دانشگاه آزاد اسلامی طلایهدار بازگشت جان دوباره به دانشگاهها/ افت کیفیت آموزش قابل جبران است؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ با بروز پاندمی کووید-۱۹ و انتقال کلاس درس دانشگاه و مدرسه به خانه و کلاس در خانه و آموزش حضوری به مجازی، خواهناخواه شاهد وابستگی بیشتر و گستردهتر دانشجویان به فضای مجازی بودیم، شاید بتوان گفت تبدیل کلاسهای حضوری به آنلاین در بحران کرونا تصمیم خوبی بود، اما سؤال اصلی این است که آیا این انتقال از آموزش حضوری به مجازی و در بستر الکترونیک فرصت است یا تهدید؟ آیا کیفیت آموزشی در دوران کرونا و بهصورت مجازی افت کرده یا روند و سیر صعودی داشته است؟ آسیبهای کرونا در بحث کیفیت آموزش چیست؟
ارتباط یکطرفه استاد و منفعل بودن دانشجویان در آموزش مجازی
با توجه به عدم آمادگی جامعه برای مجازی شدن آموزشها، کلاسهای درس از طریق پلتفرمهایی شکل گرفت که حین برگزاری کلاس مجازی صدای استاد به دانشجویان نمیرسید یا بالعکس، تلاش دانشجویان برای گفتوگو با استاد بینتیجه میماند، از اینرو به اصلاح اساسی زیرساختها نیاز بود که پس از گذشت دو سال از این پاندمی و مجازی شدن کلاسها، همچنان شاهد این امر هستیم که دانشجویان با مشکلات عدیدهای برای برقراری ارتباط و حضور در کلاسها دستوپنجه نرم میکنند.» ۷۰ درصد کلاسها ارتباط یکطرفه است و در صورت مراوده دو طرفه، ارتباطی کاملاً سطحی شکل میگیرد
برخی دانشجویان در گفتوگو با خبرنگار آنا میگویند: «در ۷۰ درصد کلاسها ارتباط تنها یکطرفه است و در صورت مراوده دو طرفه، ارتباطی کاملاً سطحی شکل میگیرد که این موضوع بازدهی یادگیری را کاهش میدهد. استاد و دانشجو با آموزش مجازی ناآشنا بودند و هنوز هم بعد از سپری شدن ۲ سال بسیاری از مشکلات بدون حل باقی مانده است. از طرفی سرعت اینترنت و مشکلات سامانه دانشگاهها، تنها مشکلِ آموزش مجازی نیست اما میتواند در شهرهای دور یا روستاها بسیار مشکلساز باشد.»
ازاینرو جواد علمایی، معاون علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره لزوم حضوریشدن آموزشها بیان میکند: «علمای بزرگ همواره بر آموزش چهرهبهچهره تأکید دارند و معتقدند که شاگردان باید استاد را ببینند و از نزدیک آموزشها را دریافت کنند. اینگونه رفتار استاد و دانشجو نسبت به هم قابل لمس است.»
بیشتر بخوانید:
- دانشگاهها در یک قدمی ازسرگیری آموزشهای حضوری/ تمهیدات لازم برای حضور دانشجویان فراهم میشود
- ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاهها منطقی نیست/ افت ۶۳ درصدی کیفیتها
- مقایسه تعامل و حضور اجتماعی دانشجویان مجازی و حضوری/ مؤلفهای که آموزش حضوری را به راهبردی قدرتمند تبدیل میکند
راستیآزمایی نتایج آزمونهای غیرحضوری دشوار است
یکی از معضلات عمده آموزش مجازی برگزاری امتحانات غیرحضوری و عدم سنجش دانشجویان به شیوهای کاملاً مطمئن است. عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در گفتوگو با خبرنگار آنا با اشاره به افت آموزشها در دوران کرونا، اظهار میکند: «این امر بر هیچکس پوشیده نیست که سطح آموزش ما در دوران کرونا افت کیفیت داشته است، البته دانشجویانی که اهل مطالعه هستند و تنها بهدلیل کسب مدرک درس نمیخوانند بهره خود را بردهاند، اما دانشجویانی که از راههای میانبر برای پاس کردن دروس استفاده کردهاند، قطعا در ترمهای پیشرو با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.»
عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است که «تعامل اساتید و دانشجویان در آموزش مجازی وجود ندارد و موجب عدم انجام ارزشیابی موثر میشود که کاهش یادگیری مفاهیم و مهارتهای لازم توسط دانشجویان را به همراه دارد، از طرفی امتحانات مجازی بستری برای تقلب فراهم کرده بهطوریکه برخی دانشجویان در دوران کرونا رشد معدل داشتهاند.» امتحانات مجازی بستری برای تقلب فراهم کرد، که این امر موجب افت سطح علمی کشور شد
جهانِ پساکرونا برای دانشجویان چگونه است؟
تأثیرات روانی بیماری کرونا درحال حاضر چندان مشخص نیست. با توجه به تداوم بیماری، کسبوکارها، روابط خانوادگی و آموزشها متحمل تغییرات شدهاند. این در حالی است که نهاد آموزش، یکی از مهمترین نهادهایی است که به محض ورود ویروس کرونا، دچار اختلال و دگرگونیهای عدیدهای شد. بههمین دلیل آموزشهای دانشگاهی در دانشگاههای مختلف بهصورت مجازی ارائه شد و راهبرد اتخاذ شده دانشجویان را با چالشهای متعددی مواجه کرد.
این نگرانی وجود دارد که حتی بعد از ریشهکنی این ویروس، همچنان اثرات و تبعات منفی این مسئله روی ذهن و روان افراد وجود داشته باشد. بهطور مثال، بهتدریج دانشگاهها آموزش حضوری را از سر خواهند گرفت اما کارشناسان معتقدند برخی از دانشجویان بهخصوص ورودیهای جدید، قطعاً با مشکلات روانشناختی ناشی از دوران کرونا مواجه خواهند شد.
بیشتر بخوانید:
پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی برای بازگشت جانی دوباره به دانشگاه
پیش از آغاز نیمسال دوم تحصیلی در دانشگاهها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسهای با روسای دانشگاهها بر لزوم حضوری شدن مراکز آموزشی تاکید کرد و دانشگاهها موظف به برگزاری آموزشهای بهصورت حضوری شدند. اما با شیوع پیک ششم کرونا باز هم روند از سرگیری آموزشها به تعویق افتاد.
دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، در برگزاری آموزشهای حضوری پیشگام شد و رسما اعلام کرد از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ دانشجویان موظفاند بهصورت حضوری در کلاسها حضور داشته باشند. دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه اسلامی در رابطه با علت این امر بیان میکند: «دانشگاه سه ساحت تربیت و رشد شامل تربیت تخصصی، اجتماعی و مهارتی دارد و در بهترین شرایط تنها میتوان رشد تخصصی را در آموزش مجازی فراهم کرد. بیشک مهارتهای تعاملی و اجتماعی، مهارتی و اشتغالمحور در آموزش مجازی رخ نمیدهد، بنابراین اصرار دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری کلاسها توجه به هر سه بعد تربیتی دانشگاه است.» مهارتهای تعاملی و اجتماعی، مهارتی و اشتغالمحور در آموزش مجازی رخ نمیدهد، بنابراین اصرار دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری کلاسها توجه به هر سه بعد تربیتی دانشگاه است
در همین راستا عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اعلام آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به این امر اشاره میکند که «با توجه به ضرورت تسریع در حضوری شدن آموزش مدارس و دانشگاهها، آموزش غیرحضوری در شرایط فعلی تخلف است و دانشگاهها باید آموزشها بهصورت حضوری ادامه دهند.»
با این حال همه دانشگاههای کشور به سمت حضوری شدن آموزشها پیش میروند چراکه به اذعان بسیاری از مسئولان ادامه آموزش مجازی به وجهه علمی کشور آسیب میزند و نمیتواند اهداف تعیینشده علمی را برآورده سازد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/