هدف عالی امام زمان(عج) ایجاد حکومت عدل توحیدی و جهانی است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ششمین جلسه از سلسله جلسات کارگاه آموزشی معارف مهدویت با عنوان «نقش امام غایب در عصر غیبت (مدیریت امام زمان (ع))» با حضور حدود ۴۰۰ نفر از استادان و کارمندان دانشگاه از سوی پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت وبینار برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسید آقایی در ابتدا بیان کرد که اعتقاد به امام عصر (عج) تنها راه نجات بشریت و انسان معاصر، از غرقابهای فرورفته در آن است و خوشبختانه گفتمان مهدویت و رویکرد نوین و جدی به این آموزه بلند و بالنده، بهعنوان تنها راه نجاتبخش فراروی انسان معاصر، در سالهای اخیر از رشد فزایندهای برخوردار بوده است که نمونه آن، راه یافتن آموزه مهدویت بهعنوان دکترین نظام در مراکز استراتژیک و کرسیهای نظریهپردازی و شکل گرفتن و رواج برخی اصطلاحات و کلیدواژههای نوپیدا در ادبیات مهدوی و فرهنگ سیاسی است.
مدیر موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)، مدیریت امام زمان (علیهالسلام) را اداره کردن هر آنچه شأن امام است و خداوند آن را برعهده او نهاده است دانست که همان مدیریت در معنای اصطلاحی آن است یعنی سازماندهی، هدایت و بهکارگیری امکانات و نیروها بر اساس ارزشهایی معین برای رسیدن به هدفی مطلوب که برخاسته از تدبیر و فعل امام است.
وی ادامه داد: «اهداف» امام زمان (علیهالسلام) نیز متعدد است، حفظ و گسترش دین و شیعیان، ایجاد مرکز و دولتی برای شیعه، حفظ و تقویت ایران بهعنوان مرکز تشیع و «شیعه خانه امام زمان (علیهالسلام)»، ایجاد حکومت جهانی و...در این میان، برخی از اهداف عالی و برخی میانیاند. از جمله اهداف عالی حضرت ایجاد حکومت عدل توحیدی و جهانی است. شاید برخی گمان کنند که امام تا پیش از فرارسیدن زمان ظهورش در جهت تحقق این هدف هیچ نقشی ندارد و تنها در گوشهای نشسته تا هنگام ظهورش فرا رسد و البته گاهگداری برخی افراد را شفا میدهد و یا گمشدهای را به مقصد رهنمون میشود! اما ما بر این باوریم که امام در جهت ایجاد آن آرمان الهی نقشآفرین است و خود نیز تکلیف دارد که زمینههای ظهورش را فراهم آورد و غیبت هم مانع نیست؛ چون غیبت، پنهان بودن و در پنهانی کار کردن است، نه بیکاری. امور در غیبت تعطیل نمیشوند؛ چون امامت تعطیلبردار نیست، بلکه چهبسا دست امام از جهاتی بازتر شود و به دور از تنگناها و برخی مزاحمتها به تدبیر امور و آرایش نیرو بپردازد و بسیاری از توطئهها بر ضدّ شیعه، مسلمانان و یا جامعه جهانی را خنثا کند و شیعیان پراکنده را جمع سازد.
پورسید آقایی در ادامه گفت: مدیریت حضرت حجت (عج) بر اساس سه اصل غیبت، حکمت و سنت است. یعنی حضرت هرگز کاری خلاف فلسفه غیبت و یا خلاف حکمت و مصلحت انجام نمیدهد و در انجام آن نیز هرگز از سنتهای الهی تخطی نمیکند؛ سنتهایی که در قرآن، بیشتر بهصورت جملههای شرطی و گاهی خبری آمدهاند. همچنین دلایل متعددی از عقل، نقل و سیره بر این باور وجود دارد که امام زمان در دوران غیبت، مدیریت امور را بر عهده دارند و زمینههای ظهورشان را فراهم میکنند که در اینجا بهاختصار از هریک نمونههایی ارائه میکنم.
سردبیر مجله مشرق موعود سپس گفت: از جمله دلایل عقلی بر مدیریت امام زمان و نقش ایشان در عصر غیبت این است که بر اساس «اهداف» حکومت دینی که رشد و شکوفایی همه استعدادهای انسان و تشکیل جامعه انسانی بر پایه قسط و عدل است و «قلمرو» حکومت که همه هستی است و نه محدوده شصت یا هفتاد سال عمر انسان در دنیا، اصل امامت و رهبری شیعه برای اداره جامعه مطرح میشود و اضطرار آدمی به امام و حجتی که به این مجموعه آگاه باشد و باید و نبایدهای راه بلند او را تا قرب خدا بشناسد، شکل میگیرد؛ امامی که بر همه هستی و استعدادهای انسان آگاه و از همه کششها و هواهای نفسانی آزاد باشد. ترکیب این آگاهی و آزادی همان عصمتی است که در ادبیات سیاسی شیعه مطرح است و ملاک انتخاب حاکم قرار میگیرد.
این محقق مهدویت پژوه ادامه داد: در مورد دلایل نقلی نقش امام مهدی (عج) در عصر غیبت و مدیریت آن حضرت در جوامع انسانی موارد متعددی مطرح است که شامل آیات و روایات است. مثلاً آیه «تَنَزَّلُ الْمَلاَئِکةُ وَالرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کلِّ أَمْرٍ» (قدر/۴) که با فعل مضارع «تنزّل» بیان شده از حقیقتی مستمر خبر میدهد و بر استمرار دلالت آن تا قیامت کاملاً هم آهنگ است. اگر ملائکه مقدرات را در زمان رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) بر ایشان نازل میکردند، پس از پیامبر هم آن مقدرات را باید بر کسانی نازل کنند که به لحاظ روحی با او سنخیت دارند وآنان کسانی جز اوصیای او نیستند (اصول کافی، ج ۱، ص ۲۴۷). از همین رو، در روایت آمده که با این سوره قدر با مخالفان ما احتجاج کنید تا پیروز شوید (تفسیر نور الثقلین، ج ۵، ص ۶۳۵). در حقیقت، چنان که از خود آیه برمیآید و روایات نیز به آن اشاره دارند، فرشتگان، مقدرات را بر امام نازل میکنند تا او بداند در سال آینده وظیفهاش چیست و چگونه باید مدیریت و نقشآفرینی کند و اراده پروردگار به چه چیزی تعلق گرفته است.
وی ادامه داد: در احادیث و زیارات نیز دلایل بسیاری برای نقشها و مدیریت حضرت مهدی (عج) در دوران غیبت وجود دارد مثلاً برخی از زیارات، حضرت مهدی (علیهالسلام) را «صاحب تدبیر» صفت دادهاند: «السلام علیک یا صاحب التدبیر» «صاحب تدبیر» کسی را گویند که همیشه هم راه هر تدبیر وهم نشین آن است. در تعدادی از روایات نقش حضرت در ایام غیبت به آفتاب پشت ابر تشبیه شده است. همانگونه که خورشید در پشت ابر همگان را بهرهمند میکند، حضرت در ایام غیبت به وظایف امامت خود مشغول است و به ویژه شیعیان را از نور هدایت و ولایت و سرپرستی خود بهرهمند میسازد.
وی افزود: حضرت علی (علیهالسلام) در بخشی از خطبه ۱۵۰ نهجالبلاغه که برخی از حوادث عصر غیبت و فتنههای آخرالزمان را برمیشمارد، بهصراحت از اقدامات و فعالیتهای حضرت مهدی (علیهالسلام) سخن میگوید و از مدیریت پنهانی آن حضرت در ایام غیبت در جوامع انسانی پرده برمیدارد: آگاه باشید! آن کس از ما اهل بیت پیامبر (ص) (یعنی حضرت مهدی (عج)) که آن فتنهها را دریابد، با چراغ روشنیبخش در آن گام مینهد و به سیره و روش صالحان (پیامبر و اهل بیت ع) رفتار میکند تا در آن فتنهها گرهها را بگشاید و بردگان (ملتها و انسانهای اسیر و دربند) را آزاد سازد، جمع (گمراهان) را متفرق سازد و پراکندگان (حقطلب و مستضعف) را هم آهنگ و همداستان کند، (او این کارها را) درنهایت پنهانی از مردم (انجام میدهد)، آنگونه که پی جویان نشانش را نبینند، هرچند دقت نظر داشته باشند. سپس در کشاکش آن فتنهها، گروهی (برای درهم کوبیدن فتنهها) مهیا میشوند هم چون مهیا شدن شمشیر به دست آهن گر.» در عبارات پایانی این خطبه شریف، «ثُمَّ لَیشْحَذَنَّ...» آمده که به وضوح نشان از آن دارد که آماده شدن گروه مهدی یاوران حاصل زحمات پرتلاش و به ثمر نشستن مدیریت پنهان آن حضرت است. از این رو، با «ثمّ» و تراخی آورده شده است. همچنین برخی القاب حضرت در ادعیه و زیارات و احادیث نشان میدهد که ایشان چشم خدا بر روی زمین، مجاهدی پرتلاش، پناه، فریادرس، مشکلگشای آلام، زداینده غم، برطرفکننده بلا و... است. لقب «مهدی» نیز که از مهمترین القاب حضرت به شمار میرود، گویای نقش فعال حضرت در هدایتگری است و درمجموع، هریک از این القاب و مجموعه آنها گویای مدیریت فعال حضرت مهدی (عج) و جلوهای از شئونات مدیریتی ایشان است.
پورسید آقایی در قسمت پایانی صحبت خود به سیره حضرت ولیعصر در عصر غیبت که تلاش مستمر ایشان برای زمینهسازی ظهور است اشاره کرد و گفت: این خود دلیل دیگری است بر مدیریت و آرایش نیروی حضرت در عصر غیبت. امروزه، ایران اسلامی، با نام و یاد حضرت قیام میکند و با رهبری نایب او پیروز میشود. آیا این چیزی جز عنایت و مدیریت حضرت است؟ همچنین قضایای بسیاری در مورد دستگیری امام عصر از شیعیان و محبین و استغاثه کنندگان به آن حضرت در عصر غیبت نقل شده است. مثلاً داستان فتوای تاریخی و سرنوشتساز تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی به عنایت امام عصر یا حکایت نجات شیعیان بحرین در زمان تسلط پرتغالیها و نجات آنان توسط امام زمان (عج) از توطئه خطرناک وزیر حاکم وقت آنجا از جمله این موارد است که همگی نشان از ایفای نقش مدیریتی آخرین ذخیره الهی در دوران غیبت کبری و آمادهسازی زمینههای ظهور توسط شخص ایشان دارد.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/