توسعه صادرات یک شرکت دانشبنیان با ثبت علامت تجاری
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از مسائلی که توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان را سرعت میبخشد ثبت علامت تجاری آنها در کشورهای خارجی است. این مسئله نهتنها به شناخت محصول آنان در خارج از مرزهای کشور کمک میرساند بلکه به عنوان یکی از مهمترین داراییهای فکری آنان نیز بهشمار میآید.
علامت تجاری یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. علامت تجاری به صورت نامحدود با پرداخت هزینه برای دورههای متوالی ۱۰ ساله حفاظت میشود. شرکتهای دانشبنیانی که قصد صادرات دارند، میتوانند بسته به کشور یا کشورهای هدف از طریق معاهده مادرید یا فاز ملی هر کشور، اقدام به ثبت و حفاظت از علامت تجاری شرکت یا محصول خود در آن کشور کنند.
از سوی دیگر، اما حفاظت اثربخش از داراییهای ارزشمند فکری در قالب ثبت علامت تجاری خارج از کشور، علاوه بر هزینههای ثبت، پیچیدگیهای زیادی در خارج از کشور دارد و مستلزم استفاده از کارگزاران و مشاوران باتجربه است.
از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان، امکان بهرهمندی شرکتهای دانشبنیان از همراهی و مشورت کارگزاران معتمد و باتجربه صندوق در زمینه مالکیت فکری را فراهم کرده است و بخش شایان توجهی از هزینه خدمات ثبت علامت تجاری را بهطور بلاعوض میپردازد.
صندوق نوآوری هر ساله به هر شرکت دانشبنیانی که متقاضی ثبت علامت تجاری خود در کشور دیگری باشد، تا سقف صد میلیون تومان حمایت بلاعوض ارائه میکند. درصد حمایت صندوق نوآوری از شرکتهای دانشبنیان در این فرایند تا سقف ۸۵ درصد هزینههای ثبت علامت تجاری است.
شرکت باریج اسانس یکی از شرکتهایی است که توانسته است با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، علامت تجاری خود را در کشور کویت ثبت کند. این شرکت دانشبنیان ترکیب جدیدی از محلول رزماری را با نشان تجاری «باریج اسانس» تولید و روانه بازار کرده است، محصولی که در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با استقبال بسیاری مواجه شده است.
در سالهای گذشته یکی از کشورهایی که محصول شرکت دانشبنیان باریج اسانس را به طور غیر مستقیم وارد میکرد، کویت بود. در همین راستا این شرکت نیز مطالعات خود بر بازار کویت را آغاز کرد و توانست برای فروش محصولات خود در کویت نمایندگی اخذ کند.
مدیران این شرکت دانشبنیان پس از این، اقدام به ثبت علامت تجاری خود در کویت کردند و در این حوزه از مشاوره کارگزاران صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت بلاعوض صندوق نیز بهرهمند شدند.
به گفته مدیران ، این شرکت در پی آن است که علامت تجاری خود را در کشور امارات نیز ثبت کند. آنها میگویند بازاری که کویت تاکنون برای محلول رزماری داشته به ۱۰۰ هزار دلار رسیده است و شرکت توانسته است با ثبت علامت تجاری خود در کویت، بخش قابل توجهی از بازارهای کشورهای منطقه را مشتری محصول خود کند.
انتهای پیام/