چتر حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی بر سر کانونهای دانشجویی/ مشارکت فعال ۳ هزار دانشجو و داوطلب در انجام واکسیناسیون عمومی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلیپور- معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رویکرد مهمی در اهمیت دادن به فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی از طریق تسهیل و گسترش کانونهای دانشجویی دارد. این مهم با اصلاح آییننامه اجرایی کانونها و ابلاغ آن در شهریور ۹۹ در دستور کار قرارگرفته است. این معاونت در سراسر کشور نیز از فعالیت کانونهای فرهنگی اجتماعی حمایت میکنند و تا حد امکان تسهیلات و لوازم موردنیاز را در اختیار آنها قرار میدهند.
در حال حاضر بالغبر هزار و ۴۱۰ کانون فرهنگی و اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند. یکی از این کانونهای فعال و پویا که زاییده مشارکت دوجانبه دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان هلالاحمر بوده، کانون دانشجویی هلالاحمر است. در ادامه در گفتوگو با سپیده صفر دوست، دبیر کانون دانشجویی هلالاحمر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ارتباط با اقدامات سال گذشته کانون هلالاحمر دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی استان تهران، گفتوگویی انجام دادهایم که مشروح آن در ادامه میآید.
آنچه در ادامه در گفتگوی ما با صفر دوست میخوانید:
*کانونهای دانشجویی منبع عمده تقویت سرمایه اجتماعی دانشجویان هستند
*مشارکت ۳ هزار دانشجو و داوطلب در انجام واکسیناسیون عمومی
*تقویت همدلی بین اعضای کانون دانشجویی هلالاحمر و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی
تشکلها و کانونهای دانشجویی منبع عمده تقویت سرمایه اجتماعی دانشجویان هستند
آنا: جایگاه و وظایف کانونهای فرهنگی در دانشگاهها را چگونه ارزیابی میکنید؟
صفر دوست: دانشگاهها، مهمترین نهاد انسانساز هر جامعه بوده و وظیفه آنها همراه و در کنار دانشجویان بودن و ارتقای سطح علمی و فرهنگی آنان است. دانشجویان بهعنوان فرهیختگان جایگاه ویژهای میان اعضای جامعه دارند بنابراین میتوان انتظار داشت که تشکلهای دانشجویی و ازجمله کانونهای فرهنگی دانشجویی عمدهترین منابع تولید و تقویت سرمایه اجتماعی دانشجویان باشند.
آنا: اساساً کانونهای فرهنگی چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی دانشجویی دارند؟ مشکلات و دغدغههای موجود تشکلها و کانونهای دانشجویی در دانشگاه و نیز حمایت مسئولان مربوطه از این کانونها تا چه میزان امیدوارکننده است؟
صفر دوست: کانونهای فرهنگی با توجه به فضای دانشجویی حاکم بر آنها منجر به ایجاد حس شادابی در جوانان شده و دانشجویان با استفاده از ظرفیت این کانونها، میتوانند روحیه مسئولیتپذیری و دغدغه اجتماعی خود را ارتقا دهند.
کانونهای فرهنگی دانشجویی فرصت بسیار مناسبی برای انجام فعالیتهای جمعی و اجتماعمحور هستند و درنتیجه، این فعالیتها اگر در چارچوب درست خود انجام گیرد، منجر به سوق دادن اهداف فرهنگی دانشجومحورانه و سپس پیشرفت علمی و فرهنگی کشور خواهد شد.
مجازی شدن آموزش به انجام بهینهتر فعالیتهای هلالاحمر در امر واکسیناسیون کمک کرد
بدون شک یکی از اصلیترین اهداف دانشگاهها رشد علمی و ارتقای سطح دانش بین دانشجویان است اما نباید این موضوع را نیز نادیده گرفت که اکنون در دورانی هستیم که مشکلات و آسیبهای اجتماعی رو به فزونی بوده و همه باید بهنوبه خود برای مقابله با آن اقدام کنند.
در این مسیر نیز کانونها گاهی با روندهای سخت اداری روبهرو میشوند. برخی دیگر از چالشها مانند کمبود منابع مالی، نبود تجهیزات لازم و بهروز نبودن اطلاعات، بخشنامهها و دستورالعملهای حاکم بر این امور هستند. بدیهی است انجام هر فعالیت رسمی و مورد تأیید باید با مصوبه شورای فرهنگی باشد و مجوز بگیرد.
اما به این دلیل که صدور مجوزها یا اختصاص اعتبار مالی به دلیل وجود دستاندازهای اداری بعضاً در طولانیمدت انجام میشود، این موضوع شاید تنها دغدغه باشد؛ زیرا طرحها که به تصویب میرسد بهخوبی اجرا میشوند.
مشارکت ۳ هزار دانشجو و داوطلب در انجام واکسیناسیون عمومی
آنا: در رابطه با خدمات و اقدامات کانون هلالاحمر دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی استان تهران در سال گذشته توضیح دهید؟
صفر دوست: هدف از راهاندازی کانون دانشجویی هلالاحمر، افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای اجتماعی و ارائه آموزشهای لازم به آنان بهمنظور آمادگی کامل این جوانان به هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرمترقبه است.
فعالیت کانون دانشجویی هلالاحمر دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی استان تهران، بهطور عمده سه بخش تقسیم میشود. یک بخش آن فعالیتهای علمی و آموزشی است. دورههای آموزشی و کمکهای اولیه برای عموم و یکسری دورههای بالینی را بهطور تخصصی ویژه بچههای علوم پزشکی که دانشجوی که دانشگاه هستند بهصورت منظم برگزار کنیم.
بخش دیگری از فعالیتها، فعالیتهای فرهنگی است. با توجه به مناسبتهایی که در تقویم هست، یک طرح و برنامه را برگزار میکنیم. مثلاً روز دانشجویی باشد، روز دختر یا روز سالمند باشد، در حد این مناسبتها سعی میکنیم تا آنجا که میتوانیم یک برنامهای را اجرا کرده و هدیهای را برای گروه هدف آماده کنیم.
بیشتر بخوانید:
کانونهای دانشجویی کارآفرینی و صنایع خلاق فرهنگی ایجاد کنند
گسترش کانونهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در سالهای اخیر
انجام فعالیتهای فرهنگی با مدیریت و حضور فعال دانشجویان/ فعالسازی کانونهای دانشجویی ضروری است
یک بخش هم فعالیتهای جهادی عامالمنفعه است. این فعالیت بهصورت داوطلبانه انجام میشود که میتواند بهصورت اجرای طرحهای جهادی برای مناطق محروم باشد که بیشتر اینها در همکاری با سایر بخشهای دانشگاه انجامشده است.
در این بخش، یکسری طرحهایی نیز وجود دارد که برحسب زمان انجام میشود. مثلاً بیشترین نیازی که در بحث شیوع کرونا داشتیم، واکسیناسیون بود و بهصورت داوطلبانه و جهادی حاضر شدیم و به عنوان نیروهای واکسیناسیون کمک کردیم تا بتوانیم سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم.
سال گذشته بهواسطه بحث واکسیناسیون بیشتر وقت و تمرکز ما معطوف واکسیناسیون بود. چون عمده نیروها و اصلاً بچهها را بسیج و متحد کرده بودیم که بتوانیم آنجا فعالیت کنیم. یک طرح ملی و مشارکتی بود که ما نیروهای دانشجو و داوطلب را جذب کرده، آموزش میدادیم و به پایگاههای سراسر سطح شهر معرفی میکردیم. حدود ۳ هزار نیروی داوطلب داشتیم.
در ارتباط با مجموعه دانشگاه آزاد بهصورت مستقیم واکسینه کردن دانشجویان خودمان را از طریق نیروهای کانون هلالاحمر انجام دادیم. پایگاه عمومی واحد زرگنده را بهصورت اختصاصی راهاندازی کردیم که عموم مردم در آنجا واکسینه میشدند.
کانونهای فرهنگی دانشجویی فرصت بسیار مناسبی برای انجام فعالیتهای جمعی و اجتماعمحور هستند
این فعالیتهای اختصاصی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه واکسیناسیون بود. بهواسطه طرح ملی واکسیناسیون از سوی وزیر بهداشت و نهادهای متولی دیگر تقدیر شد، حدود ۳ هزار نیروی داوطلب توسط کانون دانشجویی هلالاحمر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برای انجام واکیسناسیون آموزش دیده بودند و در کل استان تهران فعالیت کردند.
در طول سال گذشته سه دوره مختلف بالینی و تخصصی برای دانشجویان در این واحد برگزار کردیم. با بسیج دانشگاهمان در یک طرح جهادی شرکت کردیم. البته همه این تعداد در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دوره ندیدند. مثلاً یکسری از نیروهایمان ابتدای کار در خود پایگاهها آموزش میبینند. سپس تقسیمبندی میشدند، علاوه بر کنترل و مدیریت دانشجویان و در آن فضا به نیروی جدید نیز آموزش داده میشد.
یک بخشی نیز کارگاههایی در دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم که بچههای بالینی و اینترنال (سطح داخلی) و اکسترنال (سطح داخلی) را آموزش میدادیم و بهصورت یک کار ویژه از بچهها دعوت کردیم در یک فیلد آموزشی حضور داشتند. یک زمانی نیز فضاهای آموزشی که در اختیارمان قرار میدادند بهصورت کارگاههای عمومی برگزار میکردیم.
تقویت همدلی بین اعضای کانون دانشجویی هلالاحمر و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی
آنا: از دیدگاه شما، دانشگاه آزاد اسلامی چه نقشی در فعال کردن کانونها بازی کرده است؟ در حال حاضر چه نوع ارتباطی بین کانون هلال احمر و دانشگاه وجود دارد؟
صفر دوست: از زمانی که معاونت جدید و مدیریت جدید فرهنگی به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران آمدند، روند معمولی کارها خیلی تغییر کرد. وقتی جلسات کمیته فرهنگی را بهصورت منظم برگزار میکنیم، هم ما طرحهایمان را میدهیم و به شور و مشورت گذاشته میشود و از سوی دیگر خود دانشگاه پیشنهاداتی برای مناسبتها دارد.
یک تقسیم کار صورت میگیرد، ایدهها و طرحهایمان را میدهیم، این باعث میشود همدلی و نزدیکی هم بین کانونها و مجموعه بیشتر شود و نیز بین ما با دانشگاه زیرا پیشتر خیلی این ارتباط و نزدیکی وجود نداشت و ما هم واقعاً نمیتوانستیم آزادانه فعالیت کنیم ولی در سالهای اخیر که مجموعه جدید آمدهاند باعث شده است، خیلی بهتر در دانشگاه فعالیت انجام دهیم.
در رابطه با نحوه همکاری مسئولان مربوط (حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران) در دانشگاه با کانون دانشجویی هلالاحمر، هیچ مشکلی وجود ندارد. مسئولان مربوطه ضمن استقبال از طرحها و ایدهها با تسهیل صدور مجوزها یا اختصاص اعتبار مالی باعث افزایش همدلی میشوند.
آنا: در رابطه با کرونا و آموزش مجازی و اینکه چه تأثیری بر فعالیتهای کانون هلالاحمر داشت؟
صفر دوست: مجازی شدن آموزشهای دانشگاهی باعث شده بود، برنامهریزی و ذخیره بیشتری به لحاظ زمانی داشته باشیم و از آن برای انجام بهینهتر فعالیتهای هلالاحمر استفاده کنیم. برای بحث واکسیناسیون وقت بیشتری گذاشتیم و توانستیم دورههای حضوری برای دانشجویان یا طرحهای جهادی برگزار کنیم.
آنا: حرف آخر و نکته تکمیلی؟
صفر دوست: در گام اول میخواستم از حجتالاسلام رسولی، معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی و مدیرکل فرهنگیشان دکتر قاضی مرادی تشکر کنم چون واقعاً اگر حمایتهای این دو بزرگوار نبودند در کانون هلالاحمر نمیتوانستیم طرحها و ایدههایمان را به تصویب شورای فرهنگی برسانیم، سریعتر اعتبارات مالی و سایر امکانات را در اختیار بگیریم و آن را اجرایی کنیم.
با توجه به اینکه دانشجوی پزشکی هستیم، عمده فعالیتهای ما بهواسطه هماهنگی دانشکده پزشکی انجام میشود، جا دارد از وحید دستجردی، رئیس دانشکده و غلامحسین حسنی، معاون آموزشی تشکر کنم که اگر حمایتهای این دو بزرگوار نبود، خیلی از فرایندها در دانشکده برای ما تسهیل نمیشد.
انتهای پیام/۴۱۶۷
انتهای پیام/