دکتر طهرانچی ادامه داد: اکنون ایام امتحان است و انقلاب اسلامی ایران در عمر 43 ساله خود همواره در موقعیتهای ویژهای قرار داشته است و به عبارتی تمام این سالها امتحان الهی جاری بوده و همه ما مورد آزمون قرار داشتهایم. با مرور تاریخ در مییابیم اگرچه امت صدر اسلام پای پیامبر (ص) ایستاد اما در آزمون و امتحانی که در زمان حضرت علی (ع) پیش آمد، پشت ولی خدا را خالی کرد و همین رویداد باعث اتفاقات سالهای بعد دوران امامت و ولایت شد. لحظهها و برهههای حساس به یکباره جهت تاریخ را تغییر داده و دشمن نیز همواره به دنبال این لحظات و غفلتهاست.
وی با اشاره به اهمیت درک زمان و مکان خاص در اسلام، حج را یکی از عبادی و اجتماعیترین اعمال مسلمانان دانست و افزود: در میان اعمال ما، حج یک عمل عبادی اجتماعی خاص است که در فروع دین قرار دارد و دیگر اعمال اسلام را میتوان فردی دانست. ویژگی حج و احکام آن، حضور بموقع در مکانی خاص است؛ زائران باید در روز و ساعت خاصی در مشعرالحرام، عرفات و منا حضور داشته باشند و اعمال خاصی انجام دهند. نمونه دیگر این است که در واقعه عاشورا بسیاری از مسلمانان بموقع در کربلا حاضر نشدند و اگرچه در راه امام حسین (ع) خون دادند ولی نام آنها جزو شهدای کربلا ثبت نشد چرا که حضور آنها در سرزمین کربلا در روز عاشورا مهم بود نه پس از آن.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جهاد رسالت حضور بموقع در میدان نبرد با دشمن است، گفت: مقام معظم رهبری به موضوع «جنگ ترکیبی» اشاره کرده و فرمودند که دشمن در این جنگ ذهن فعال نوجوان و جوان امروزی که صاحب تحلیل و فکر است را نشانه گرفته و برای مقابله آن از طریق تولید و تکرار حجم عظیم محتوای دروغ در شبکههای مجازی اقدام میکند. ایشان به مسئولان تأکید کردند که در زمینه تولید محتوا و جهاد تبیین احساس مسئولیت کنند.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: خداوند در سوره انفال در شش آیه مجزا با خطاب قرار دادن مؤمنان و با عبارت «یا ایها الذین آمنوا» بر اطاعت، اجابت، امانتداری و عدم خیانت، تقوی داشتن و ثبات قدم تأکید میکند.
وی حوادث اخیر کشور را ماحصل مهندسی بیرونی و کاستیهای درونی عنوان کرد و گفت: هدف دشمن، جوانان 14 تا 24 ساله است. این حوادث کاستیهای نظام تعلیم و تربیت ما را نمایان کرد و نشان داد که اگرچه در تعلیم و تربیت تخصصی بسیار موفق بوده و دستاوردهای خوبی داشتهایم اما در تعلیم و تربیت اجتماعی ضعیف عمل کردهایم. دشمن رفتار اجتماعی نوجوانان و جوانان ما را هدف قرار داده است.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دلایل تحولات اخیر در فضای دانشگاهی را میتوان در چهار حوزه «مهندسی خارجی»، «نواقص و کاستیهای نظام تعلیم و تربیت»، «جریان اندیشهای در غرب» و «ظهور کرونا و تعطیلی فیزیکی دانشگاهها» دستهبندی کرد، گفت: برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت، ابتدا باید بپذیریم که برخی از راهحلهای ما ناموفق بوده است، گام بعدی این است که بدانیم باید چه کارهایی را ترک کنیم و در مرحله بعد نظام تعلیم و تربیت احسن را یکپارچه دیده و گسلها و گسستها را ترمیم کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم بازآرایی نظام تعلیم و تربیت، گفت: اکنون نیازمند یک نظام پاسخگو با کنش بهنگام و محوریت تعلیم و تربیت برای جوانان هستیم. آنچه اتفاق میافتد، ناشی از غفلت سه ساله در دوران کرونا و کاستیهای نظام تعلیم و تربیت در دهه اخیر است. بنابراین باید نظام تعلیم و تربیت را در مدرسه و دانشگاه بازآرایی کرد.
وی تقابل کنونی را مقابله گزارهها و باورها دانست و افزود: گزارههای حکمرانی با تقابل دو گزاره «القایی رسانهای» و «علمی غربی» مواجه است. نباید گزارههای حکمرانی با گزاره متن زندگی مردم در تقابل فکری قرار گیرد. نمیشود مفاهیم غربی را پمپاژ کنیم و انتظار توجیه مفاهیم اسلامی را داشته باشیم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه در مواجهه با جنگ ترکیبی نیازمند گفتمان، انسجام و اقتدار هستیم، تصریح کرد: بنده اردیبهشت امسال بیانیهای خطاب به اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی صادر و در یک نظرخواهی و همفکری از اساتید خواستم که به تعلیم و تربیت جوانان اهتمام ورزیده و توجه ویژه داشته باشند و به همین علت میتوان گفت دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از حوادث اخیر به تغییر و تحولات دانشجویان جدیدالورود آشنایی داشت، کمتر از دیگر دانشگاهها دستخوش ناآرامیها شد. در این بیانیه 9 بندی، تمامی ارکان دانشگاه را فراخواندیم و به اهمیت کلاس تأکید کردیم.
وی افزود: لازم است کارکرد کلاس و استاد را به عنوان نقش محوری و الگو در تعلیم و تربیت اجتماعی و ارتقای ابعاد اخلاقی و معنوی و هویتی مورد بازبینی قرار داده و با یک وفاق جمعی به آن توجه کنیم. کلاس تنها روزنه ارتباط با نسل نوجوان و جوان است و در این مسیر باید جوانان را شناخت، درک کرد و با آنها ارتباط گرفت.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پیش از صدور این بیانیه، در سند تحول و تعالی دانشگاه و در حوزه تحول در نظام فرهنگی تربیتی، بر «چرخش تحولآفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزشمدار، درونزا، پویا و مقوم وحدت علمی با تکیه بر نقش اقطاب اثرگذار مانند معلم، استاد، مدیریت، خانواده و محیطهای رفاقتی جامعه» تأکید کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه جهاد تبیین باید به سبک زندگی، دستاورد اجتماعی (تحصیل و توانمندسازی و رفتارسازی اجتماعی) و تربیت قوه عاقله در حوزههای علم، فرهنگ و فناوری توجه داشته باشیم. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی در مقابله با اغتشاشات اخیر کشور طرح پنجگانهای را تدوین کرده که شامل طرح تبیین عالمانه و حکیمانه، مشارکت همافزا، رصد مستمر و دقیق، مراقبت والدانه و برخورد قاطع است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در مواجهه با حوادث اخیر رکن اول توجه به جهاد تبیین است، گفت: در جهاد تبیین استاد نقش محوری دارد. اساتید باید از طریق شبکه تبیین که توسط دبیران هماندیشی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده، نقش اساسی و مؤثر خود را به خوبی ایفا کنند.
دکتر طهرانچی در پایان خطاب به دبیران هماندیشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از شما به عنوان شبکهای که رسالت جهاد تبیین را برعهده دارد، انتظار داریم با گروههای مختلف علمی مشارکت داشته و با اساتید گفتگو کنید. همه ما در این برهه باید حضور بموقع و جهاد با کلام مؤثر داشته باشیم. دانشگاه آزاد اسلامی خود را آماده یک حرکت بزرگ کرده و نباید در این شرایط غفلت کنیم. انشاءالله بتوانیم با همه وجود در جهاد تبیین کار عملی و مثمر ثمر داشته باشیم.