دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1395 - 15:21

سلول‌های خورشیدی که از قطرات باران برق تولید می‌کنند

یکی از معایب سلول‌های خورشیدی این است که در شب و یا روزهای بارانی امکان ذخیره انرژی خورشید را ندارند اما تیمی از دانشمندان چینی نوعی سلول‌ خورشیدی اختراع کرده‌اند که این مشکل را برطرف کرده است.
کد خبر : 76963

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget- دانشمندان چینی این سلول خورشیدی را با یک لایه گرافین با ضخامت یک اتم درست کرده‌اند که انرژی را حتی از قطرات باران نیز دریافت می‌کند و به همان نسبت روزهای خورشیدی انرژی مفید را ذخیره می‌کند.


قطرات باران به گرافین می‌چسبند و نوعی برق طبیعی تولید می‌کنند و دلیل آن نیز تفاوت بارز میان انرژی الکترون‌های گرافین و یون‌های آب است و همین امر الکتریسیته ایجاد می‌کند.


تنها ایراد کار در این است که این سلول خورشید هنوز کاربردی نشده است و در نهایت می‌تواند 6/5 درصد از انرژی دریافت‌شده را تبدیل کند. این مقدار در مقایسه با بهترین پنل‌های خورشیدی که قابلیت تبدیل ۲۲ درصد از انرژی را دارند، بسیار ناچیز است.


با این حال، اگر دانشمندان بتوانند عملکرد این سلول‌های خورشیدی با روکش گرافین را بهبود ببخشند، راهکاری رویایی برای کسانی خواهد بود که در مناطق با آفتاب کم یا باران‌خیز زندگی می‌کنند.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته