دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1394 - 10:36

نیمی از ما تا 30 سال دیگر بیکار خواهیم شد

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که نیمی از جمعیت انسان تا 30 سال دیگر بیکار خواهند شد چراکه ماشین و ربات جای آنها را خواهند گرفت.
کد خبر : 67346

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، موشه واردی، متخصص علوم کامپیوتر و استاد دانشگاه رایس، می‌گوید: «بشریت شاید در آستانه بزرگترین چالش تاریخ است: یافتن معنای زندگی، وقتی که عرق جبین و کد یمین برای گذران زندگی دیگر معنا ندارد».


پروفسور واردی که در نشست سالانه انجمن پیشرفت‌های علمی آمریکا سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما داریم به زمانی می‌رسیم که ماشین‌ها در بسیاری از کارها از انسان بهتر خواهند بود... من فکر می‌کنم جامعه باید پیش از اینکه این سوال پیش رویش قرار گیرد به آن پاسخ دهد».


به گفته پروفسور واردی، ساخت هوش مصنوعی شتاب گرفته است و همزمان نیروی کار «یقه سفید»، طبقه متوسط متخصص، رو به اضمحلال می‌رود و این زمینه‌ساز افزایش نابرابری درآمدی است.


سال گذشته اندی ‌هالدین، اقتصاددان ارشد بانک انگلستان، تخمین زد که ربات‌ها نیمی از مشاغل بریتانیا، 15 میلیون شغل را در خطر قرار داده‌‌اند و سومین عصر ماشین شکاف غنی و فقیر را در دنیا عمیق‌تر خواهد کرد.


بررسی بانک انگلستان نشان می‌دهد کارهای اداری، تولیدی و دفتری و مشاغل کم‌درآمد بیشتر در معرض خطر قرار دارند اما مشاغل با درآمد متوسط نیز با شتابی روزافزون در معرض اتوماسیون (خودکارسازی) هستند.


در بسیاری از نقاط دنیا حرکت به سمت جایگرینی انسان با ربات آغاز شده است، صنایع هر چه بیشتر به سمت ربات‌ها می‌روند، مثل صنایع الکترونیک و شرکت‌هایی مثل فاکسکان، سامسونگ یا صنایع هواپیماسازی.


ایرباس اعلام کرده قصد دارد دیگر کارهای خطرناک و دشوار را به انسان نسپرد تا کارکنانش بتوانند بر کارهای باارزش‌تر تمرکز کنند. یک ماه و نیم پیش، در دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در سنگاپور، رباتی به عنوان مسئول پذیرش مشغول کار شد.


نادین، که او را نزدیک‌ترین ربات به انسان می‌دانند، با پوست نرم و موهای قهوه‌ای صاف، نه تنها به مراجعان با لبخند خوشامد می‌گوید و با آنها دست می‌دهد، بلکه مراجعان گذشته را به یاد می‌آورد و بر اساس گفت‌وگوهای قبلی می‌تواند سر صحبت را با آنها باز کند.



نادین مسئول پذیرش دانشگاه تکنولوژی نیانگ در سنگاپور


نادین بر خلاف ربات‌هایی که تا به حال ساخته شده‌اند، شخصیت، خلق و خو و احساسات خاص خود را دارد و برحسب شرایط یا موضوع می‌تواند شاد یا غمگین باشد.


نگرانی از حضور گسترده هوش مصنوعی در زندگی بشر حتی به سازمان ملل هم رسیده است، پارسال نمایندگان گروهی به نام «جلوی ربات قاتل را بگیرید» در این زمینه با دیپلمات‌های سازمان ملل ملاقات کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته