دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1401 - 12:04
آنا گزارش می‌دهد؛

۵ روش‌ برتر برای محافظت از تنوع زیستی/ نقش انسان در ناپدیدی ۶۰ درصد از موجودات جهان

تنوع زیستی به تمام گونه‌ها و موجودات روی زمین یا در یک اکوسیستم خاص اطلاق می‌شود و طبق نتایج محققان، انسان در ناپدیدی ۶۰ درصد از موجودات جهان نقش داشته است.
کد خبر : 651526
تنوع زیستی

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تنوع زیستی به تمام گونه‌ها و موجودات روی زمین یا در یک اکوسیستم خاص اطلاق می‌شود که به تنوع موجودات زنده، تنوع زیستی گونه‌ها و اشکال مختلف حیات اشاره دارد. تنوع زیستی در واقع نشان‌دهنده پویایی تکامل موجودات در اکوسیستم است و همچنین سه سطح از تنوع زیستی از جمله تنوع ژنتیکی، تنوع گونه‌ای و تنوع اکوسیستم روی زمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فعالیت‌های انسانی تأثیرات منفی بر تنوع زیستی دارد و پیامدهای مخربی می‌تواند برای محیط زیست به همراه داشته باشد. در این خصوص گزارشی تهیه کردیم تا به تأثیرات فعالیت‌های انسانی بر تنوع زیستی و راه‌های محافظت از آن اشاره کنیم.


تنوع ژنتیکی درباره تنوع ژن‌های موجود در دنیای زنده است و در گونه‌های مختلف موجودات ژن‌های مختلف و بیان‌های متفاوتی از ژن‌ها وجود دارد. تنوع ژنتیکی بسیار مهم تلقی می‌شود، زیرا می‌تواند به تعداد اشکال حیات، ویژگی‌های فیزیکی و بیولوژیکی کمک کند. ویژگی‌های فیزیکی و بیولوژیکی به تعامل موجودات زنده با محیط و فنوتیپ‌ها بستگی دارد. فنوتیپ‌ها در علم زیست‌شناسی شامل ویژگی‌ها و صفات قابل مشاهده در ارگانیسم‌های متفاوت است.


تنوع زیستی به فهرست ایستا گونه‌های زنده در یک لحظه محدود نمی‌شود


تنوع گونه‌ای، تنوع گونه‌های زنده را نیز توصیف می‌کند و بر اساس گزارشات، میلیون‌ها گونه زنده روی زمین وجود دارد. گونه‌های مختلف تفاوت‌های بسیار متمایزی با یکدیگر دارند و بسته به ویژگی‌هایشان در گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. تنوع گونه‌ای به دو دسته از جمله تنوع درون‌گونه‌ای و تنوع بین‌گونه‌ای تقسیم شده است. مطالعات و بررسی‌ها نشان داده تنوع درون‌گونه‌ای به تنوع ژنتیکی افراد و جمعیت‌های یک گونه اشاره مستقیم دارد. برای مثال، انسان‌های سفید یا سیاه پوست با موهای بلوند یا قهوه‌ای یکی از نمونه‌های متعدد تنوع زیستی درون‌گونه‌ای محسوب می‌شود.


تنوع زیستی بین‌گونه‌ای به تنوع گونه‌های زنده و از جمله تعداد آن‌ها، ماهیت آن‌ها و اهمیت نسبی آن‌ها اطلاق می‌شود. انسان‌ها با تنوع گونه‌ای در حدود ۷.۷ میلیارد موجود زنده دارای بالاترین تنوع نسبت به موجودات دیگر هستند. تنوع زیستی اکوسیستم به تنوع اکوسیستم‌ها، ماهیت و تعداشان بستگی دارد و گونه‌های زنده با محیط خود و همچنین با یکدیگر تعامل دارند. اکوسیستم‌ها هر کدام به صورت منحصر به‌فرد ویژگی‌ها، گونه‌ها و روش‌های عملکردی متفاوت دارند. همچنین تنوع زیستی به فهرست ایستا گونه‌های زنده در یک لحظه محدود نمی‌شود و ارزیابی تنوع زیستی و فعل و انفعالات آن درباره تمام انواع موجودات زنده و اکوسیستم‌هایی که بخشی از آن‌ها هستند و در آن بر هم کنش دارند، اعمال می‌شود. تنوع زیستی در خطر قرار دارد و فعالیت‌های انسانی بر از دست دادن تنوع زیستی نقش به‌سزایی دارد.




بیشتر بخوانید:


نابودی زنبورها؛ نابودی بشر/ قحطی در انتظار زمین بدون حشرات


جذب انتشار دی‌اکسیدکربن از زباله‌های پلاستیکی ممکن شد




۵ روش‌ برتر برای محفاظت از تنوع زیستی/ نقش انسان در ناپدیدی ۶۰ درصد از موجودات جهان


زنبورها ۳۵ درصد از منابع غذایی جهان را تأمین می‌کنند


در دهه ۱۹۸۰ تنوع زیستی به شدت به خطر افتاد و به یکی از دغدغه‌های اصلی بشر تبدیل شد و توجه انسان به چگونگی تخریب و نابودی آن جلب شد. این توجه به دنبال تشخیص آشکار این بود که چگونه فعالیت‌های انسانی مسئول تخریب، تکه‌تکه شدن، تخریب اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی آن‌ها بوده است. گزارشات اخیر نشان داده است که انسان‌ها از سال ۱۹۷۰ در ناپدید شدن ۶۰ درصد از گونه‌های جهان نقش بسیار پررنگی داشته‌اند.


دانشمندان در اجلاس زمین در سال ۱۹۹۲، گامی اساسی در جهت حفظ تنوع زیستی برداشته‌اند و همچنین تنوع زیستی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهم برنامه توسعه پایدار شناخته می‌شود؛ بنابراین در معاهده تنوع زیستی، کشورهای امضاکننده، متعهد به حفاظت از تنوع حیات و احیای اکوسیستم‌های تخریب‌شده، شدند. دانشمندان برای محافظت از تنوع زیستی راه‌حل‌هایی را پیشنهاد داده‌اند که در این گزارش به آن اشاره می‌کنیم.


زنبورها تقریبا ۹۰ درصد از گونه‌های گیاهی را گرده‌افشانی می‌کنند و بیش از ۳۵ درصد از منابع غذایی جهان را نیز تشکیل می‌دهند، اما این موجودات مهم در معرض تهدید کنه‌های «واروآ» قرار دارند. کنه واروآ می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و مخرب‌ترین آفات کندوهای زنبور عسل است که می‌تواند به زنبورها صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند. دانشمندان گیاه‌شناسی در حال توسعه محصولات پیشرفته هستند تا به کشاورزان در کنترل کنه‌ها و محافظت از جمعیت زنبورهای گران‌بها کمک کنند. همچنین با کاشت انواع گل‌های وحشی و گیاهان بومی می‌توان به گرده‌افشان‌ی زنبورها رونق بیش‌تری داد تا شهد بیش‌تری تولید کنند. راه‌های زیادی برای حفاظت از زنبورها از جمله ایجاد جعبه‌های زنبور عسل برای زنبورهای بومی وجود دارد.




بیشتر بخوانید:


حشرات دستیار کارآگاهان می‌شوند/ وقتی مگس‌ها اسرار جنایت‌ها را آشکار می‌سازند


احیای خاک با نانوکودها ممکن می‌شود




افراد می‌توانند درباره گیاهان و سبزیجات موجود در محل خود تحقیق به عمل آورند و انواع آن را پرورش دهند، زیرا گیاهان به حفاظت از تنوع زیستی کمک و همچنین از اکوسیستم حمایت می‌کند. انسان بر محیط زیست اثرات بسیار مخربی می‌تواند داشته باشد؛ بنابراین گام‌های کوچک مانند نگه‌داشتن مسیرهای پیاده‌روی و قدم گذاشتن در میان گل‌ها یا محصولات کشاورزی می‌تواند به محافظت از آن‌چه در آن‌جا رشد می‌کند، کمک کند. تغییرات آب‌وهوایی نیز می‌تواند بر تنوع زیستی پیامدهای منفی داشته باشد و کاهش استفاده از کربن یا پیاده‌روی می‌تواند به حفاظت از کمک کند.


دانشمندان گیاهی برای محافظت از تغییرات آب‌وهوایی تلاش بسیار زیادی می‌کنند. برای مثال، آن‌ها با استفاده از پیشرفت‌های نوآورانه سوخت کم‌تری مصرف می‌کنند و در نهایت انتشار گازهای گلخانه‌ای را به‌شدت کاهش می‌دهند. آب شیرین برای محافظت از تنوع زیستی حیاتی و ضروری است. کاهش آب مصرفی می‌تواند به محافظت از تالاب‌های حیاتی کمک بزرگی کند. دانشمندان برای محافظت از تنوع زیستی در حال تلاش هستند تا با استفاده از روش‌های گوناگون به حفظ محیط زیست کمک کنند.


انتهای پیام/۳۰۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته