دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1395 - 13:42

رئیس موسسه واکسن رازی: تب برفکی به علت کاهش واردات واکسن در ایران شایع شد

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر اینکه با ارتقای کیفیت واکسن تب برفکی از 3PD50 به 6PD50 در سال گذشته از سوی موسسه رازی میزان تولید نیز کاهش یافت، گفت: برای جبران نیاز داخل باید واردات به موقع انجام می‌شد اما کاهش تولید و کمبود واردات واکسن موجب شیوع بیماریتب برفکی در کشور شد.
کد خبر : 79774

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمیدرضا کهرام در حاشیه در حاشیه نوزدهمین کنگره جامعه دامپزشکی در مرکز همایش های رازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بحث شیوع بیماری تب برفکی هر پنج سال یک بار سویه‌های جدیدی با ورود دام های قاچاق به کشور دیده می‌شود، افزود: متاسفانه در دو سال اخیر چهار سویه جدید از بیماری تب برفکی به کشور وارد شده است.


وی با بیان اینکه بنا به درخواست سازمان دامپزشکی در اواخر سال 93 تولید واکسن تب برفکی کشور از 3PD50 به 6PD50 تغییر یافت، تصریح کرد: در همان زمان به سازمان دامپزشکی کشور اعلام کردیم که در صورت تغییر در تولید آن و افزایش کیفیت واکسن تب برفکی دیگر موسسه واکسن و سرم سازی قادر نخواهد بود، تا تولید سالانه خود معادل 18 میلیون تا 20 میلیون دوز را تولید کند.


کهرام ادامه داد: بر این اساس سازمان دامپزشکی باید بخشی از نیاز داخلی کشور به واکسن تب برفکی را از طریق واردات تامین می کرد.


وی اظهار کرد: مجوز واردات این واکسن را باید سازمان دامپزشکی کشور صادر می کرد. اکنون باید بررسی شود که مشکل در کمبود واردات به دلیل صادرنشدن مجوزهای لازم یا تخصیص نیافتن اعتبار لازم برای واردات است.


کهرام گفت: از اینکه سازمان دامپزشکی برای واردات مجوز به موقع صادر نکرده و یا اینکه بودجه لازم برای واردات واکسن تب برفکی را در اختیار نداشته اطلاع ندارم، اما آن چیزی که مهم است باید واکسن تب برفکی در تیر و مرداد سال گذشته به موقع از طریق واردات تامین می‌شد.


به گفته رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی، شناسایی سویه های جدید، واکسینه کردن و تهیه واکسن جدید سه تا چهار ماه زمان می برد که همین امر می تواند وقفه ای در تولید ایجاد کند.


وی با تاکید بر اینکه ویروس تب برفکی نیز همچون ویروس آنفلوانزا به طور مداوم در حال تغییر شکل است، عنوان کرد: مساله اصلی برای مقابله با تب برفکی کنترل مرزها است که این مهم خارج از وظایف وزارت جهادکشاورزی است.


کهرام اضافه کرد: معمولا این سویه‌ها از خارج و از طریق دام‌های قاچاق به کشور وارد شده و جمعیت دامی کشور را درگیر می‌کند.


وی افزود: با بروز بیماری در کشور باید از انتقال دام حتی منطقه به منطقه خودداری کرد و در صورت نیاز به گوشت دام دام‌ها در منطقه کشتار و پس از بسته بندی به استان‌های دیگر ارسال شود.


رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تصریح کرد:سازمان دامپزشکی کشور برای سال 94 تقاضای 15 میلیون دوز واکسن تب برفکی را داده بود که با توجه به ارتقای تولید واکسن تب برفکی از 3PD50 به 6PD50 این موسسه توانست 10 میلیون دوز از نیاز داخل را تولید و تامین کند. 3 میلیون دوز واکسن تب برفکی در سال 94 از طریق واردات تامین شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته