دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خواهش می‌کنیم بین خطوط برانید

کمپین #من_بین_خطوط_میرانم، چند هفته‌ای است که در فضای مجازی، ‌توجه کاربران را جلب کرده است. البته توجه به این قضیه و اقدام برای فرهنگ‌سازی در این زمینه شاید به پیش از این بازگردد، اما روزهای پایانی سال گذشته بود که شبکه‌های اجتماعی چون توییتر، ‌هشتگ #من_بین_خطوط_میرانم را به خود دید و کاربران با انتشار عکس‌هایی هرچند معدود از خودروهایی که در خیابان‌ها یا اتوبان‌ها به شکلی منظم بین خطوط رانندگی می‌کنند، ‌سعی در انتشار این هشتگ و بالا نگه داشتن آن داشتند.
کد خبر : 78339
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، فرهنگ‌سازی به واسطه نصب بنر در معابر شهری، ‌شاید زمانی بیشترین تاثیر را در ذهن و فکر مردم داشت. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی هم در پراکندن این‌گونه فرهنگ‌ها بی‌تاثیر نبود. اما چندوقتی است فضای مجازی، ‌چنان ظرفیتی را از آن خود کرده که دیگر تبلیغات محیطی به گرد پایش هم نمی‌رسد. ترافیک صبحگاهی، ‌عصرگاهی و شامگاهی، ‌بخش جداناپذیر شهرهای بزرگ شده است. بی‌نظمی رایجی که خودروها در ترافیک از خود نشان می‌دهند که بعضا زرنگی تلقی می‌شود، لایی کشیدن از میان خودروهایی که بین خطوط ایستاده‌اند، ‌سبقت از سمت راست و خارج از خطوط خیابان، همه اینها مصایب هرروز رانندگی ما در شهرهاست. همه این مشکلات، ‌ترافیک را غیرقابل تحمل‌تر از قبل می‌کند؛ آن هم ترافیکی که باعث می‌شود آدم‌ها چه با خودروی شخصی و چه با تاکسی و اتوبوس، ‌ساعت‌ها برای رسیدن به مقصد، دود اگزوز بخورند. هنرمندان فعالی در این میان، ‌اقدام به بازنشر خبر کمپین و پیوستن به آن، جهت الگوسازی برای مردم شده‌اند.

رضا کیانیان که مدت‌هاست از اینستاگرامش در جهت فرهنگ‌سازی استفاده می‌کند، با انتشار عکسی از برچسب هشتگ کمپین چسبانده شده پشت خودرو، نوشته است: «باید از خودمون شروع کنیم. خب منتظر چی هستید، شروع کنیم. مانند این عکس. نگاه کنید


# من_ بین_ خطوط_ میرانم آنها از اینجا شروع کردند ما هم می‌توانیم همراه تعدادی از دوستان و نزدیکان خودمان به همین حرکت بپیوندیم یا از جایی دیگر شروع کنیم. ببینم چه کار می‌کنین.»عکسی که بیش از بقیه عکس‌ها جلب‌توجه کرد، ‌عکسی از ردیف منظم خودروها در یکی از اتوبان‌های شلوغ تهران، ‌در یک بعد ازظهر بهاری است که همه خودروها بین خطوط ایستاده‌اند. حتی یک خودرو هم کج و کوله نیست. کاربری که این عکس را منتشر کرده با ابراز تعجب از این صحنه در تهران، ‌با زبانی طنز نوشته است: این عکس تهران را در شوک فرو برد. لحظه تاریخی حرکت اتوموبیل‌ها بین خطوط در ایران. من فکر می‌کنم همه دارند مسخره‌بازی درمیارن، وگرنه چنین چیزی ممکن نیست. مبدع این هشتگ و انتشار‌دهنده آن در فضای مجازی، ‌با توییتر شروع کرد و سپس به اینستاگرام و تلگرام هم رسید. سیاوش کشمیری، یکی از اعضای اصلی این کمپین درباره آغاز فعالیت‌شان و بازخوردهایی که از این طرح گرفته‌اند به ایسنا گفته است: اوایل اسفند ماه بود که این کمپین شکل گرفت. هدف اصلی ما این بود که برچسب‌‌هایی را با محتوای «رانندگی بین خطوط» چاپ کنیم و پشت خودروها بچسبانیم، هدف ما همین بود که این فرهنگ را ترویج کنیم و از این طریق برای حرکت و رانندگی بین خطوط فرهنگ‌سازی کنیم. با منتشر کردن این طرح‌ها در کانال تلگرام از کاربران خواستیم که خودشان آن را به شکل برچسبی پرینت گرفته و پشت خودروهای‌شان نصب کنند که اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفت. کار دیگری هم که انجام داده‌ایم و فکر می‌کنم که طی چند روز آینده نهایی شود چاپ حدود پنج هزار برچسب با جمله #من _ بین_خطوط_ میرانم، است که قرار است آن را در برخی از شعب شهر کتاب و برخی کتابفروشی‌ها همچون نشر چشمه و نشر ثالث و حتی کافه‌های معروف تهران پخش کنیم تا در میان مردم توزیع شود.


معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا نیز با استقبال از اقدامات خودجوش برای فرهنگ‌سازی در ترافیک به ایسنا گفته است: این کمپین و کمپین‌های مشابه آن اقدام بسیار خوب و قابل توجهی است که در جهت افزایش مشارکت شهروندان انجام می‌شود، این کمپین ارتباطی با پلیس راهور ندارد اما ما از چنین اقداماتی حمایت می‌کنیم و امیدواریم که چنین فعالیت‌هایی در نهایت یک سامان و نظمی به ترافیک در تهران بدهد. به گفته پلیس، ‌به طور متوسط ١٠ درصد از کل تصادفات رانندگی به علت عدم حرکت بین خطوط رخ می‌دهد. همچنین اگر خودرویی بین خطوط حرکت نکند، طبق قانون ٤٠ هزارتومان جریمه خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته