دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1401 - 10:18
آنا بررسی کرد

باربری برخط؛ بهینه سازی و افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل کالا

راه‌اندازی پلتفرم‌های اینترنتی حمل بار زمینه‌ای برای ایجاد فضای رقابت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها و گامی بزرگ در مسیر افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل کالا است.
کد خبر : 805806

گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا - مهسا اخلاقی؛ حمل و نقل در اشکال مختلف آن اعم از زمینی، هوایی و دریایی نقش مهمی در اقتصاد یک کشور ایفا می‌کند حمل و نقل کالا به صورت جاده‌ای با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد جابجایی کالا را شامل می‌شود سهم زیادی از سیستم حمل و نقل را به خود اختصاص داده است.


به رغم اینکه جابجایی کالا به صورت جاده‌ای بخش بزرگی از سیستم حمل و نقل را تشکیل می‌دهد، اما این سیستم هنوز به صورت سنتی مدیریت می‌شود و معایب و مشکلات بسیاری برای صاحبان کالا و رانندگان به همراه دارد.


عدم پیروی سیستم باربری سنتی از قواعد و مقررات این بخش، نبود شفافیت، فضای غیر رقابتی، تخلف در شرکت‌های باربری، نبود ایمنی، مشخص نبودن زمان تحویل کالا، نبود ایمنی کافی در جابجایی کالا و مشکلاتی دیگر باعث شده که سیستم باربری سنتی از مطلوبیت لازم برخوردار نباشد.


از طرفی با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه همه چیز به نوعی در این دایره تعریف می‌شود. طی سال‌های اخیر سامانه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف با هدف تسهیل و تسریع در ارائه خدمات طراحی و راه‌اندازی شده است.


راه اندازی پلتفرم‌های اینترنتی جابجایی مسافر که در طول چند سال اخیر ایجاد شده، نمونه‌ای از این موارد است که با ایجاد فضای رقابتی از یک سو هزینه‌های این بخش را برای مسافران کاهش داده و از طرفی باعث صرفه‌جویی در زمان شده است.


در مورد باربری و حمل و نقل نیز پلتفرم‌های اینترنتی فاصله میان رانندگان و صاحبان کالا را از میان برداشته و زمینه اتصال مستقیم در دسترسی به خدمات مورد نیاز باربری را فراهم کرده است.


اگرچه سیستم باربری برخط(آنلاین) و فعالیت پلتفرم‌های اینترنتی باربری مشکلات و‌موانع موجود در سیستم باربری سنتی را برداشته و نقشی تسهیل کننده در ارائه خدمات حمل و نقل کالا دارد و علاوه بر این با مزیت‌های خاص خود ضمن افزایش کارآیی و بهره‌وری در حوزه جابجایی کالا، گامی بزرگ در شکستن انحصار موجود در سیستم باربری است که به صورت مدیریت و اجرا می‌شود.

فضای رقابتی باربری برخط هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد
رضا تقی‌پور انوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: باتوجه به امکاناتی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف کاربردی وجود دارد، انتظار می‌رود برای بخش حمل‌ونقل بار هم یک اقدام تحولی صورت گیرد که با استفاده از این سامانه امنیت کالا‌ها و دقت در ایمنی حمل‌ونقل با سرعت کافی و برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.


وی با بیان اینکه در مورد جابه‌جایی مسافر پلتفرم‌های اینترنتی بستر مناسبی برای مسافران و رانندگان فراهم کرده‌اند، افزود: در حوزه حمل‌ونقل کالا نیز اگر این تحول صورت گیرد، از یک طرف شفافیت عملکرد در حوزه باربری افزایش می‌یابد و از طرف دیگر سرعت و هزینه باربری کالا کاهش و ایمنی بار بالا می‌رود.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه‌اندازی و تقویت سیستم باربری برخط (آنلاین) هم به سود صاحبان بار است و هم اینکه حمل بار در مسیر رفت و برگشت را برای رانندگان و صاحبان کامیون‌ها امکان‌پذیر می‌کند.


انوری با اشاره به نقش وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر حمل‌ونقل و باربری ادامه داد: معاونت حمل‌ونقل باید حمایت و تشویق کند درعین حال بهتر است که تصدی‌گری این سامانه‌ها غیردولتی و در دست بخش خصوصی باشد، اما باید دقت کافی صورت گیرد که امنیت اطلاعات و حریم خصوصی و اسرار تجاری که برای بازرگانان و صاحبان صنایع و حرف اهمیت دارد، حفظ شود.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی باید مسیر باربری برخط (آنلاین) را هموار کند، اگر مقررات و چارچوب‌ها به نحو درست تنظیم و تدوین شود بخش خصوصی در اجرای این امر موفق‌تر است.


وی راه‌اندازی پلتفرم‌های اینترنتی باربری را زمینه‌ساز شفافیت در حمل‌ونقل عنوان کرد و افزود: الزام داشتن ۱۰۰ کامیون برای باربری‌های آنلاین نه مالکیت آنها، بلکه به معنای این است که این تعداد کامیون را تحت پوشش داشته باشند.


تقی‌پور انوری افزود: هدف این است که سکو‌های کاربردی در حوزه حمل‌ونقل بار اعتبار کافی را میان کامیون‌داران و صاحبان وسایل نقلیه سنگین داشته باشند که آن‌ها را جذب کنند. به تعبیری این یک مسابقه است تا سابقه پلتفرم‌ها برای ذی‌نفعان شناخته شده باشد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تسهیل در امر راه‌اندازی پلتفرم‌های اینترنتی باربری گفت: اقدامات تشویقی نیاز است که پلتفرم‌هایی که ظرفیت خود را متناسب با نیاز‌های کشور بالا می‌برند تشویق و حمایت شوند تا درعین حال که این حوزه مدیریت می‌شود کار مردم به سهولت و بدون وقفه انجام شود.

باربری برخط بهره‌وری حمل و نقل جاده‌ای را افزایش می‌دهد
هم اکنون امکان جابجایی کالا در مقیاس کوچک و سبک و در مقیاس‌های بزرگ و فواصل بین شهری و جاده‌ای توسط سیستم باربری برخط فراهم شده است، اما همچنان موانع و مقاومت‌هایی از سوی شرکت‌های باربری سنتی در برابر سیستم برخط و شرکت‌های اینترنتی حمل و نقل کالا به صورت جاده‌ای وجود دارد.


در حالی که نرخ پیمایش ناوگان جاده‌ای در کشور‌های پیشرفته به ۲۰۰ هزار کیلومتر می‌رسد و از این میزان تنها ۱۵ درصد آن ظرفیت خالی دارد، بنابر گزارش‌های منتشرشده، نرخ پیمایش این ناوگان در ایران ۵۰ کیلومتر و ظرفیت خالی نیز بین ۴۰ تا ۴۵ درصد است.


به گفته کارشناسان این بخش، ظرفیت خالی ۴۰ تا ۴۵ درصدی ناوگان جاده‌ای به اتلاف و هدررفت سالانه نزدیک به ۱ تا ۲/ ۱میلیارد دلار گازوئیل از محل تردد ناوگان خالی جاده‌ای در اقتصاد ملی منجر می‌شود در شرایطی که پلتفرم‌های اینترنتی و سیستم باربری آنلاین با مزیت‌های خاص، این مشکلات را از بین می‌برد و کارایی و بهره‌وری سیستم حمل و نقل را در اقتصاد کشور افزایش می‌دهد.


تقی‌پور انوری راه اندازی پلتفرم‌های اینترنتی حمل بار را عاملی برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه باربری دانست و گفت با رقابتی شدن این حوزه هزینه‌های باربری نیز بسیار کاهش می‌یابد و بهره‌وری و بهینه‌سازی اتفاق می‌افتد.


شفافیت در عملکرد، ارتباط مستقیم و بدون واسطه صاحبان کالا و رانندگان، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های حمل‌ونقل کالا و تضمین سلامت و ایمنی بار به باعث می‌شود که فضایی رقابتی در این زمینه شکل گیرد و خدمات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کالا ارتقاء و بهره‌وری آن افرایش یابد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب