دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1401 - 10:54
در نشست مدیران دانشگاهی انجام شد؛

تدوین مدل راهبری ارتباط دانشگاه‌های علوم پزشکی با صنعت و جامعه

مدل راهبری ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه های علوم پزشکی در ۱۷ محور تدوین شد و دانشگاه‌ها باید ۱۷ محور این مدل را به تناسب اجرا کنند.
کد خبر : 664925
ارتباط با صنعت

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در پنجمین نشست مدیران ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان برگزار شد مدل راهبری ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه رونمایی شد.



یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این نشست با بیان اینکه باید دانشگاه‌های کشور را به سوی اعتقاد به تغییر دانش به فناوری سوق دهیم، گفت: امیدواریم دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند در این مسیر ظرفیت‌هایی را ایجاد کنند تا به سوی فناوری و پژوهش‌های کاربردی در جهت رفع نیاز جامعه حرکت پیدا کنند.



معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی مراکز تحقیقاتی هستند که ایده‌های خوبی دارند که در صورت جلب توجه و حمایت کافی می‌توانند به محصول منجر شوند، گفت: در دفتر توسعه فناوری سلامت کمیته های تخصصی تشکیل شده است که نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای آن راهکارهایی برای پاسخ به نیاز جامعه پیشنهاد می کنند.



پناهی با تاکید بر اینکه فناورها باید به دانشگاه های علوم پزشکی سوق داده شوند، گفت: خوشبختانه در دو ماه اخیر آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جنبه آموزشی، تحقیقاتی و صدور مجوزهای لازم در شورای معاونین که به ریاست وزیر بهداشت است، مصوب شد و علاوه بر آن آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان نیز اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید.



وی افزود: تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای با سازمان غذا و دارو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امضا شد تا مطالبات شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار گیرد و طی آن مسیر صدور مجوزها از سازمان غذاو دارو را تسهیل شود.



معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه باید در پایان سال بتوانیم تعدادی از دغدغه‌های مطرح در حوزه محصولات و خدمات سلامت را پاسخگو باشیم، گفت: دانشگاه‌های کشور در کنار تولید دانش و علم به سمت تولید تجهیزات و دارو از روش‌های جدید فناوری سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و غیره حرکت کنند.



وی با بیان اینکه در میان ۱۳۲ کشور جایگاه ۶۰ را در فناوری داریم امیدواریم در سال آتی در حوزه تولید دانش و هم فناوری جایگاه بهتری کسب خواهیم کرد، گفت: البته شاخص ملموس این جایگاه در سفره مردم قابل رویت باشد. اکنون بیماران ما دیگر برای درمان به کشورهای دیگر مسافرت نمی‌کنند؛ این یک شاخص ملموس است و اگر بیماران ما برای تامین دارو و تجهیزات از تولیدات داخلی استفاده کنند زمانی است که ما به اهداف‌مان رسیده‌ایم.



در ادامه دو پنل تخصصی توسعه کمی و کیفی طرح‌های ارتباط با صنعت و جامعه به مدیریت رسولیان و گزارش ماموریت‌های واگذار شده به دانشگاه‌ها به مدیریت فریدن برگزار شد.



محمدرضا منظم رئیس دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت با یادآوری اینکه یک‌سال از برگزاری نشست‌های ارتباط با صنعت می‌گذرد و زمان آن رسیده که با یکدیگر همزبان و همدل شویم، گفت: ارتباط با صنعت یعنی برداشتن تمامی دیوارهای میان صنعت و دانشگاه. وقتی صحبت از ارتباط می‌کنیم باید در تمامی زمینه‌ها امکان تعامل و ارتباط برقرار باشد.



وی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها باید در خدمت جامعه و صنعت باشیم، به هدف و نقش ارتباط با صنعت و جامعه اشاره کرد و گفت: ارتباط با صنعت به‌عنوان بستر الزامی و پایه برای تربیت دانش آموخته ماهر برای اشتغال و نوآور و خلاق برای کارآفرینی و در حوزه آموزش است و همینطور تضمین کننده موفقیت در کل زنجیره نوآوری از ایده تا محصول و بازار و صادرات است.



منظم مدل راهبری ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تشریح کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید به این مدل به عنوان یک وظیفه نگاه کنند. تمام اجزای آن در ۱۷ محور مختلف در یک سال گذشته ایجاد شده است. دانشگاه‌های تیپ یک، دو و سه فرآیند متفاوت دارند ولی در نهایت همه باید به موارد این مدل توجه کنند.



وی افزود: نخستین محور این مدل سیاستگذاری و برنامه ریزی است که بهترین تیم سیاستگذار تمامی مدیران ارتباط با صنعت هستند. تداوم نشست‌های مدیران ارتباط با صنعت و کارگروه‌های مرتبط و برگزاری نشست‌های مشابه در دانشگاه ها ضروری است.



رئیس دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان محور بعدی گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه ارتباط با صنعت است که هم به طور ملی و هم دانشگاهی باید استفاده شود. سیاست‌گذاری باید به نحوی باشد که هر دو طرف سود ببرند.



وی افزود: اساسا شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی باید بخشی از وظیفه خود را تعامل با آموزش و پژوهش بدانند، همان گونه که دانشگاه ها باید در جهت حمایت از آنها تلاش کنند. در همکاری‌های بین سازمانی نیز معرفی توانمندی‌ها به طور مداوم و برخط، برگزاری نشست‌های دو طرفه دانشگاه‌ها و صنعت ایجاد پورتال تعاملی و غیره مورد نظر است. وقتی از صنعت صحبت می‌کنیم فقط نهادهای تولیدی نیست بخش های مختلفی است که باید با آنها ارتباط برقرار کرد.



انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته