دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

یک تیر و دو نشان؛ افزایش ترافیک داخلی همزمان با توسعه فیبر نوری

یک تیر و دو نشان؛ افزایش ترافیک داخلی همزمان با توسعه فیبر نوری
یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: رگولاتوری مناسب و متخصص می‌تواند با ایجاد بستر مناسب رقابتی، شرایط را برای رشد سکو‌های داخلی فراهم کند و در نهایت منجر به افزایش ترافیک داخلی شود.
کد خبر : 911165

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، با افزایش استفاده مردم از پلتفرم‌ها وسکوهای داخلی سهم ترافیک داخلی افزایش داشته است؛ اما هنوزهم به مقدار قابل قبول نرسیده و باید افزایش پیدا کند. با توجه به این موضوع دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه به منظور افزایش سهم ترافیک داخلی برنامه‌هایی را در نظر گرفته که یکی از آنها مصوبه شورای عالی فضای مجازی در راستای بررسی راهکار‌های افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش شکن‌ها است. مصوبه‌ای که انجام آن نیازمند تأمین زیرساخت‌های مناسب و عملیاتی کردن اقدامات در جهت رشد هرچه سریع‌تر آن است.

در همین راستا پویا ذکری اصفهانی کارشناس سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره چالش‌ها و موانع عملیاتی شدن مصوبه «راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» گفت: از نحوه‌ی تدوین این مصوبه برداشت می‌شود که رویکرد آن برای افزایش ترافیک داخلی مبتنی بر محتوای ویدیویی است؛ یعنی اولویت نگاه به سکو‌هایی است که محتوای ویدئویی دارند و سایر سکوها در اولویت دوم قرار دارند؛چون عموما متولی اصلی را وزارت ارشاد در نظر گرفته و با موضوع پالایش شکن‌ها به صورت همزمان پرداخته است. هر چند این دیدگاه منطقی است؛ یعنی اگر سهم پلتفرم‌هایی که محتوای ویدئویی تولید می‌کنند افزایش پیدا کند باید سهم ترافیک داخلی هم افزایش می‌یابد. اما این دیدگاه جامع نیست و باید سازوکار بهتری برای ارتقای نقش سایر سکوها در نظر گرفت.

وی افزود: پلتفرم‌های ویدئویی هسته اصلی تولید ترافیک در دنیا هستند به‌طوری‌که سال ۲۰۲۲، ۸۰ درصد ترافیک موبایل را محتوای ویدئویی پوشش دادند، از این رو در تولید آن باید علاوه بر جذابیت و به صرفه بودن سه نکته مهم دسترسی، تولید و بهره برداری محتوا در نظر گرفته شود. تاکنون برای حمایت از تولید کننده داخلی اقدامات مثبتی صورت گرفته است تا سکو‌ها با همکاری ذینفعان در یک بستر رقابتی در اکوسیستم دیجیتال به رقابت سالم بپردازند.

ذکری اصفهانی با بیان اینکه چگونه این رقابت بین سکوها و ذینفعان شکل بگیرد، افزود: چون حکمرانی دیجیتال و اقتصاد پلتفرمی حوزه نوینی است و حتی کشور‌های پیشرفته با مسائل مختلف روبه‌رو هستند، از این رو مقررات و سازوکار فعلی قابل توسعه و تنظیم نیستند. مثلاً در این مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان یکی از متولیان اصلی مطرح شده که بتواند در رگولاتوری آینده پلتفرم‌های محتوایی ایفای نقش کند؛ اما تخصص لازم و کافی در این زمینه را ندارد که با چالش‌های آن مواجه شود، از این رو به رگولاتور متخصص در این حوزه نیاز داریم.

لزوم رگولاتور متخصص در ایجاد بسترمناسب رقابتی 

وی گفت: وقتی می‌گوییم به تنظیم‌گر نیاز داریم به این معنا نیست که نهاد جدیدی تأسیس کنیم، بلکه به این معناست که ازظرفیت‌های موجود به نحواحسن استفاده کنیم. مثلاً مرکز ملی رقابت ظرفیت لازم برای تحقق این هدف را دارد. البته با چالش‌هایی از جمله کمبود متخصص مواجه است و یا سازوکار‌های تعاملی با سایر نهاد‌ها را ندارد؛ اما می‌تواند راه حلی برای سر و سامان دادن به این شرایط باشد. از سوی دیگر کارگروه اقتصاد دیجیتال که سال گذشته شکل گرفت قابلیت لازم در جهت تنظیم‌گری این حوزه را دارد.

این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: پس در مجموع اول باید با ایجاد رگولاتور متخصص رقابت ایجاد و بستر مناسب برای سکو‌های مختلف فراهم شود، به ویژه اینکه این حوزه نوپا است و حمایت‌های دولتی خوبی می‌گیرد. پلتفرم‌ها هم باید خدمات خوبی ارائه دهند، از بُعد دیگر در بحث رقابت پلتفرم‌ها، با حمایت‌های خاصی که از برخی پلتفرم‌ها انجام شده به صورت غالب و مسلط درآمدند که به مرورمی‌تواند نتایج بد اقتصادی داشته باشد. این موضوع را رگولاتور متخصص می‌تواند مدیریت کند.

وی افزود: موضوع دیگر بحث «تعرفه نیم بها ترافیک داخل» است هرچند که دست اپراتور تا حدودی در صورت توافق باز شده که تعرفه را آزاد حساب کند؛ اما باید با تعرفه بین‌الملل یکسان شود، چون این سیاست (تعرفه نیم بها) اثرگذاری اقتصادی لازم را نه برای تولیدکننده محتوا، نه اپراتور و نه کاربر نداشته است باید تعرفه آزاد باشد که اپراتورها با پلتفرم مذاکره کنند و ضمن شفافیت نحوه محاسبه ترافیک، بسته‌‎های مقرون به صرفه‌ای را به مصرف‌کننده ارائه دهند.

یک تیر و دو نشان؛ افزایش ترافیک داخلی همزمان با توسعه فیبر نوری

ذکری اصفهانی گفت: از طرف دیگر چون دولت در بحث اینترنت، به صورت جدی در حال پیگیری پروژه‌های توسعه «فایوجی» (5G) و فیبر نوری است؛ تعرفه نیم‌بها منجر به کاهش درآمد اپراتورها به عنوان مجریان اصلی این پروژه‌ها شده و بهتر است حذف شود.

این کارشناس سیاست‌گذاری ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پروژه فیبر نوری بحث مهمی است که توسعه کسب وکارهای دیجیتال و فناوری‌های آینده به این زیرساخت‌ بستگی دارد و اگر شرایط رقابتی مناسبی فراهم شود که اپراتور‌ها بتوانند با تولید‌کننده محتوا مذاکره کنند، می‌توان با قیمت مناسبی بسته‌های محتوایی با کیفیت‌های گوناگون بر بستر فیبر نوری طراحی و اجرا کرد؛ زیرا منجر می‌شود تولید‎کننده محتوا تلاش ‌کند محتوای بهتر و با کیفیتی ارائه دهد و در نهایت می‌توان با یک تیر دو نشان زد که ضمن افزایش ترافیک داخلی، تقاضا برای فیبر نوری هم افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته