بازنگری نقش دانشگاه در تحقق «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین»
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه تهران، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران صبح امروز در آغاز اولین نشست شورای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱، با تبریک آغاز سال نو، درباره الزامات تحقق شعار سال، گفت: یکی از مخاطبین اصلی شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین»، دانشگاهها و مراکز علمی هستند. این شعار بیانگر این واقعیت است که اگر میخواهیم تولید منجر به اشتغالآفرینی شود، باید از مسیر کسبوکارهای دانشبنیان دنبال شود.
وی با بیان اینکه ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان که خروجی فعالیتهای علمی و دانشگاهی است باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: ضوابط، آییننامهها و رویهها باید با این رویکرد مورد بازنگری قرار گیرد که نتیجه فعالیتهای علمی به سمت شرکتها و کسبوکارهای دانشبنیان سوق پیدا کند. این اتفاق نمیافتد مگر اینکه ضوابط را در فرآیند جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی و همچنین شناسایی سرآمدان علمی، تغییر دهیم.
رئیس دانشگاه تهران درباره الزامات تحقق نقش دانشگاه در عملیاتی شدن شعار سال، تاکید کرد: برای تحقق نقش دانشگاه در زمینه «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» لازم است که رویهها دچار دگرگونی شوند و به فعالیتهایی امتیاز دهیم که منجر به تبدیل علم و فناوری به ثروت و همچنین حل مسائل جامعه شوند. بنابراین انتظار میرود که اصلاح آییننامهها در هیئت ممیزه و شورای آموزشی دانشگاه بهصورت ویژه و با سرعت پیگیری شود تا بتوانیم راهبردی که مقام معظم رهبری مطرح کردهاند را محقق کنیم.
تدوین آییننامه «استاد راهنمای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان»
مقیمی تاکید کرد: اعضای شورای دانشگاه تهران بر روی تدوین آییننامه «استاد راهنمای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان» کار کنند. انتظار میرود که اعضای هیئت علمی به صورتی فعالانهتر در زمینه ایجاد اشتیاق در دانشجویان برای ورود به کسبوکارهای دانشبنیان عمل کنند. بهعنوان نمونه، ایدههای دانشجویان را جهت بدهند و در زمینه نوشتن طرح توجیهی به آنها کمک کنند.
راهاندازی شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در اطراف منطقه آزاد انزلی
وی در ادامه از مصوبه آخرین جلسه هیئت امنای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۰ درباره راهاندازی پارک علم و فناوری در استان گیلان خبر داد و گفت: این مصوبه هیئت امنای دانشگاه، مرتبط با شعار سال است و بر اساس آن قرار است شعبهای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران جنب پردیس کاسپین و در اطراف منطقه آزاد انزلی راهاندازی شود.
رئیس دانشگاه تهران افزود: این شعبه پارک علم و فناوری در واقع بهعنوان یک مرکز توانمندسازی به تمام پارکهای علم و فناوری سرویس میدهد و قرار است محوریتی در زمینه توانمندسازی پارکهای علم و فناوری کل کشور پیدا کند؛ در عین حال خود این مرکز، ماموریتهای پارک علم و فناوری را بهطور مستقل دنبال میکند.
در ادامه این جلسه، مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز درباره الزامات تحقق شعار سال، اظهار کرد: اصلیترین رکنی که میتواند بهعنوان منبع و پشتیبان برای ایجاد کسبوکار دانشبنیان استفاده شود، رسالهها و پایاننامههای دانشجویی است که متاسفانه خیلی از آنها بلااستفاده باقی مانده است.
در ادامه اولین نشست شورای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ که متشکل از رئیس و معاونان دانشگاه و روسای دانشکدگان، دانشکدهها و دیگر واحدهای دانشگاه است، به موضوع ازسرگیری آموزش حضوری از ۱۴ فروردین ماه پرداخته شد.
ایجاد اتاقهای قرنطینه در خوابگاههای دانشگاه تهران
مهدی شهبازی، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، هماهنگیهای نهایی برای ازسرگیری آموزش حضوری از ۱۴ فروردین ماه را بهعنوان دستور اصلی این جلسه شورای دانشگاه اعلام کرد و با اشاره به بازدیدهایی که از روند آمادهسازی خوابگاهها صورت گرفته، گفت: آمادگی قابل قبولی برای ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تهران ایجاد شده است.
سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه همه کلاسهای دانشگاه تهران حضوری است و هیچ استثنایی در آن وجود ندارد؛ تاکید کرد: تزریق ۲ دز واکسن بهعنوان یک الزام برای ورود دانشجویان به خوابگاهها دیده شده است. اتاقهای قرنطینه در خوابگاهها در نظر گرفته شده است که اگر دانشجویی به بیماری کرونا مبتلا شد، در این اتاقها قرنطینه و نگهداری شود.
رئیس دانشگاه تهران درباره تامین منابع مالی ازسرگیری آموزش حضوری نیز اعلام کرد: بهمنظور اینکه واحدهای دانشگاهی بتوانند از ۱۴ فروردین ماه تا پایان نیمسال جاری، آموزش حضوری را به نحو مناسبی اجرا کنند، ظرف دو روز آینده اعتبارات لازم به آنها تخصیص داده خواهد شد.
وی با اشاره به بازدید از خوابگاههای دانشگاه تهران در شهر تهران، گفت: پیشرفت آمادهسازی خوابگاهها به اندازهای بود که امیدوار هستیم دانشگاه تهران بهطور کامل از نظر تامین خوابگاه مشکلی نداشته باشد. البته هنر مدیریت این است که در شرایط محدودیت امکانات، بتوانیم یک توازنی برقرار کرده و کاری کنیم که ازسرگیری آموزش حضوری به نحو مطلوب صورت گیرد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/