شمارش معکوس مهارتمحور شدن فارغالتحصیلان/ دانشگاه آزاد اسلامی اشتغال دانشجویان را تضمین میکند
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ مهارتآموزی در کنار علمآموزی نیاز جامعه است و دانشجویان باید علاوهبر بالابردن سطح علمی بر تقویت سطح مهارتآموزی خود بکوشند. در جامعه نیاز نیست همه مشکلات را خودمان تجربه کنیم، عاقلانهتر است که در بسیاری از موارد از متخصصان کمک گرفته شود، در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان دانشگاه پیشرو در کشور، این بستر را برای همه آحاد جامعه فراهم آورده، چراکه باید با برنامهریزی مدون و متناسب با نیاز بازار کار، فضای مهارتآموزی را برای دانشجویان فراهم کرد.
هماکنون دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان برند دانشگاهی در سطح دنیا مطرح است که با مراکز پژوهشی بزرگ و تعداد زیادی عضو هیئت علمی و تولید مقالات معتبر علمی در حال رقابت با بسیاری از مراکز علمی دنیا است. زمانی نیاز کشور در گسترش آموزش عالی در ابعاد کمی آن بود و زمانی در گسترش کیفی و عرصههای پژوهشی، که این دانشگاه به مطلوبترین شکل آن به کمک جامعه آمد؛ اما نیاز امروز کشور آسیبشناسی و ارائه راهکار در برطرف کردن آسیبها در بخش صنعت و فرهنگ است.
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که «دانشجویان در ازای پرداخت هزینه برای تحصیل، باید نتیجه مطلوب بهدست آورند و مدرکشان دارای خاصیت باشد. طرحهای کارآموزی و کارورزی در حوزه علوم موفق نبود چراکه اجرای این طرحها نتوانست دانش مهارتی را به دانشجویان بیاموزد و متأسفانه بهصورت سطحی با این حوزه رفتار شد.»
استفاده از طرح بورسیه تحصیلی بهمنظور پرداخت شهریه، از مزایای طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی است
ازاینرو دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به تدوین طرح پویش کرده است، پویش، طرحی دانشجومحور در راستای تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت است. این برنامه دارای ویژگیهای ذیل است:
بهرهگیری دانشجویان از فرصتهای شغلی شناسایی شده توسط دانشگاه _ امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و موسسات _ استفاده از طرح بورسیه تحصیلی بهمنظور پرداخت شهریه _ استفاده از خدمات بیمهای در صورت موافقت صنعت _ تجربه حضور در بستر واقعی کار _ انتخاب دقیقتر رشته تحصیلی _ ایجاد انگیزه تحصیل و ظهور ایدههای جدید کارآفرینی و دانشبنیان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: «طرح پویش فضایی را ایجاد خواهد کرد که بتوانیم دانش مهارتی را به دانشجویان بیاموزیم و این اتفاق مبارک قطعاً محقق میشود.»
چگونگی اجرای طرح پویش
حال بسیاری از دانشجویان میپرسند که طرح پویش چگونه اجرایی میشود؟ پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در اینباره عنوان میکند: «از سال ۹۹ در ۱۰ تا ۱۲ واحد، کاری را تحت عنوان طرح «پویش» آغاز کردیم و امیدواریم که این کار در کل کشور جاری شود. در این طرح دانشجو سه یا چهار روز در دانشگاه، درس میخواند و همزمان در رشته متناظر خود در کارخانه یا کارگاهی که مرتبط با کار اوست و معتبر هم است، هفتهای دو تا سه روز کار میکند و بهنوعی دانشجو-کارورز یا دانشجو-همکار میشود.»
آغاز طرح پویش از استان اصفهان
طرح پویش برای نخستینبار و به همت واحد اصفهان راهاندازی و اجرا شد. به گفته نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)؛ «طرح پویش بر اساس اعلام نیاز صنایع مختلف بوده و علاقهمندان به شرکت در این طرح علاوهبر اینکه در دوران طلایی زندگی خود این فرصت را دارند که همزمان با تحصیل، یک صنعت یا یک بنگاه اقتصادی مرتبط با رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده تا هم از نظر تجربی صاحب مهارت و تجربه شده و هم از نظر علمی و دانش کاری، میدان استفاده از اندوختههای آکادمیک و ظرفیتهای علمی خود را داشته باشند. با این کار امکان قرار گرفتن در اولویت استخدام بنگاههای اقتصادی یا صنایع مرتبط را برای اشتغال خود بهوجود میآورند.»
بیشتر بخوانید:
- فارغالتحصیلان مهارتهای کارآفرینی را قبل از ورود به بازار کار کسب کنند
- آموزش عالی در پاسخگویی به تقاضای بی حد و مرز اجتماعی رشد کرده است
- همخوانی رشته تخصصی با مدرک و کارآیی فارغالتحصیلان دانشگاهی به اشتغالزایی کمک میکند
اجرای طرح پویش در ۱۰ استان دیگر
از اجرای موفق این طرح در اصفهان و با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان «سال تولید، اشتغال و مانعزداییها» از سوی رهبر معظم انقلاب؛ دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفت که این طرح را در استانهای دیگر اجرایی کند که شاهد دستاوردهای چشمگیری در این زمینه بودهایم، همچنین با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه قراردادهای خود و مهارتمحور کردن دانشجویان گامی استوار در مسیر تولید و اشتغال کشور برمیدارند.
بر اساس اعلام سیدمحمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار آنا؛ «طرح پویش یکی از آن طرحهایی است که بین دانشگاه و بازار ارتباط برقرار میکند. این طرح هماکنون در ۱۰ استان کشور راهاندازی شده است. دانشجویی که از طریق طرح پویش پذیرفته میشود، ساعاتی از تحصیل را به کارخانه یا بنگاه اقتصادی میرود. بر این اساس پس از فارغالتحصیلی زمینه اشتغال تا حدودی برای دانشجویان تضمین شده است.» دکتر طهرانچی: «دانشجویان بهصورت ۱۰۰ درصدی در صنعت بورسیه میشوند»
بررسیها نشان میدهد که این طرح در استانهای البرز، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، قزوین، مرکزی، یزد و واحدهای شهر قدس، شهریار و رباطکریم اجرایی میشود.
دکتر طهرانچی نیز درباره اجرای طرح پویش در سال جدید تحصیلی به خبرنگار آنا میگوید: «طرح پویش در استانهای مختلف در حال انجام است و اعلام آمادگیهای متعددی از سوی صنعت داریم. بر اساس توافقات انجامشده برخی از دانشجویان بهصورت ۱۰۰ درصدی در صنعت بورسیه میشوند. مثلاً در یکی از واحدهای اطراف تهران ۳۰ دانشجوی صنایع غذایی بورسیه شدهاند.»
مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت آسیبشناسی انجام داده و با صاحبان مشاغل، اتاقهای بازرگانی، اتاقهای اصناف و صاحبان کارخانهها صحبت کردند؛ حرف صنعتگران این است که مطالب آموزش داده شده به فارغالتحصیلان در دانشگاه، با آن چیزی که در محیط کار و در عمل میبینند، تفاوت دارد. بنابراین اگر دانشجوی فارغالتحصیل بتواند در تخصص و رشته خود مشغول بهکار شود، علاوهبر اینکه اشتغال دارد، علم و دانش خود را نیز در اختیار جامعه قرار میدهد و سود آن به کشور و ملت میرسد.
نقش آموزشهای عملی در مهارتآموزی دانشجویان
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ایجاد مدارس اشتغال میتواند مشکل بیکاری دانشگاهیان را برطرف کند، در این زمینه مجید دهبیدیپور، رئیس پارک علموفناوری دانشگاه صنعتیشریف با اشاره به اینکه بین اشتغال جوانان جویای کار با تعداد فارغالتحصیلان دانشگاهی ناترازی وجود دارد، به خبرنگار آنا میگوید: «ایجاد مدارس اشتغال و مهارتآموزی راه درمان بیکاری فارغالتحصیلان است.»
رئیس پارک علموفناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه معضل بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در ۴ لایه نیازمند بررسی و تحقیق است، بیان میکند: «لایه اول نظام آموزش عالی است که باید متخصصان تحلیل درستی از نظر تعداد دانشگاهها، تعداد رشتهها، محتوای رشته و نیازسنجی درست از بازار کار داشته باشند. لایه دوم مهارتهایی است که در دانشگاهها ارائه میشود.»ایجاد مدارس اشتغال و مهارتآموزی راه درمان بیکاری فارغالتحصیلان است
وی ادامه میدهد: «لایه سوم خود دانشجو است. نباید برای دانشجو بیش از اندازه توقع ایجاد کرد بلکه باید انتظار او از دانشگاه و گرفتن مدرک معقول باشد. یعنی دانشجو خودش را مسئول یادگیری مهارتهای نرم بداند. دانشجو باید بداند مهارت موردنیاز بازار کار را صرفاً با گذراندن ۱۴۰ واحد درسی نمیتوان کسب کرد. بنابراین پیدا کردن کار خوب نیازمند مهارت ارتباط برقرار کردن و یادگیری مهارتهای جانبی در کنار آن است. لایه چهارم نیاز صنعت و بازار است، زیرا برخی با چالشِ پیدا کردنِ نیروی کارِ مهارتدیده و اخلاقمدار مواجهاند؛ بنابراین نیروی کار بهعنوان یک منبع بزرگ، اثرگذار و حیاتی باید بتواند در فضای کار سالم و مناسب مشغول شود.»
دهبیدیپور در رابطه با چگونگی برقراری ارتباط و انسجام بین چهار لایه مذکور، اظهار میکند: «به عقیده شخصی من، اگر این چهار لایه اصلاح شود، اتفاقات خوبی پیش روی ما خواهد بود و نکته دیگر اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا نهادهایی وجود دارند که کارشان تسهیلگری بین نیروی کار و کارفرما است؛ یعنی عملا نقش وصل کردن و تکمیل کردن مهارت کارجویان را دارند و میتوانند برای توسعه اشتغال مفید باشند.
بر این اساس ضروری به نظر میرسد که اشتغالآفرینی در دانشگاهها در اولویت قرار گیرد چراکه دیگر اوضاع اقتصادی کشور اجازه نمیدهد که سازمانها و نهادهای دولتی استخدام چندانی داشته باشند و نیاز است جوانان خودشان به سمت کارآفرینی حرکت کنند اینگونه نهتنها فارغالتحصیلان بیکار نمیمانند بلکه ضریب اشتغالپذیری کشور بهعنوان یک دستاورد مهم افزایش مییابد و در واقع با این رویکرد به جای دادن یک ماهی، ماهیگیری به آینده سازان آموزش داده میشود.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/