دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1400 - 14:58
فیزیکدانان مشاهده کردند؛

نوع مرموزی از انتقال در کریستال‌های الکترونیکی رخ می‌دهد

فیزیکدانان نوع جدیدی از انتقال را در کریستال‌های الکترونیکی مشاهده کردند.
کد خبر : 640445
کریستال

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «ساینس آلرت»، همان‌طور که روشن است علوم پایه لازمه موفقیت و پیشرفت برای جامعه بشری است. این علوم پایه و بنیان یک کشور محسوب می‌شود. دانشمندان با استفاده از علوم پایه به کشف و اختراع بسیاری دست پیدا کرده‌اند. یکی از این علوم پایه و اساسی فیزیک است. علوم پایه از جمله فیزیک در زندگی روزمره کاربرد بسیار زیادی دارد و به انسان‌ها نکات بسیار زیادی می‌آموزد.


فیزیکدانان به‌تازگی نوع جدیدی از انتقال را در کریستال‌های الکترونیکی مشاهده کرده‌اند. همان‌طور که علوم پایه به انسان‌ها می‌آموزد، تغییرات دما می‌تواند منجر به انتقال فاز در مواد شود. مانند زمانی‌که آب به حالت جامد در سرما و یخبندان در می‌آید. با این حال همیشه استثنا در علم فیزیک وجود دارد و در بعضی از موارد، دمایی که تغییر می‌کند، بسته به شرایط جوی مواد، متفاوت است. این پدیده به عنوان «پسماند» یا «هیسترزیس» در جامعه علمی فیزیک شناخته می‌شود. محققان بر این فکرند که نمونه‌ای عجیب و کاملا جدید را از این پدیده کشف کرده‌اند. پسماند به معنای وابستگی حالت یک سیستم به گذشته‌اش است.


دانشمندان نوعی انتقال مرموز در ترکیب لایه‌ای به‌نام «EuTe4» کشف کردند. فیزیکدانان بر اساس آزمایش‌های خود در آزمایشگاه متوجه شدند که هیسترزیس «EuTe4»، دارای محدوده دمایی گسترده به میزان ۴۰۰ کلوین است. این محدوده دمایی بسیار بیش‌تر از محدوده دمایی معمول برای جامد کریستالی است. این یافته‌ها به‌سرعت توجه فیزیکدانان را به خود جلب کرد. این کشف همچنان نیاز به آزمایش‌های متعدد دارد، زیرا روزهای اولی است که از کشف آن می‌گذرد. روش خاصی که الکترون‌ها در «EuTe4» قرار می‌گیرند باعث تشکیل کریستال الکتریکی ثانویه می‌شود. همچنین این کریستال امکان دارد با حرکت و جابه‌جایی لایه دوم، در حلقه هیسترزیس، پیکربندی‌های مختلفی در ساختار ایجاد کند.


انتهای پیام/۳۰۰۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته