فرآیند مجوزدهی سازمان غذا و دارو به محصولات دانشبنیان باید تسریع شود
حمیدرضا بنفشه مدیرکل فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا در مورد مشکلات شرکتهای دانش بنیان برای ورود محصولاتشان به بازار، اظهارکرد: برای اینکه محصول دارویی دانش بنیانها وارد بازار شود، در قدم اول باید از مجوز سازمانهای نظارتی همچون سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی برخوردارباشند و از سوی دیگر فناوران ما باید جهت ارائه درخواست خود برای اخذ مجوز، آموزش دریافت کنند تا مشکل فرایند اخذ مجوزورود محصولات دارویی دانش بنیان رفع شود.
وی افزود: ما در دانشگاهها آموزش فرایند مجوز جهت اخذ مجوز ورود محصولات دارویی به بازار را در برنامه آموزشی دانشجویان قرار داده ایم. چرا که فناوران از روند این مهم اطلاعات کافی ندارند.
**فرایندهای سازمان غذا و دارو باید تسریع شوند
مدیرکل فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: طبق دستور وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی باید مسیر بین تحقیقات فناوری و سازمان غذا و دارو ایجاد شود و شرکتهای دانش بنیانی را که ما راستی آزمایی میکنیم که محصولاتشان از استانداردهای لازم برخوردارند، به سازمان غذا و دارو معرفی کرده تا فرایند ورود محصولات به بازار تسریع بخشد.
**حمایت از پایان نامههای فناوری محور دانشجویان
بنفشه با بیان اینکه درصد قابل توجهی پروژههای تحقیقاتی به سوی دانش بنیانی رفته است، اظهارکرد: ما از یک موسسه تحقیقاتی نیمایی برخورداریم که برای اولین بار در این موسسه، اساسنامه فناوری را اضافه کرده ایم و در ساختار آن دو مدیریت فناوری و پژوهش تشکیل دادهایم تا از پایان نامههای فناوری دانشجویان حمایت ویژهای کنیم.
**شرکتهای دانش بنیان باید ارزش اقتصادی داشته باشند
وی گفت: مبنای یک شرکت دانش بنیان در مرحله اول باید دانشی و مستند علمی و در مرحله بعد ارزش اقتصادی داشته باشد که بدین منظور ما در سال ۱۴۰۰، تعداد ۸ مجوز تشکیل مرکز رشد را ارائه کردیم و در حال حاضر در کشور از ۹۸ مرکزرشد و ۱۱ پارک علم و فناوری برخورداریم.
مدیرکل فناوری وزارت بهداشت تعداد شرکتهای مستقر درمراکز و رشد پارکهای علم و فناوری را حدود ۲۲۶۶ شرکت و اختراعات را ۲۰۴۸ اختراع در کشورعنوان کرد و افزود: برای ما این مهم است که روند اختراعات، پارکها و مراکزعلم و فناوری افزایش داشته باشد و در صورت کند بودن این مهم، شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» را نمیتوانیم محقق کنیم.
به گزارش خبرگزاری آنا، در فرایند تجاری سازی، محصول مبتنی بر بازار عرضه و منجربه به کسب ارزش افزوده میشود که در این فرایند تولید، توزیع، بازاریابی، فروش و ... صورت میگیرد. چرا که بازار به عنوان عامل مهم در فرایند تجاری سازی است؛ بنابراین شرکتهای دانش بنیان براساس نوع کسب و کار شکل میگیرند که این مهم چالش بزرگی برای شرکتهای دانش بنیان است. تولید محصولات شرکتهای دانش بنیان در حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی با کیفیت و استاندارد جهانی و قیمت تمام شده مناسب، برای تامین نیازهای داخلی و ورود به بازارهای منطقهای و کشورهای همسایه اهمیت اساسی دارد.
انتهای پیام/