دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1401 - 15:28
برنده جایزه نوبل ایرانی در گفت‌وگو با آنا:

«هم تالیفی» پژوهشگران ایرانی با سایر کشور‌ها عامل تقویت دیپلماسی علمی است

«هم تالیفی» پژوهشگران ایرانی با سایر کشور‌ها عامل تقویت دیپلماسی علمی است
موسوی با اشاره به اینکه بهره برداری از مقالات موضوع بسیار با اهمیتی است، گفت: «هم تالیفی» پژوهشگران ایرانی با سایر کشور‌ها عامل تقویت دیپلماسی علمی است.
کد خبر : 820057

سید علی موسوی، برنده جایزه البرز (نوبل ایرانی) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا در رابطه با ارتقا کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی کشور، خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود را به دو دسته کلی می‌توانیم تقسیم کنیم.

وی افزود: پژوهش‌هایی که بر مرز دانش حرکت می‌کنند که اغلب دانشگاه‌های سطح یک کشور به این سمت رفته اند و پژوهش‌هایی که در راستای برطرف کردن نیاز‌های کشور یا تحقیقات مسئله محور پیش می‌روند.

دانشجوی دکتری دانشگاه تهران در توضیح دسته اول اظهار کرد: هدف اصلی این دسته و خروجی پژوهشی این موضوعات به سمت چاپ مقالات می‌رود. در رابطه با چاپ مقالات، خیلی از موضوعات مطرح می‌شود که دانشگاه‌ها به سمت مقاله محوری می‌روند و تنها هدفشان چاپ مقالات بدون توجه به کیفیت مقالات است.

وی ادامه داد: موضوع مقاله محوری فقط محدود و مربوط به کشور‌های در حال توسعه نیست به عنوان داور در بسیاری از مجلات معتبر شاهد این بوده ام که بسیاری از محققان اروپایی و آمریکایی مقالات بسیاری را ارسال می‌کنند و به چاپ می‌رسد.

دبیر دبیران انجمن علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران اظهار کرد: موضوع اصلی، بحث بهره برداری از مقالات است. بسیاری از پژوهشگران و منتقد تحقیق هستند می‌گویند آیا مقالاتی که به چاپ می‌رسد قابل بهره برداری در دنیای واقعی و صنعت است یا خیر؟

برنده جایزه البرز ادامه داد: چاپ مقالات یکسری مزایایی دارد و یکسری معایب نیز. چاپ مقالات قطع به یقین باعث تقویت دیپلماسی علمی کشور می‌شود. روابطی که با پژوهشگران خارجی داریم و ارتقای رتبه‌های دانشگاه‌های سطح یک کشور مانند دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و مانند آنها، بخش قابل توجهی دکه باعث ارتقای این دانشگاه‌ها در سطح بین المللی شده است بحث چاپ مقالات در مجلات با ضریب تاثیر بالا بوده است.

دانشجوی دکتری دانشگاه تهران گفت: اینکه بخواهیم موضوع چاپ مقاله را محدود کنیم و کمرنگ کنیم رویه درستی نیست. ولی موضوعی که مطرح است بحث بهره برداری از این مقالات است. اینکه مقالات قابل بهره برداری هستند یا خیر همانطور که می‌دانیم در چاپ مقاله کشورمان جزو ۵ کشور نخست در جهان است. مقالاتی نیز که در مجلات بین المللی به چاپ می‌رسانند قطعا کیفیت لازم را دارد.

وی در رابطه با نحوه تعامل دانشگاه و صنعت گفت: محققان برای ارتباط گیری با صنعت و محیط خارج از دانشگاه، سالیان سال است که با یکسری موانع روبرو هستند که در وهله اول نیاز به انجام پایان نامه‌های مسئله محور وجود دارد تا بتواند مشکلات صنعت را حل کند و در این راستا باید گرنت‌های پژوهشی مختلف را از نهاد‌های ذیربط دریافت کنند، زیرا تحقیقات برای اعضای هیئت علمی و نیز دانشجو هزینه دارد.

دبیر دبیران انجمن علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: بحث بعدی در رابطه با حمایت‌های معنوی است، دانشجو که از سوی دانشگاه به یک واحد صنعتی معرفی شده است متاسفانه آن واحد همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد داده‌های مورد نیاز را در اختیار پژوهشگر قرار نداده اند. تحقیقات دانشگاه نیز در مرز دانش باقی مانده است. در نتیجه قطع به یقین می‌توانیم از پتانسیل دانشگاه در برطرف کردن نیاز‌های کشور، واحد‌های صنعتی و دولت استفاده کنیم.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته