دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1395 - 15:25

امسال نخستین شبیه‌ساز پرواز اژدها به ناسا تحویل داده می‌شود

ناسا اعلام کرده است که تمرینات فضانوردان خود را با شبیه‌ساز پرواز کپسول‌های اسپیس‌ایکس و بوئینگ را آغاز کرده است و به زودی نمونه‌ای از این شبیه‌ساز را در مرکز فضایی خود نصب خواهد کرد تا کار آموزش جدی را آغاز کند.
کد خبر : 81104

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، هنوز حداقل یک یا دو سال به نخستین پرواز غیرآزمایشی با کپسول‌های «دراگون» و «استارلاینر» باقی‌مانده است اما ناسا از هم‌اکنون مشغول آموزش فضانوردان برای کار با این فضاپیماها و البته به‌روزرسانی سیستم هدایت دستی خود است.


سونی میلیامز و اریک بو، دو فضانوردی هستند که مدتی‌ است در مرکز سنت لوئیس شرکت بوئینگ مشغول آموزش و تمرین با شبیه‌ساز پرواز CST-100 استارلاینر هستند.


شرکت بوئینگ و اسپیس‌ایکس هر دو از یک سیستم ناوبری برای هدایت فضاپیمای خود استفاده می‌کنند که مانند سیستم هدایت ناو هواپیمابر «USS Enterprise» کاملا به‌ صورت صفحه لمسی است و در آن از فرمان و پدال و دنده خبری نیست.


سونی ویلیامز درباره نحوه کار این سیستم ناوبری گفت: «همه چیز بسیار ساده است و با نرم‌افزار کنترل می‌شود. ما می‌توانیم نرم‌افزار را در حالت خاصی تنظیم و برای هدایت از آن استفاده کنیم، سپس این نرم‌افزار قابلیت تکثیر و استفاده در چند شبیه‌ساز به‌صورت همزمان را دارد تا با استفاده از آن یک تیم کامل، مشغول تمرین شوند».


ناسا قصد دارد در مرحله بعدی، چند نمونه از این شبیه‌ساز پرواز را در مرکز تمرینات پایگاه جانسون در تگزاس نصب کند و این شبیه‌سازها با استفاده از اتصال کابلی با مراکز بوئینگ و SpaceX در ارتباط خواهند بود.


با این روش، تمام تمریناتی که توسط خدمه پرواز انجام می‌شود، تحت نظارت کامل تیم سازنده نیز خواهد بود تا تمامی وضعیت‌های ممکنی که در یک پرواز احتمال بروز آنها وجود دارد بررسی و تمرین شوند.


این پروژه دست‌کم دو سال زودتر از نخستین پروازی که قرار است به ایستگاه بین‌المللی فضایی با استفاده از «استارلاینر» انجام شود، آغاز شده تا نه‌تنها کار آموزش تمامی تیم کامل خدمه پرواز تا زمان موعد تکمیل شده باشد، بلکه ناسا هم تمرین‌های بدون سخت‌افزارهایی مانند فرمان را به پیش ببرد.


براساس اعلام ناسا قصد دارد تمامی سیستم‌های ناوبری خود را به‌روز رسانی کرده و در آنها به جای استفاده از سخت‌افزارهای هدایت، از نرم‌افزارها و صفحات لمسی بهره بگیرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته