پلتفرمهای بومی در توسعه صنعت گردشگری دچار چالش هستند
اکبر رضوانیان، فعال فرهنگی، هنری و گردشگری در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره زمینه فعالیت خود، گفت: بیش از ۲۰ سال در حوزه فرهنگی، هنری و گردشگری فعالیت میکنم. خانه خلاق بوم گردی صنایع دستی و هنرهای نمایشی نقلی کاشان در زمینههای بومگردی، فعالیتهای فرهنگی و هنری فعالیت دارد که کاملا خصوصی است. از سال ۹۹ هم با پیوست فعالیتها، مجوز خانه خلاق هنر، بومگردی و صنایع دستی دریافت کردهام. در زمینه احیا، بافت تاریخی کاشان پشت مسجد آقابزرگ سه خانه و یک گذر تاریخی را که وضعیت مناسبی نداشت، ترمیم کردیم. در حوزه بومگردی و گردشگری، بخشی از یک خانه را تبدیل به یک تماشاخانه خصوصی کرده و موسسه فرهنگی هنری و کارگاههای صنایع دستی فعال شد. گردشگری امروز را میشود براساس رویدادهای فرهنگی و هنری برجستهتر کرد. این مجموعه فعالیتهای فراوانی دارد که جشنوارههای مختلف، نمایشگاهها و نشستهایی را برگزار کردهایم.
**بازاریابی و تبلیغات؛ چالش اصلی استارتآپها
این فعال فرهنگی، هنری و گردشگری درباره اینکه با چه چالشها و مشکلاتی بر سر راه توسعه کسب و کار خود مواجه است، اظهار کرد: من نهایتا بتوانم تا پایان سال دوام بیاورم. امکان دارد دیگر توان ادامه دادن راه را نداشته باشم و مجبورم به ناچار بخشی از مجموعه را بفروشم. دیگر امکان اینکه بتوانم با فشارهای اقتصادی به راه خود ادامه بدهم را ندارم. چالش اصلی استارتآپها و فعالان، بازاریابی و راه ارتباطی، تبلیغ و... است. حوزه گردشگری صنایع دستی و هنرهای نمایشی و در کل هنر نیاز به ارتباط دارد. جشنواره نمایش عروسکی ما که ۷ ماه روی آن انرژی صرف کردیم و قرار بود آبانماه برگزار شود با وجود اینکه همه کارها انجام شده بود، اما کنسل شد چرا که نتوانستیم این جشنواره را اطلاع رسانی کنیم.
بیشتر بخوانید:
عدم توسعهیافتگی زیرساختهای اقتصادی مانع از پیشرفت صنایع خلاق میشود
از شرکتهای دانش بنیان و فناور در حوزه علوم شناختی حمایت می شود
کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم در ادامه افزود: با محدودیت در شبکههای ارتباطی شدیدا به حوزه فرهنگی و گردشگری آسیب وارد شد. هنرمند صنایع دستی که در کارگاه کار خود را تولید میکرد با ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی کار خود را میفروخت. با محدودیت در شبکه ارتباطی کشور استارتآپها و فعالان راه ارتباطی خود را با مشتریان از دست دادند.
رئیس جامعه بومگردی استان اصفهان بیان کرد: در حوزه گردشگری خیلی وقت است که با مشکل و چالش درگیر هستیم. کرونا هم که آمد دیگر بدتر شد. تمام این مدت تلاش کردیم تا برای ادامه فعالیت بهم انرژی و امیدواری بدهیم، ولی محدودیت در شبکههای ارتباطی کشور آسیب بسیاری به ما زد. در زمان کرونا حداقل اینترنت بود و محصولات خود را پست میکردیم. در فصل سرما هم که دیگر تمایل گردشگری کم است با این اوصاف امکان دارد تا آخر سال دوام بیاوریم. اگر در نوروز از گردشگری استقبال شود شاید بتوانیم به مسیر ادامه دهیم. اگر نوروز هم خبری نشود، در واقع بخش گردشگری هم تعطیل میشود.
**پلتفرم بومی در بخش صادرات کاربردی ندارد
رضوانیان درباره استفاده از پلتفرمهای بومی و برخورداری از طرح حمایتی آن، عنوان کرد: در حوزه گردشگری تعداد زیادی توریست خارجی داریم. من نمیتوانم به این فرد پلتفرم بومی معرفی کنم. این افراد از پلتفرمی که در عرصه بینالملل فعالیت میکند، استفاده میکنند. در بخش صنایع دستی ما بخش صادرات داشتیم، پلتفرم بومی برای این حوزه نمیتواند کاربرد داشته باشد. از طرفی هدایت مشتریهای داخلی به پلتفرمهای بومی هم آسان و به سرعت نیست.
عضوهیئت مدیره جامعه حرفهای اقامتگاههای بوم گردی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث ارز، بالا رفتن قیمت دلار برای صنعت گردشگری برخلاف صنایع دیگر میتواند فرصت باشد، ولی به شرط اینکه ما با حوزه بینالملل ارتباط داشته باشیم که بفهمند سفر به کشور ما با همه جاذبههای گردشگری به صرفه خواهد بود یا خریدار صنایع دستی بداند که این محصول تولیدی با توجه به قیمت دلار برایش به صرفه در میآید. با این اوصاف تنها خواسته ما این هست که در داستان دارایی، مالیات، عوارض شهرداری و ... با ما همکاری شود.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/