی استفاده کنیم.
** مخاطب این نمایش فقط تماشاگر نیست
ایده پرداز بخش نمایشی رویداد «شهر خانواده» در خصوص ویژگیهای این سبک از تئاتر نیز گفت: وقتی اسم تئاتر تعاملی مطرح میشود، یعنی یک سری فاکتورها را از تماشاگر میگیریم، چون او نیز یک اجراگر است و صرفاً تماشاگر نیست. ما فقط او را در مسیری که از پیش مشخص شده هدایت میکنیم و خود مخاطب است که تصمیم میگیرد در این مسیر از چه محصولات و برندهایی برای حل چالشهای مختلف استفاده کند.
وی با اعلام این موضوع که در این نمایش رفتار مخاطب تا حدودی پیشبینی شده و بر اساس رفتارهای مختلف، چند سناریو در نظر گرفته شده ادامه داد: ما سناریوی این تئاتر تعاملی را بر اساس یک اتاق فرار طراحی کردیم. داستان کلی نیز بر این اساس است که مخاطبان نمایش در سبک زندگی خانوادهای که دچار چالشی جدی شده ورود میکنند و میخواهند با استفاده از محصولاتی که در خانه وجود دارد، به این خانواده کمک کنند. در این چالش ابتدا با ویژگیهای محصولات مختلف آشنا میشوند و از آن درکِ در لحظه برای کمک به خانواده استفاده میکنند.
صفی آبادی در خصوص جزئیات این نمایش نیز گفت: سناریو تئاتر تعاملی این رویداد به قدری چالشی است که بالغ بر ۹۶ صفحه برای آن نوشته شده است. ما اگر میخواستیم برای یک تئاتر معمولی متن بنویسم نهایتاً به ۳۰ صفحه میرسیدیم، اما، چون اینجا بحث چالشهای مختلف و متفاوت بود و دوستان میخواستند این سناریو از چند زاویه مورد توجه قرار بگیرد، باید به این سمت میرفتیم. در این تئاتر تعاملی مباحثی مثل معرفی کالای ایرانی، روانشناسی کودک و نوجوان و بهترین شکل ارائه محصولات مورد توجه کارشناسان ما قرار میگیرد.
وی ادامه داد: ما در این چالش به دنبال این نیستیم که نمایش دیده شود و بیشتر میخواهیم که محصول دیده شود. اگر میخواستیم تئاترمان دیده شود نمایشنامهای مینوشتیم و بازیگران حفظ میکردند و کار را جلو میبردیم، ولی، چون اسمش را تئاتر تعاملی گذاشتیم، سناریوهای متفاوتی آماده کردیم و کار را جلو بردیم و هر اجرا باتوجه به انتخابهای مخاطب پایانبندی و نتیجهگیری متفاوتی خواهد داشت.
** یک شهر یک خانواده
صفی آبادی عنوان کرد: برای بخشهایی از این نمایش ما چند سناریو را در نظر گرفتیم و به مخاطب اجازه انتخاب میدهیم. مثلاً در اتاق خواب چهار سناریو طراحی شده و هر گروه ایدهای که دوست داشت را انتخاب میکند و با توجه به این مسئله هر اجرا ممکن است به سمت و سوی متفاوتی برود و کارشناسان ما میتوانند از آنجا تشخیص دهند که این انتخاب مخاطب به دلیل ویژگی برند بوده، یا شکل محصول یا موارد دیگر و در انتها بررسی میکنیم که هر برند چند بار انتخاب شده و نهایتاً این آمار در اختیار برندها قرار میگیرد تا میزان رضایت مخاطب از محصولشان را بدانند.
کارگردان تئاتر تعاملی «شهر خانواده» اضافه کرد: فضاهایی برای عکس گرفتن طراحی کردیم و خانوادهها بعد از پایان نمایش انتخاب میکنند که با کدام شخصیتها عکس بگیرند. یعنی ما میفهمیم در این چالش، کدام شخصیت ذهن مخاطب را درگیر خود کرده است و برای عکس نهایی کدام کاراکتر را انتخاب میکند.
مهدی صفیآبادی در پایان سخنانش با اعلام این مسئله که تئاتر تعاملی با این سر و شکل یک املای نانوشته است، ادامه داد: تا به حال ارائه محصولات فرهنگی با این گستردگی (۶۸ محصول) در یک تئاتر اتفاق نیفتاده است. ولی با اعتمادی که به ما شد و همت بچهها، امیدواریم این چالش را با نتیجهای مثبت به پایان برسانیم. در بخش تئاتر تعاملی یک تیم دوازده نفره کارها را انجام میدهد که همه شهرستانی هستیم. یکی از قابلیتهای این رویداد استفاده از ظرفیت هنرمندان شهرستانی بود و ما به عنوان تنها موسسه غیر تهرانی در بازار پردازی حضور داریم.
انتهای پیام/