پیکر بیجان آموزش عالی با علائم کرونازدگی/ با بهبود شرایط قطعاً کلاسها حضوری میشوند
سروش حیدری سنگستانی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در تشریح معایب برگزاری آزمونها و امتحانات بهصورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی با توجه شیوع کرونا در دو سال اخیر اظهار کرد: وجود آموزش مجازی بستری را مهیا کرد تا افرادی که به هر دلیل توان حضور در کلاسها را نداشتند و نمیتوانستند خود را با برنامهریزیهای مشخص منطبق کنند، موقعیت مناسبی به دست آوردند.
وی با بیان اینکه در بخش آموزش مجازی، ابتدا زیرساختها در کشور مهیا نبود، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه پیشرو بود و با سرعت زیادی در مقایسه با سایر دانشگاهها اقدام کرد.
بیشتر بخوانید:
لزوم طراحی و تضمین الگوهای بلندمدت در آموزش مجازی
وقتی آموزش و آزمون مجازی یادگیری را تنزل میدهد
تمهیداتی برای حفظ سلامت آزمونهای مجازی وجود دارد؟
دانشگاهیان از ضرورت آموزش حضوری میگویند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: متأسفانه آموزش مجازی ضربات جبرانناپذیری را به دانشگاههای کشور وارد کرد و پیکر بیجان آموزش عالی را بر جای گذاشت؛ چراکه ارتباط بین دانشجو و استاد که مستمر بود، قطع شد.
حیدری سنگستانی مطرح کرد: دانشجویان، سالهای پیش از شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری آموزش دیده بودند و مهارتهای لازم را برای ارتباط با استادان و جامعه کسب میکردند؛ اما با آموزش مجازی فرآیند یادگیری دچار مختل شد و توانمندی دانشجویان تحتالشعاع قرار گرفت.
وی یادآور شد: البته مهارتهای آموزش مجازی به مرور ایجاد شد؛ اما این مهارتها کمتر از فرآیندها و توانمندیهایی است که در آموزش حضوری وجود دارد.
برگزاری دروس عملی با رعایت پروتکلهای بهداشتی امکانپذیر است و درصورت حذف دروس عملی معیارهای آموزشی زیر سؤال میرود؛ بنابراین امکان برگزاری دروس عملی بهصورت مجازی ممکن نیسترئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در پاسخ به این سؤال که برگزاری آزمونها به صورت حضوری را چگونه ارزیابی میکنید و اینگونه آزمونها چه مزایایی دارد؟ تشریح کرد که سطح کیفی آموزش آنلاین با آموزش حضوری متفاوت است و قطعاً سطح و مرتبه آزمون باید در حد کلاس مجازی تعریف شود و نباید فرآیند طوری باشد که آزمون پیچیدهای که دانشجو گمان کند سر کلاس بوده است از او گرفته شود.
حیدری سنگستانی با بیان اینکه در کلاسهای مجازی به همان نسبت سطح آزمون مجازی نزول پیدا میکند، تبیین کرد که کلاس و آزمون مجازی لازم و ملزوم هم هستند و اگر دوران تحصیل به صورت مجازی برگزار شد، آزمون نیز باید مجازی باشد و یک درصد از نمره به فعالیتها و موارد جانبی تخصیص پیدا کند.
آسیبها و خطرات آزمون مجازی به پیکر آموزش عالی
وی درباره اینکه تداوم روند آموزش و آزمونهای مجازی را چگونه ارزیابی میکنید و چه آسیبها و خطراتی میتواند به عرصه آموزش کشور از جمله دانشگاه و دانشجویان وارد آورد؟ چنین پاسخ داد: آموزش مجازی اثرات جبرانناپذیری در آموزش عالی دارد و باید فرایند آموزش معین و مشخص شود تا از کیفیت آن کاسته نشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه در اوج شیوع امیکرون در استان بوشهر قرار داریم، عنوان کرد که در چنین شرایطی سلامتی افراد ارجح است و اگر دروس و آموزشهای خود را مهارتی کنیم و ظرفیت یادگیری را بالاتر ببریم تا حدی میتوان روی آموزش مجازی حساب باز کرد؛ اما واقعیت این است که آموزش مجازی هیچ وقت جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.
حیدری سنگستانی با بیان اینکه براساس تأکید رئیس جمهور دانشگاهها و مدارس حتماً باید باز شوند و دانشجویان و دانشآموزان سر کلاسها حضور داشته باشند، بیان کرد: درغیراینصورت متولیان آموزش استان و شهر میتوانند آموزش را بهصورت مجازی برگزار کنند.
وی در پاسخ به سؤال دیگر درباره اینکه با توجه به اینکه وضعیت استان بوشهر از لحاظ کرونایی قرمز است، تصمیمی برای آینده به صورت قطعی دارید؟ گفت: سؤال خوبی پرسیدید. انتخاب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر انجام شده و میتوان تشکیل کلاسها را به تعویق انداخت.
بیشتر بخوانید:
آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند
نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست
برگزاری امتحانات بهصورت حضوری تا تأمین زیرساختهای مجازی
دانشجو در امتحانات حضوری براساس معلومات سنجش میشود
دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر درباره تشکیل کلاسهای حضوری به آنا گفت: با توجه به اینکه دوره فعالیت اُمیکرون پنج روزه است، درصورتیکه به شرایط نرمالتری بازگشتیم، میتوانیم کلاس حضوری را آغاز کنیم و حداقل با یک درصد کمتری کلاسهای حضوری را تشکیل دهیم؛ اما با بهبود شرایط قطعاً کلاسها را حضوری برگزار خواهیم کرد.
حیدری سنگستانی درباره برگزاری کلاسها و آزمونهای عملی با توجه به شیوع ویروس کرونا افزود: برگزاری دروس عملی با رعایت پروتکلهای بهداشتی امکانپذیر است و درصورت حذف دروس عملی معیارهای آموزشی زیر سؤال میرود؛ بنابراین امکان برگزاری دروس عملی بهصورت مجازی ممکن نیست؛ اما این دسته از دروس را میتوان با تعداد نفرات و بازه زمانی کم برگزار کرد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/