دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با آنا:

مصرف گندم کشور تقریباً ۱۱ و نیم میلیون تن است/ حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات گندم داریم

علیقلی ایمانی گفت: مصرف گندم کشور تقریباً ۱۱ و نیم میلیون تن است که البته این عدد در مقایسه با میانگین و استاندارد جهانی و کشورهای مختلف خیلی بالاست و همچنین باید ضایعات خود را کاهش دهیم.
کد خبر : 655526
علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران



علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا در خصوص قیمت گندم و اخبار و شایعات درباره افزایش این محصول استراتژیک اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قبل از شروع سال زراعی قیمت محصولات زراعی طبق قانون اعلام می‌شود که اعلام هم شد.(بیشتر بخوانید)


قیمت گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب و ابلاغ شد


وی افزود: گندم در آن زمان که پایان شهریور بود، ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد اما جلوتر که آمدیم با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت در بازار جهانی و شرایطی که پیش آمد، بالاخره شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی تصمیم بر این گرفت که قیمت گندم را تقریباً با قیمت بازار جهانی متعادل کند که از خروج گندم یا آرد از کشور جلوگیری شود و برای دلالان و قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد، بنابراین قیمت را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب کردند و یک‌هزار تومان هم به‌عنوان تشویقی و جایزه که اگر کشاورزی گندم خود را به دولت تحویل دهد، به او پرداخت می‌شود که درنهایت قیمت گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب و ابلاغ شد.


جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم را به ۴۰۰ دلار رساند


نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در خصوص موضوع واردات گندم، قیمت جهانی آن و همچنین جنگ روسیه و اوکراین که روی این موضوع تأثیر زیادی داشته است، متذکر شد: قیمت هر تن گندم پیش از این اتفاقاتی که رخ داد، حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار بوده ولی اکنون بالای ۴۰۰ دلار است و جهش خیلی زیادی را شاهد هستیم، به دلیل اینکه روسیه و اوکراین که دو ابرقدرت صادرکننده گندم در جهان هستند و در مجموع نزدیک به ۳۰ درصد گندم جهان را این دو کشور تأمین و صادر می‌کنند، درگیر جنگ هستند.


روسیه و اوکراین در مجموع ۳۰ درصد گندم دنیا را تأمین می‌کنند


ایمانی تشریح کرد: بنابراین شرایط سیاسی و اقتصادی در تعیین نرخ اهمیت بسیار زیادی دارد و بر اثر وقوع جنگ، کشتی‌ها حاضر نیستند تردد و بارگیری کنند یا خود کشورها که اکنون درگیر جنگ هستند، از موضوع صادرات گندم کناره گرفته‌اند. از سوی دیگر به دلیل اینکه کشورها به‌ویژه در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی مانند مصر و سودان که بیشترین گندم خود را از روسیه و اوکراین تأمین می‌کردند، نگرانی‌هایی را دارند، بنابراین تقاضای بسیار زیادی برای گندم در دنیا به وجود آمده و موجب افزایش قیمت گندم شده است.


پیش‌بینی تولید ۱۰ میلیون تن گندم در سال جاری


این مقام مسئول توضیح داد: دولت ایران هم در موضوع واردات گندم در سال گذشته، اقداماتی را انجام داده است. ثبت سفارش در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ انجام شده بود و گندمی که سفارش داده بودند، وارد کشور شد. امسال شرایط ما در موضوع گندم در مقایسه با سال گذشته خیلی خوب است و امیدوار هستیم با توجه به پراکنش بارندگی‌های مناسبی که در قسمت‌های مختلف کشور داشتیم، بتوانیم حدود ۱۰ میلیون تن گندم در کشور تولید کنیم.


دبیر خانه کشاورز در پاسخ به این پرسش که یعنی پیش‌بینی‌ شما برای امسال ۱۰ میلیون تن است؟ یادآور شد: بله، حول و حوش ۱۰ میلیون تن با یک تلرانس ۵ تا ۶ درصدی بالا و پایین؛ ولی آن مقدار گندمی که اکنون در کشور برداشت می‌شود، نشان از این دارد که در مقایسه با سال‌های گذشته شرایط بهتر بوده است. حتی در بعضی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان که البته حجم گندم‌شان کم است، حتی تا پنج برابر خرید در مقایسه با سال گذشته برای گندم داشتند و در خیلی از استان‌ها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش خرید بوده است، در مناطق معتدل و سرد نیز این موضوع بهتر می‌شود، امیدواریم این اتفاق بیفتد و واردات کشور در مقایسه سال قبل خیلی کمتر باشد.


مصرف گندم کشور تقریباً ۱۱ و نیم میلیون تن است


نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره نسبت واردات گندم در سال گذشته به تولید داخل و همچنین نسبت تولید به واردات عنوان کرد: مصرف گندم کشور تقریباً ۱۱ و نیم میلیون تن است که البته این عدد در مقایسه با میانگین و استاندارد جهانی و کشورهای مختلف خیلی بالاست. یعنی باید در موضوع مصرف نان و هم در ضایعات از مزرعه گرفته تا سفره مردم تدبیری اندیشیده شود که ضایعات خود را کاهش دهیم.


حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات گندم داریم


ایمانی تأکید کرد: در این زمینه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات داریم. در کشور گندم را با این زحمت، با کمبود آب، با این هزینه‌های بالا تولید می‌کنیم، بعد این دورریز می‌شود، هدر می‌رود و از دسترس مردم خارج می‌شود. اینها باید تدبیر شوند، از همان مزرعه کشاورز گرفته باید سازوکاری تعریف شود که ریزش‌ها کم شود، ضایعات کمتر شود، در حمل و نقل هم باید همین اتفاق بیفتد، در سیلوداری، در کارخانجات آرد، در حمل و نقل آرد، در نگهداری و تبدیل آرد به نان، همه باید رصد و فرهنگ‌سازی شود که نان کیفی در اختیار مردم قرار بگیرد که دورریزها هم کاهش پیدا کند تا مصرف گندم متعادل شود.


وی خاطرنشان کرد: این نیست که ما هرچه‌قدر که بخواهیم مصرف کنیم. البته دولت‌ها ملزم به این هستند که نان مردم را چه از محل تولید داخلی و چه از محل واردات تأمین کنند؛ اما این طرف قصه را هم مردم باید مدنظر قرار دهند و مسئولان امر تلاش بیشتری کنند تا در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.


مصرف گندم در ایران بیش از دو برابر استاندارد جهانی


این مقام مسئول با اشاره به استاندارد جهانی مصرف گندم اذعان کرد: براساس آمارها مصرف گندم در کشورمان در مقایسه با بعضی از کشورها دو برابر است. کشورهایی هستند که سهم سرانه‌شان ۸۰ کیلو است؛ ولی سهم سرانه مصرف گندم مردم ایران ۱۶۰ تا ۱۶۵ کیلوگرم است که عدد خیلی بالایی است. البته این به دلیل استفاده زیاد صنوف مختلف هم هست. در بحث شیرینی و شکلات و ماکارونی و ... گندم است که تبدیل می‌شود؛ بنابراین یک مقدار صرفه‌جویی در این قسمت‌ها خیلی موضوع مهمی است.


نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران اضافه کرد: یک اتفاقی هم در کشور افتاد که البته باید خیلی زودتر از اینها می‌افتاد و آن هم موضوع تأمین گندم صنف و صنعت بوده که اینها تاکنون از دولت گندم یارانه‌دار می‌گرفتند. الان دولت به این قصه پی برده که چرا باید اینگونه باشد؟ به‌طور مثال بازرگانی دولتی به‌عنوان تأمین‌کننده گندم صنف و صنعت به آنها گندم یارانه‌دار می‌داد، در سال ۱۴۰۰ گندم را ۵ هزار تومان می‌خرید و به قیمت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به صنف و صنعت می‌داد. اینها هم در داخل تبدیل می‌کردند و شرایط طوری بود که قیمت‌ها زیاد رعایت نمی‌شد و آن چیزی که دلخواه خودشان بود، عمل می‌کردند.


ایمانی ادامه داد: از طرف دیگر اینها صادرات هم داشتند و صادرات هم که انجام می‌دادند، دلارهایی که برمی‌گشت هم با ارز نیمایی تبدیل به ریال می‌شد. در واقع یارانه‌ای از جیب مردم به جیب یک عده خاصی می‌رفت اما امسال آن چیزی که بازرگانی دولتی اعلام کرده، این است که به‌طور مثال سالانه ۷ هزار میلیارد تومان به اینها یارانه می‌دادند؛ اکنون می‌گویند چرا این یارانه را با به یک قشر خاصی بدهیم؟


پیشنهاد دولت به صنف و صنعت برای خرید گندم


وی گفت: بنابراین بازرگانی دولتی نرخ گندم را برای صنف و صنعت واقعی و اعلام کرد قیمت گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ حالا اگر از دولت بخواهید گندم ببرید، باید هزینه‌های تبعی مترتب به خرید گندم را هم به دولت پرداخت کنید که تقریباً می‌شود ۱۲ هزار تومان؛ اما توصیه وزارت جهاد کشاورزی به این دوستان این است که خودشان بروند در بازار و گندم‌شان را تأمین کنند، یا با کشت قراردادی که با کشاورزان منعقد می‌کنند، با اطمینان خاطر بتوانند گندم مورد نیاز خودشان را تأمین کنند که دچار مشکل نشوند.


نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره مصرف سال گذشته توضیح داد: ما دو موضوع داریم. یکی مصرف گندم است، یکی ذخایر استراتژیک. معمولاً کشورها با توجه به شرایطی که پیش می‌آید، به‌طور مثال بحث کرونا؛ جنگ روسیه و اوکراین و ... بنابراین دولت‌ها سعی می‌کنند یک مقدار ذخایر استراتژیک را بالا ببرند. به همین دلیل آن چیزی که بازرگانی دولتی اعلام کرده سال گذشته حدود ۸ میلیون تن واردات داشتیم که تقریباً نزدیک ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن خرید گندم داخلی ما بوده که جمع اینها هم مصرف داخلی و هم به ذخایر استراتژیک ما اضافه شده است.


ایمانی متذکر شد: امسال امیدواریم اگر این ۱۰ میلیون تن اتفاق بیفتد، معمولاً حدود ۷ میلیون تن را دولت بتواند بخرد، حالا باید جلوتر برویم و ببینیم شرایط به چه شکلی پیش می‌رود.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا باید به فکر ذخایر استراتژیک هم باشند؟ بیان کرد: بله. حتماً دولت‌ها سعی می‌کنند که بتوانند گندم پنج شش ماه، بیشتر یا کمتر را ذخیره داشته باشند؛ اکنون آن‌طور که در خبرها می‌گویند، دولت چین نزدیک ۶۰ درصد غلات دنیا از جو و گندم و ذرت و ... را تهیه و ذخیره کرده که حتی اگر تولید و خریدی هم نداشته باشد تا دو سال می‌تواند نیاز مردمش را تأمین کند. با توجه به شرایط پیش‌آمده اکثر کشورها همین کار چین کار را انجام می‌دهند. ما هم از این قضیه مستثنی نیستیم و دولت به این فکر است که خدای ناکرده نان مردم دچار چالش نشود.


انتهای پیام/۴۱۰۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سعید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۴
۰
اگر‌درکشور‌ما‌تمام‌استانداردها‌رعایت‌شود‌با‌توجه‌به‌نان‌سفره‌خانوار‌وشیرینی‌پزی‌ها‌ونان‌های‌حجیم‌در‌شرایط‌حد‌اکثری‌
۷میلیون‌تن‌‌در‌سال‌هست‌یعنی‌ما‌از‌شرایط‌استا‌ندارد‌جهانی‌۵میلیون‌تن‌اضافه‌مصرف‌می‌کنیم‌اگر‌در‌کشور‌ما‌الگوی
‌مصرف‌نان‌سوخت‌وبرق‌وآب‌وبهداشت‌رعایت‌شود‌سالیانه‌با‌حساب‌یک‌سر‌انگشتی‌۲۴میلیارد‌دلار‌صرفه‌جویی‌می‌شود‌ای‌مسئولین‌کجا‌هستید‌آب‌در‌کوزه‌شما‌گرد‌جهان‌می‌گردید‌واسه‌خنثی‌سازی‌تحریم‌ها‌وجلوگیری‌از‌تورم‌شما‌با‌چند‌روش‌می‌‌توانید‌از‌کسانی‌که‌درفرهنگسازی‌تخصص‌دارند‌استفاده‌کنید‌وشیوه‌صحیح‌مصرف‌را‌در‌جامعه‌‌پیاده‌کنید‌متاسفانه‌دولت‌روحانی‌ضربه‌مهلکی‌هم‌به‌اقتصاد‌ایران‌وهم‌به‌سیاست‌واقتدار‌ایران‌زد‌‌‌وهر‌چی‌دولت‌احمدی‌نژاد‌بافته‌بود‌روحانی‌با‌اون‌معاون‌اولش‌همه‌را‌تبدیل‌به‌خاکستر‌کرد‌ودر‌ضمن‌هیچ‌وقت‌دنبال‌الگو‌برداری‌از‌کشورهای‌پیشرفته‌نروید‌چون‌هم‌فرهنگ‌آنها‌با‌ما‌متفاوت‌هست‌وهم‌جغرافیای‌خاص‌خودشانومنابع‌خاص‌خودشان‌را‌دارند‌به‌فرض‌مثال‌‌ما‌‌با‌توجه‌به‌شرایط‌آب‌وهوایی‌و
کمبود‌آب‌‌‌فقط‌توان‌صادرات‌پسته‌وزعفران‌را‌داریم‌وغیر‌از‌آن‌مثل‌هندوانه‌وگوجه‌فرنگی‌ماداریم‌آب‌که‌برای‌ما‌
حسین کی مرام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
۰
بله مصرف نان بالاتر از میزان جهانیه و از این به بعد مردم میتونن به جای نون استیک بخورن تا مصرف بیاد پایین.
هلدینگ شایسته