دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1401 - 13:30

دستگاه سه‌بعدی هولوگرافیک رونمایی شد

دستگاه سه‌بعدی هولوگرافیک با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.
کد خبر : 652040
دستگاه



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، رونمایی از دستگاه سه‌بعدی هولوگرافیک با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات فناوری، علی خیرالدین، معاون نوآوری وزارت علوم و سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور که پیش از ظهر امروز در ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، انجام شد.


این دستگاه یک نمایشگر سه‌بعدی هولوگرافیک محصول یکی از شرکت‌های فناور است که با حمایت‌های مادی و معنوی پارک علم و فناوری تبریز شروع به فعالیت کرد و با حمایت‌های تکمیلی معاونت علمی ریاست جمهوری این محصول تجاری‌سازی شد.


این تیم تاکنون توانسته با بیش از 70 پروژه موفق در حوزه‌های مختلف خورویی و نانویی و فضایی و دریایی و دارویی و حوزه‌های دیگر به پرزنتیشن مدرن دستاوردهای مهم کشور بپردازد.


به لحاظ فنی این دستگاه یک نمایشگر در رده هولوگرافیک انعکاسی محسوب می‌شود، با انعکاس تصاویر پنل‌های نمایش روی سطح اپتیک semi-reflection تصاویر به‌صورت معلق در فضا و سه‌بعدی و ترنسپرنت ایجاد می‌شود، از این رو به تصاویر این نمایشگرها هولوگرام نیر گفته می‌شود.


هولوگرام به معنی تصویر سه‌بعدی تمام‌نما از یک جسم یا شی، و در علوم فیزیک نور ریشه دارد و دانشگاه‌های بزرگی در دنیا به دنبال ایجاد نمایشگرهای سه‌بعدی هولوگرافیک واقعی توسط لیزر هستند که همچنان در رنج گسترده تجاری‌سازی نشده‌اند و هزینه بسیار بالایی هم دارند، اما نمایشگرهای هولوگرافیک انعکاسی یعنی این دستگاه جدید، در دنیا در رنج وسیعی تجاری‌سازی شده و در اختیار برندها قرار داده شده که البته دورنمایی هم از آینده تصویرسازی سه‌بعدی در ذهن ترسیم می‌کند.


کاربردهای این نمایشگرها عمدتا پروموشن دستاوردهای سازمانی هستند و این شرکت توانسته بیش از 12 مدل محصول برای کاربری‌های مختلف در این سال‌ها تولید کند و از سری‌های ویترینی گرفته تا سری‌های متوسط یعنی همین دستگاه و سری‌های large scale برای فضاهای باز، این شرکت جزو معدود تولیدکننده‌ها در دنیا هستند، که نمایشگر سه‌بعدی فضای باز رو با ابعاد ۳ در ۳ در ۳ تولید کرده و در بدترین شرایط جغرافیایی تبریز و توچال تهران ماه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


این شرکت در شرف صادرات محصولات است و بازار وسیعی در حاشیه خلیج فارس پیش‌بینی شده است که بعد از اتمام پاندمی با گشایش کامل نمایشگاه‌های تجاری این بازار وسیع‌تر خواهد شد.


تقریبا 10 سال پیش این شرکت با حمایت پارک علم و فناوری به نمایشگاه جی تکس 2010 دبی اعزام شد که در همان نمایشگاه نمونه‌های اولیه این نمایشگر توسط این شرکت دیده شده و به عنوان ایده‌محوری جدید مجدد وارد پارک شده است.


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته