برونسپاری باعث اشتغالزایی و چابکسازی شرکتها میشود/ تبدیل صدای مشتری به صدای کسبوکار
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، اثرگذاری ضدعفونیکنندههای نانویی بیشتر از محصولات الکلی است با این حال در برخی از دستورالعملها ضدعفونیکنندههای بر پایه الکل ۷۰ درصد مورد تایید به شمار میروند. ضدعفونیکنندهها باید آنتیویروس و آنتیباکتریال باشند و قارچها و ماکروباکتریها را از بین ببرند حال یک شرکت دانشبنیان ایرانی موفق به تولید ضدعفونیکنندههای حاوی ذرات نقره شده است. در ادامه گفتوگوی محمد ایمان علوی، مدیرعامل این شرکت با خبرگزاری آنا را میخوانید:
آنا: درباره محصولات شرکت بیشتر توضیح دهید.
علوی: تبلیغات بر علیه محصولات نانویی زیاد است، بنابراین محصولی تولید میکنیم که وقتی مصرفکننده از آن استفاده میکند و آثارش را میبیند، راغب به خرید دوباره آن شود. این رغبت در بعضی از حوزهها به راحتی صورت نمیگیرد چراکه در برخی جاها عوامل زیادی در انتخاب ضدعفونیکننده دخیل است. برخی محصولات ما به صورت آماده به مصرف استفاده میشوند و همانطور که از اسمشان مشخص است، مصرفکننده به همان شکلی که خریداری کرده، استفاده میکند.
این محصولات برای مصرفکننده نهایی مانند بیمارستانها مناسب است، بیشتر بیمارستانها مایلاند که محصول را به صورت آماده به مصرف تهیه کنند. رده دیگری از محصولاتی داریم که به صورت کنسانتره تولید میشوند که نیاز به رقیقسازی دارند. این محصولات مناسب مکانهای عمومی بوده و مقرونبهصرفه است، پرسنل خدماتی وقت بیشتری دارند، به همین دلیل به صورت کنسانتره خریداری کرده و خودشان محصول را رقیق کرده و مصرف میکنند. محلول دست و محلول سطوح در دسته محصولات آماده به مصرف قرار دارند، ویژگیهای منحصربهفرد این محصولات باعث شده که استفاده از آنها در برخی از صنایع و سازمانها حیاتی باشد.
بیشتر بخوانید:
تلاش برای تخمین زمان رهایی جهان از کرونا/ اُمیکرون، پایانی بر همهگیری جهانی میشود؟
این محصولات غیرقابل اشتعال و غیرقابل انفجار بوده و انبارداری آنها بیخطر است. از سوی دیگر استفاده از این محصولات در حوزه نفت و پتروشیمی به دلیل شرایط دمایی و انبارداری جنوب کشور نیز ممکن است. این ضدعفونیکنندهها در صنایع هوایی نیز کاربرد دارند، این صنعت استانداردهای خاصی دارند و تنها محصولاتی را حملونقل میکنند که غیرقابل اشتعال باشند. محصولات ما گواهی عدم سمیت استنشاقی دارند، این در حالی است که ضدعفونیکنندهها مبتنی بر الکل، آمید، آمونیوم و کلر چنین فاقد این خاصیت هستند.
بدینترتیب همه افراد حتی بیمارانی که از مشکلات ریوی و تنفسی رنج میبرند یا حساسیت دارند نیز میتوانند بدون هیچ مشکلی از محصولات شرکت استفاده کنند. این ویژگیها صرفا ادعا نیستند و مستندات علمی دارند و گواهینامههای آنها از ارگانهایی مانند دانشگاه تهران، انستیتوی پاستور و سرمسازی رازی صادر شده است. در حال حاضر افراد به صورت مداوم دستهای خود را ضدعفونی میکنند که میتواند باعث حساسیت پوستی، خشکی و اگزما شود. ضدعفونیکنندههای ما به پوست آسیبی نمیرساند. درواقع این محصولات پایه آبی دارد و نهتنها باعث خشکی پوست نمیشود بلکه آن را آبرسانی کرده و رطوبت از دست رفته پوست را به آن بازمیگرداند.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد ضدعفونیکننده سطوح شرکت ما در مقایسه با نمونههای مشابه، مدت زمان ماندگاری آن است. بلافاصله پس از پاک کردن ضدعفونیکننده غیرنانویی از سطح، اثر محلول از دست میرود اما ضدعفونیکننده مبتنی بر نانو به خلل و فرج سطح نفوذ میکند که این امر باعث افزایش مدت زمان ماندگاری ضدعفونیکننده نانویی میشود. این خاصیت میتواند تا چند ساعت و حتی تا چند روز، بسته به شرایط، روی سطح باقی بماند و اثرگذاری داشته باشد. پایه محصولات ما نانوسیلور یا نانونقره در مقیاس نانو است. مقالات بسیاری در سایتهای علمی معتبر جهان در خصوص نانونقره وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی و سازمان کنترل بیماریهای واگیر آمریکا نیز این ماده را به عنوان امنترین ضدعفونیکننده با قابلیت زیستسازگاری، اثرگذاری بالا و پایدار معرفی کرده است.
آنا: مزایای محصولات شما چیست؟
علوی: ضدعفونیکنندههای بر پایه نقره با هیچ میکروارگانیسمی سازگاری ندارد و به عبارت دیگر هیچ مقاومت در میکروارگانیسمها ایجاد نمیکند. این ویژگی بسیار مهمی است چراکه در اکثر مواقع میکروارگانیسمها پس از مدتی در برابر آنتیبیوتیکها مقاوم میشوند. بدینترتیب میتوان از این محصولات به صورت مداوم برای از بین بردن انواع باکتری، ویروس، قارچ، باسیل سل و هر کدام از ماکروباکتریها استفاده کرد، این ضدعفونیکنندهها با هیچ میکروارگانیسمی سازگاری پیدا نکرده و حالت دشمنی آن برای همیشه باقی میماند.
بخش دیگری از فعالیتهای شرکت نیز در حوزه نانوکولانت بوده که کاربرد آنها در افزایش راندمان است. چند پروژه در عسلویه انجام شد و حداقل چهار پروژه نیز در پارس جنوبی صورت گرفته است. در پالایشگاهها و نیروگاههای مانند نیروگاههای طرشت، خرمشهر و شهید رجایی افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت انجام دادهایم، با این حال سعی کردیم فعالیت تخصصیتر شود و بنابراین از شرکتهای جانبی برای کارهای حوزه انرژی استفاده میشود.
آنا: مهمترین ویژگی مدیریتی شما چیست؟
علوی: مسئولیت شرکتهای بزرگی را برعهده داشتم و تمام این مدت سعی کردم فعالیتهای شرکت را به متخصصان برونسپاری کنم. این امر نهتنها منجر به اشتغالزایی میشود بلکه باعث چابکسازی شرکتها نیز میشود. سعی کردم این روند در این شرکت نیز ادامه داشته باشد. فعالیتهای تخصصی را به افراد متخصص واگذار میکنیم. برونسپاری بر اساس تخصص انجام میشود نه رابطههای شخصی.
آنا: شیوع کرونا در کشور تأثیری بر روند تولید ضدعفونیکننده در شرکت شما داشته است؟
علوی: در ابتدا اعلام شد که ضدعفونیکننده و محصول مناسب برای مبارزه با ویروس کرونا حتما باید حاوی ۷۰ درصد الکل باشد. بنابراین ذهنیتی در بازار ایجاد شد که یکی از چالشهای اصلی شرکت ما به شمار میرفت. این در حالی بود که براساس اعلام سازمان کنترل بیماریهای واگیردار آمریکا ۳۰ تا ۴۰ پیپیام نقره در ضدعفونیکنندهها میتواند ویروس کرونا نابود کند. سختیهای زیادی کشیدیم تا این ذهنیت را عوض کنیم. جامعه نسبت به محصولات نانو نگاه مناسبی نداشت و به همین دلیل دردسرهای بسیاری داشتیم. برخی نیز نگران بودند که ذرات نانو از پوست رد شده و وارد گردش خون شود. با انجام تستهایی اثبات کردیم که این اتفاق نمیافتد.
آزمایشهایی نیز در خصوص ماندگاری این ضدعفونیکنندهها انجام شد و نشان داد پس از اعمال شدن ضدعفونیکننده حاوی ذرات نقره به سطح، در صورت دست نزدن به آن، خاصیت آنتیباکتریال آن تا چند روز باقی بماند. کرونا باعث شد که میزان آشنایی مردم با محصولات را بیشتر شود، شاید در حالت معمول هیچوقت چنین فرصتی ایجاد نمیشد. ضدعفونیکنندههای حاوی نانونقره بو ندارد، سمیتی ندارد و اثرگذاری بالایی دارد، این ویژگیها در جلب اعتماد مشتریان تأثیر بسیاری داشت. البته در حال حاضر بازار ضدعفونیکنندههای نانویی زیاد شده و شرکتهای بسیاری وارد این حوزه شدهاند. شرکت ما در کنار تولید به آموزش همگانی نیز میپردازد.
آنا: آموزش همگانی تأثیری به فروش محصولات دارد؟
علوی: آموزش همگانی یکی از دغدغهها و ذهنیتهای ماست. در صورتی که آموزش همگانی باشد، فروش نیز بیشتر میشود با این حال تنها به دنبال فروش محصول نیستیم و هدف اصلی ما آشنایی بیشتر جامعه با ضدعفونیکنندههای حاوی نانو نقره است. بدینترتیب هموطنان به این باور میرسند که این ضدعفونیکنندهها محصولی ایمن است و خطرات نمونههای مشابه را ندارد. آموزش همگانی به شرکت نیز کمک میکند تا خدمترسانی بهتری به مردم داشته باشد. از سوی دیگر فروش را نیز بیشتر میکند که فروش بیشتر به معنای اشتغالزایی گستردهتر است. زمانی تمرکز تبلیغات بر محصولی بود که بستهبندی زیبایی داشته باشد اما حالا این امر تغییر کرده است.
برای مثال، در مالزی دو شرکت پوشاک رقیب وجود داشته است، یکی از این شرکتها حق و حقوق کارمندانش را به صورت کامل پرداخت نمیکرده و وقتی مردم این موضوع را میفهمند، محصولات آن شرکت را بایکوت میکنند. مردم راضی نبودند افرادی که لباس را تولید میکنند، آسیب ببینند یا ناراحت شوند، بنابراین محصولات این شرکت را نمیخرند. یکی از دغدغههای شرکت ما اشتغالزایی است، محصولی که تولید میشود باید شغلهای جدید نیز ایجاد کند. اشتغالزایی به این معناست که چند خانواده کنار هم دور یک سفره بنشینند، حداکثر تلاش خود را کردهایم تا تمام همکارانمان راضی باشند. وقتی محیط کار رضایتبخش و شاد باشد، مصرفکننده نسبت به محصولی که استفاده میکند، راضی است؛ این امر به طور زنجیرهوار به هم پیوسته است. حسن محصولات دانشبنیان و هایتک این است که از ابتدای تحقیقاتش تا زمانی که به دست مصرفکننده برسد، لب همه افراد خندان است. بر این باورم که یک محصول دانشبنیان و هایتک باید تمامی عوامل را در کنار هم داشته باشد.
آنا: چالشی برای اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت داشتهاید؟
علوی: نمیتوان گفت که وزارت بهداشت در حوزه مجوزها سختگیری میکند چراکه این امر در برخی موارد لازم است. اداره دامپزشکی و وزاتخانه صنعت و معدن نیز سختگیریهای خاص خود را دارند که برخی از آنها ضروری است. انتظار ما به عنوان تولیدکننده تسریع روند اخذ مجوز و کاهش بروکراسیهای اداری است. برای مثال یک نامه باید سه بار به دست یک نفر برسد تا کاری انجام شود. فرایند اخذ مجوز بسیار زمانبر است و نیاز به اصلاح دارد، کاری که یک کارشناس وزارت بهداشت برای ما انجام میدهد طی ۳۰ دقیقه انجام میشود اما رسیدن درخواستنامه به این فرد سه هفته زمان میبرد.
بیشتر بخوانید:
استفاده از ظرفیت صنعت مخابرات برای ارتقای سلامت جامعه/ ضدعفونی بدن با دستگاه ایرانی هوشمند میشود
انتظار تولیدکنندهها کوتاه شدن مسیرهای اخذ مجوز برای تولید محصولات است. به دنبال کم کردن سختگیریها نیستیم بلکه میخواهیم روند کار سرعت بیشتری بگیرد. در حال حاضر اخذ مجوز برای یک محصول یک سال طول میکشد، در صورتی که این روند اصلاح شود میتوان یک مجوز را طی یک ماه گرفت. بروکراسی در تمامی سازمانها وجود دارد، بنابراین انتظار میرود این شرایط در همه جا تسهیل شود تا تولیدکنندگان برای گرفتن یک پروانه تولید یا مجوز زمان زیادی را صرف نکنند.
آنا: چه چشماندازی برای شرکت دارید؟
علوی: تمامی سهامداران و اعضای شرکت درواقع بنیانگذاران آن هستند و میتوان گفت که محصولات تولیدی نتیجه تحقیق و توسعه این افراد است. معمولا کسانی که در حوزه توسعه و تحقیق کار میکنند، خلاق هستند و نمیتوانند یک جا بنشینند و معمولاً در حال توسعه و خلق در حوزههای مختلف هستند. این فرایند در شرکت ما نیز وجود دارد و همکارانمان را در یک جا نگه نداشتهایم. پرسنل به طور مداوم در حال آموزش هستند، تیم فروش و بازاریابی ما دائماً در حال رصد بازار بوده تا نیازهای جامعه و مردم را جمعآوری کرده تا صدای مشتری را جذب کنند، بدینترتیب ما نیز میتوانیم آن را به صدای کسبوکار تبدیل کنند. کسبوکار زمانی ارزشمند است که بتوان با آن نیازی را برطرف کرد، بنابراین به دنبال عرضه محصولات جدید هستیم تا هر محصول جدیدی که میآید خطری نداشته و کاملاً ایمن باشد. چندی پیش پروانه دامپزشکی یک محصول را گرفتیم و در حال تلاش برای اخذ پروانه برای محصول دیگری هستیم. اخذ مجوز یک تا سه محصول در سال فرایند معمول شرکت به شمار میرود.
انتهای پیام/۴۰۲۱
انتهای پیام/