دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر

مدالیوم خانه تئاتر به محمدعلی کشاورز اهدا شد/ شیراندامی: دعاکنید پایم را نبرند

جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر شب گذشته در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
کد خبر : 80788

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، محمد بنایی در ابتدای جشن کانون کارگردانان برای حاضران تشریح کرد که این مراسم برای تقدیر از کسانی است که سال‌ها خاک صحنه خورده‌اند برگزار شده است.


وی گفت: «اگر تئاتر امروز همچنان در عرصه نمایش حرف اول را می‌زند و قابل احترام است، این موفقیت را مدیون اساتیدی چون ولی‌الله شیراندامی و محمدعلی کشاورز است.»


در ادامه شکرخدا گودرزی رئیس انجمن کارگردانان خانه تئاتر اظهار کرد: «خرسندم که هنرمند پیشکسوت نصرت‌الله وحدت در میان ما حضور دارند، خرسندم ولی‌الله شیراندامی امشب مورد تقدیر قرار می‌گیرد، خرسندم که چشم‌انتظار محمدعلی کشاورز هستیم، همچنین خرسندم که هنرمندانی چون هرمز هدایت، ایرج راد و بهزاد فراهانی در جمع ما حضور دارند.»


وی عنوان کرد: «کانون کارگردانان خانه تئاتر با وجود تمام اختلاف نظرها نیاز به همدلی شما دارد و ما امیدوار هستیم که بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که همدلی لازم ایجاد شود و قانون‌گرایی، هویت‌بخشی به صنفمان دهیم و بتوانیم مطالبات قانونی خود را به عنوان صنف از دولت طلب کنیم.»


گودرزی افزود: «کانون کارگردانان به عنوان مرکزی‌ترین کانون خانه تئاتر مدعی است که می‌تواند تمام اصناف را نظم بخشد. ما امیدواریم این امر با حمایت سایر بخش‌ها از جمله انجمن بازیگران که بیشترین عضو خانه تئاتر را دارا است و انجمن نمایشنامه‌نویسان دست یابیم و به آیین‌نامه خدمات هنری برسیم.»


وی در سخنانش یادآور شد که کانون کارگردانان برای برپایی این جشن اسپانسر و حامی مالی نداشته است همه برنامه‌ها به همت کانون برگزار شده است.


در بخش دیگری از این جشن مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن نیکو شمردن قدردانی و سپاسگزاری از بزرگان و هنرمندان پیشکسوت، بیان کرد: «نماد و المان تئاتر خنده و گریه است و در این ایام که هفته تئاتر ایران است با وجه خنده آن سرو کار داریم و آمده‌ایم تا با لبخند و شادمانی به شیراندامی و کشاورز عرض ادب کنیم.»


عواید حاصل از فروش بلیت به گروه‌ها اختصاص یافته


وی افزود: «ما در خانه هنرمندان ایران سعی کرده‌ایم با امکانات نه‌چندان زیاد به تئاتر کمک کنیم. در این راستا از اوایل سال جاری از میزان پولی که از فروش بلیت‌های تئاتری برمی‌داشتیم، صرف‌نظر کرده‌ایم. این امر که به واسطه درخواستی بود که برزگان تئاتر داشتند، مبلغ حاصل از فروش بلیت را به گروه‌ها برگرداند، بنابراین از فروش آثار نمایشی مبلغی دریافت نمی‌شود.»


بهبود شرایط سالن‌های نمایشی


مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: «از دیگر موارد حاکی از توجه به فعالیت‌های نمایشی اقدامات انجام شده در مجموعه تئاتر خانه هنرمندان و ایرانشهراست که شامل سالن‌های استاد سمندریان، استاد ناظرزاده کرمانی و استاد انتظامی م نمی‌شود. در این سالن‌ها کیفیت نور و صدا و کف سازی را بهبود بخشیده‌ایم و سالن استاد سمندریان ظرفیت سالن با نصب پلکان از 95 نفر به 150 تا 160 نفر اضافه شده است. امیدوارم با پیشنهادهای بزرگان این حوزه بتوانیم به همه هنرمندان خدمات درخوری ارائه کنیم.»


در بخش بعدی این مراسم ایرج راد ورود محمدعلی کشاورز به سالن استاد شهناز را اعلام کرد.


وی در ادامه تصریح کرد: «حضور محمدعلی کشاورز در هر نقشی در حقیقت آنچنان تاثیرگذار و استوار بوده که وقتی وی وارد سالن می‌شدند یاد تمام دوره‌هایی می‌افتادم که کارهای ارزشمندی روی صحنه تئاتر یا جلوی دوربین تلویزیون انجام می‌داد.»


راد اظهار کرد: «ارادتم را به محمدعلی کشاورز که سال‌ها افتخار من در خانه تئاتر بود عرض می‌کنم. از سال 1345 در رکاب وی در گروه تئاتر مردم بودم و این افتخار را داشتم که در کنار وی کارهای بسیاری را روی صحنه تجربه کنم.»


کشاورز هرگز در حاشیه و حاشیه‌سازی‌ها قرار نگرفت


وی افزود: «محمدعلی کشاورز از کسانی است که همواره به نوعی خدمت‌گزار مسائل فرهنگی هنری و تئاتر این مملکت بود و هرگز در حاشیه و حاشیه‌سازی‌ها قرار نگرفت و همواره هنرمند و هنرمندانه زیست و زندگی کرد و همچنان هم هنرمندانه به زندگی ادامه می‌دهد.»


راد در ادامه گفت: «محمدعلی کشاورز مردی است که در زمان خود که ابتدای تئاتر این مملکت قرار داشت، با برنامه تلویزیونی که از شبکه دو توسط اداره هنرهای دراماتیک پخش می‌شد، مردم را از طریق تلویزیون با تئاتر آشنا کرد. مردم وی را از آن زمان به خوبی به یاد دارند و وی در طول این سالها درخشید و همچنان هم می‌درخشد و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ هنر این مملکت دارد.»


شیراندامی همواره دنبال علم و آموختن بود


راد همچنین در خصوص شیراندامی خاطرنشان کرد: «افتخار دارم که 4 سال در دانشکده هنرهای زیبا تهران در کنار وی نشستم و از وی چیزهای فراوانی یاد گرفتم. شیراندامی همواره دنبال علم،آموختن بود، شاید زمانی که به دانشگاه تهران آمد تفاوت سنی با دانشجویان دیگر بسیار بسیار زیاد بود اما آنچنان سرکلاس می‌نشست که هیچ‌کس احساسی نسبت به فاصله سنی با وی ناشت.»


وی ادامه داد: «او به تمام دانشجویان کمک می‌کرد و با وجود این‌که اساتید خجالت می‌کشیدند از این‌که شیراندامی اتودی را برای آنها سرکلاس اجرا کند ولی وی به مانند یک دانشجوی عاشق و شیفته این کار را انجام می‌داد و من خاطرم است که وی سال‌ها با اسکویی در تئاتر آناهیتا کار کرده بود و اسکویی وی را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین کسانی که در گروه آناهیتا کار می‌کردند می‌شناخت.»


در بخش دیگری از جشن کانون کارگردانان موسیقی توسط گروه بی‌سدا به خوانندگی مازیار شیرچی اجرا شد.


با پخش شدن فیلم مستندی از شیراندامی بخش بزرگداشت این مراسم آغاز شد و این هنرمند پیشکسوت توسط مجید رجبی معمار، هرمز هدایت و محمد بنایی مورد تقدیر قرار گرفت.


شیراندامی پس از تقدیر، نسبت به مکان تولد خود که در بروشور جشن کانون کارگردان منتشر شده بود گفت: «محل تولد من مرو در اتحادجماهیر شوروی است.»


دعاکنید پایم را نبرند


وی در ادامه اظهار کرد: «از تمام مسئولان و هنرمندان تشکر می‌کنم که باعث شدند با برگزاری این مراسم پس از 15 ماه از خانه‌ام بیرون آیم. 15 ماه است که گرفتار ناراحتی پا هستم و نمی‌دانم عاقبتم چه می‌شود. دعاکنید پایم را نبرند.»


وی خطاب به علاقه‌مندان پیشنهاد کرد: «این کار عشق می‌خواهد، تحصیل می‌خواهد، گذشت می‌خواهد، صبر می‌خواهد تا آدم به جایی رسد که کشاورز رسیده است.»


بخش بعدی این مراسم اجرای موسیقی به سرپرستی سارا احمدی و خوانندگی جمشید عزیزخوانی بود.


با پخش کلیپی از محمدعلی کشاورز،جعفر والی، ایرج راد و محمد بنایی مدالیوم خانه تئاتر را به این هنرمند پیشکسوت تقدیم کردند. همچنین والی به عنوان اولین کارگردان نمایش تلویزیونی کشاورز تقدیرنامه‌ای به کشاورز اهدا کرد.


کشاورز گفت: «ما باید واقعا دعاگوی مهدی فروغ رئیس دانشکده هنرهای دراماتیک و آریان‌پور استادی که در دانشگاه به ما تدریس می‌کرد باشیم.»


وی در سخنانش یادآور شد که اولین اثر تلویزیونی وی نمایشنامه‌ای بود که جعفروالی کارگردانی آن را برعهده داشت. هچنین ایرج راد که با وی نیز در اداره هنرهای دراماتیک به ریاست مهدی فروغ بودیم که به تئاتر این مملکت کمک فراوان کرد، دانشکده تئاتر در ایران برای اولین بار به ریاست مهدی فروغ ساخته شد تا افرادی چون آریان‌گور در آن تدریس کنند.»


ما در خدمت مردم هستیم


کشاورز تاکید کرد: «ما در خدمت مردم هستیم و باید برای مردم سرزمین طلایی کار کنیم که امیدوارم همه‌شان زنده، موفق و پیروز باشند و به پیشرفت این مملکت کمک کنند.»


وی در ادامه سخنانش از حاضران در سالن خواست تا به احترام زنده‌یاد حمید سمندریان و همسر وی هما روستا یک دقیقه سکوت کنند.


این هنرمند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما خطاب به جعفر والی یادآور شد: «نجابت، شرافت و انسانیت شعار ما بود و مهدی فروغ آن را در دانشکده هنرهای دراماتیک به ما آموخت.»


در پایان این مراسم نیز موسیقی نمایش توسط هنرمندان کودک به اجرا در آمد که با استقبال بسیار خوبی نیز از سوی حاضران در سالن روبه‎‌رو شد.


حاشیه‌ها


در بخش آغازین این مراسم یکی از حاضران که قصد داشت در بخش میهمانان جشن کارگردانان بنشیند با انتقاد و رفتار تند مسئولان حاضر در سالن روبه‌رو شد.


از حواشی جشن کانون کارگردانان، رفتار جالب یکی از حاضران در سالن بود. در بخشی از این مراسم موسیقی سنتی کردی توسط هنرمندان اجرا شد که با حرکت موزون کردی یکی از حاضران در سالن همراه بود.


محمد بنایی کارگردان جشن کانون کارگردانان، خسرو احمدی، مجید قناد، شکرخدا گودرزی، اسدالله یکتا، ولی‌الله شیرادامی، محمدعلی کشاورز، ایرج راد، بهزاد فراهانی، ابراهیم اثباتی، مجید رجبی معمار و نصرت‌الله‌ وحدت، مریم معترف، هرمز هدایت، شهره سلطانی و سیامک صفری از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته