دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت پهپادی با کنترل مغز + ویدئو

محققان آمریکایی به تازگی پهپادی ابداع کرده‌اند که به جای کنترل از راه دور، با نیروی مغز کار می‌کند و کاربر با مغز خود آن را کنترل می‌کند.
کد خبر : 80592

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، فناوری تولید پهپاد در سال‌های اخیر به یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های فناوری تبدیل شده است و محققان در تلاش‌اند تا با کمک انتقال‌دهنده‌های عصبی، برهم‌کنشی را میان مغز و کامپیوتر ایجاد کنند.


پروژه‌های تحقیقاتی متعددی در این زمینه صورت گرفته است که محققان در آنها موفق به ابداع پهپادی شده‌اند که نیروی کنترل مغزی جایگزین سایر سیستم‌ها در کنترل آن می‌شود. محققان یافته‌های خود را در قالب مسابقه مغزی پهپادها اجرایی کرده‌اند و با استفاده از فناوری نوین، عملکرد مغزی افراد را در کنترل پهپادها مورد مطالعه قرار می‌دهند.


توانایی بشر در تشخیص و تفسیر سیگنال‌های الکتریکی که از مغز ارسال می‌شوند همیشه در حال پیشرفت است و دانشمندان در این زمینه به دستاوردهای تازه‌ای دست یافته‌اند. محققان اوایل این ماه با کمک سیگنال‌های مغزی باعث شدند مردی که از گردن به پایین فلج بود، بتواند این مشکل را پشت سر بگذارد و با کمک قدرت مغز اشیاء مورد نظر را کنترل کند.


محققان توانستند از ترکیب علم رباتیک و علم اعصاب در کلاه موج نگار مغزی، سیگنال‌های مغزی را به گونه‌ای ترجمه کنند که از آن بتوانند در قالب دستورهای کنترلی برای هدایت پهپادها بهره ببرند.


محققان امیدوارند که با این فناوری پیشرفته، معلولان بتوانند علاوه بر کنترل پهپادها، کنترل وسایلی چون ویلچر و اندام‌های مصنوعی را به دست بگیرند. در مسابقه مغزی پهپادها، افراد شرکت‌کننده به جای استفاده از دستگاه کنترل یا فرمان هواپیما، از نیروی مغز خود برای هدایت پهپاد استفاده می‌کنند.


محققان دانشگاه فلوریدا در این مسابقه، رقابت برهم‌کنش مغز و کامپیوتر را مورد آزمایش قرار دادند به طوری که اشیاء شناور روی صفحه کامپیوتر را از جلوی چشمان افراد شرکت‌کننده عبور دادند. محققان، این افراد را از قبل آموزش داده‌اند که چگونه بتوانند با الگوهای مغزی خود پهپاد را هدایت کنند.


این مسابقه هفته گذشته در دانشگاه فلوریدا افتتاح شد و جایزه برنده‌ها شامل هدفون‌های بی‌سیم Beats Studio، دوربین GoPro Hero4 و ساعت ورزشی هوشمند اپل است. هدف محققان از برگزاری این مسابقه، ارزیابی چگونگی عملکرد مغز و کامپیوتر است و امیدوارند روزی بتوانند از این فناوری در زندگی روزمره استفاده کنند.


مترجم: ندا اظهری


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته