پنجره واحد دولت الکترونیک از شهریور ۱۴۰۱ به طور کامل فعال میشود/ الزام تمامی دستگاهها به رفع نواقص دولت الکترونیک
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، در سالهای اخیر فناوریهای هوشمند ابعاد مختلف زندگی بشر را متحول کرده و حالا بسیاری از سرویسهای دولتی به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دارد. درواقع خدمات آنلاین موجب شده میلیونها نفر در سراسر دنیا برای انجام فعالیتهای اداری خود نیازی به مراجعه حضوری به سازمانهای مختلف نداشته باشند.
تسریع در فرایندهای اداری، کاهش فساد مالی، بهینهسازی مصرف انرژی و ایجاد شفافیت تنها بخشی از مزایای ارائه سرویسهای الکترونیکی به اقشار مختلف جامعه است. در حقیقت خدمات آنلاین علاوه بر کاهش هزینه سازمانها بهرهوری آنها را افزایش میدهد. از طرف الکترونیکی کردن خدمات دولتی بستر لازمه برای توسعه اقتصاد دیجیتال را فراهم کرده و در نهایت منجر به افزایش رضایت عمومی را میشود. در ایران شورای اجرایی فناوری اطلاعات که دبیر آن با حکم رئیس جمهور منصوب میشود متولی قانونگذاری در حوزه دولت الکترونیک و هماهنگسازی دستگاههای برای تحقق اهداف این پروژه ملی مختلف با یکدیگر است.
بیشتر بخوانید:
هنوز برای یکپارچهسازی اطلاعات دستگاهها مشکل داریم/ بومیسازی فناوری لازمه توسعه دولت الکترونیک
به اعتقاد کارشناسان تکمیل پروژه بزرگ دولت الکترونیک نیازمند همکاری تمامی سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور است. از همین رو رئیس جمهور در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی به تمامی اعضای این شورا دستور داد به سرعت زیرساختهای لازم برای تکمیل پروژه دولت الکترونیک را فراهم کنند. در همین رابطه و برای آگاهی از اهم خدمات ارائه شده در دولت الکترونیک با رضا باقری اصل گفتوگو کردیم؛ در ادامه مشروح این گفتوگو را مشاهده میکنید:
افزایش دسترسی مردم به خدمات آنلاین با اجرای پروژه دولت الکترونیک
آنا: با توجه به مزایای بهرهگیری از فناوری در ارائه خدمات متنوع به مردم پروژه بزرگ دولت الکترونیک دسترسی به چه سرویسهایی را فراهم ساخته است؟
باقری اصل: اولین نکته در مورد پروژه دولت الکترونیک توسعه دسترسی فراگیر آحاد مردم از شهرها تا روستاها به سرویسهای الکترونیکی دولت است. به همین دلیل وقتی که کشور درگیر بیماری کرونا شد امکان دسترسی به خدمات قطع نشد و بررسی شاخصها نشان داد که در این دوران کشور آسیب زیادی از عدم دسترسی فیزیکی به خدمات دولتی ندید. درواقع به منزله ایجاد زیرساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعات ارائه خدمات به مردم قطع نشد. حتی کیفیت برخی از خدمات به دلیل الزام رعایت شیوهنامههای بهداشتی در شیوه غیرحضوری ارتقا پیدا کرد. به عنوان مثال در حوزه آموزش با الکترونیکی شدن سرویسهای آموزشی تغییر و تحول بزرگی در سبک تحصیل رخ داد و شرایطی پیش آمد که اولیا در کنار دانشآموزان در کلاس مجازی حاضر میشدند و با معلم تعامل میکردند و این مسئلهای است که در گذشته امکان آن وجود نداشت.
همچنین دانشآموزان دسترسی فراگیرتری به سامانههای آنلاین پیدا کردند و زمانی که آموزگار محتوای درسی را در شبکه قرار میداد دسترسی در کل کشور برای آن محتوا فراهم میشد و به این صورت دانشآموزانی که از معلم خود دور بودند نیز از موضوعات درسی عقب نمیماندند. البته این تحول تنها مختص به مدرسه نیست و در دانشگاه نیز چنین شرایطی به وجود آمد.
نکته مهم دیگر در مورد دولت الکترونیک این است که اجرای برخی از پروژهها بهواسطه دسترسی فراگیر مردم تسهیل شد. پروژههای نسخه الکترونیک، استفاده از هوش مصنوعی در احراز هویت و سامانههای بورسی از جمله طرحهای بزرگی هستند که با اجرای دولت الکترونیک دسترسی به آنها تسهیل گردید. در سال ۹۹ با ایجاد دسترسی عمومی به سامانه سهام عدالت بیش از پنجاه میلیون نفر از هموطنان توانستند سبد دارایی خودشان را به صورت آنلاین مشاهده کنند. بنابراین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش خود را از تأمین کننده زیرساخت به فراهم کننده و توانمندساز حوزههای مختلف خدمات ارتقا داد.
الزام تمامی سازمانها به رفع موانع تکمیل پروژه دولت الکترونیک
آنا: رئیس جمهور به تمامی اعضای شورای عالی فضای مجازی دستور داده است نواقص پروژه دولت الکترونیک را برطرف کنند. اتخاذ چنین سیاستهایی چه تأثیری بر تکمیل این پروژه ملی دارد؟
باقری اصل: در دولت سیزدهم چند اتفاق مهم در مورد پروژه دولت الکترونیک رخ داد. نخست این که جلسات شورای عالی فضای مجازی به طور منظم برگزار و سیاستهای لازم برای توسعه خدمات دیجیتال تبیین میشود. رئیس جمهور طی حکمی کارگروه اقتصاد دیجیتال را ایجاد کرد. درواقع این کارگروه هیئت دولت کوچک و تخصصی در حوزه اقتصاد دیجیتال است و تمامی اختیارات دولت و هیئت وزیران طبق قانون به این کارگروه تفویض شد. در جلسه اول این شورا اولویتهای حوزه اقتصاد دیجیتال برنامهریزی شد تا برای اجرای این اولویتها تسهیلات لازم فراهم شود. قطعاً فرایندهای مربوط به این کارگروه از هیئت وزیران بسیار چابکتر و زودبازدهتر خواهد بود.
تشکیل جلسات شورای اجرایی فناوری اطلاعات در روز ۱۴ بهمن ماه اقدام دیگری بود اهمیت دارد. در این جلسه اولین مسئله مورد تأکید اجرای تمامی تکالیف ابلاغ شده به دستگاههای مختلف بود. بر اساس آخرین گزارش دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات برخی از دستگاهها پروژههای ابلاغی را به خوبی اجرا کرده بودند ولی بسیاری از سازمانها تکالیف دولت الکترونیک را اجرا نکردند. بر اساس مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تمام تکالیف باقیمانده باید اجرا شود و همچنین دبیرخانه این شورا ملزم شد در مورد عدم اجرایی شدن برنامههای دولت الکترونیک آسیبشناسی کند.
رئیس جمهور معتقد است برخی از پروژهها مهمتر از بقیه طرحها هستند و شورای اجرایی فناوری اطلاعات باید بر اجرای این پروژهها تمرکز کند. یعنی پروژههایی که زیربنای توسعه اقتصادی کشور هستند و کاربردهای بیشتری دارند با سرعت بیشتری پیگیری شوند.
ارائه خدمات یکپارچه دولت الکترونیک تا شهریور ۱۴۰۱
آنا: علاوه بر مصوبات ابلاغ شده شورای اجرایی فناوری اطلاعات چه برنامهای برای تسریع در فرایندهای مربوط به دولت الکترونیک دارد؟
باقری اصل: موضوع دیگری که اخیراً در شورای اجرایی فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت ایجاد زیربنای پنجره واحد دولت هوشمند بود. بر اساس مصوبه این شورا همه دستگاه باید پنجره واحدی برای ارائه خدمات داشته باشند و در حقیقت شکلگیری این پنجره به معنی ایجاد هماهنگی و تعامل بین سازمانهای تابع هر وزارتخانه است. در واقع طبق این مصوبه دستگاهها ملزم شدند ۳۰ درصد خدمات خود را در سامانهای مشخص بارگذاری کنند تا دسترسی مردم به خدمات دولتی به صورت یکپارچه و تنها با یکبار ورود سازماندهی شود. همه سازمانها و دستگاهها موظف هستند تا شهریور سال آینده پنجره واحد خود را تعریف و ارائه کنند.
بیشتر بخوانید:
اجرای محدودیتهای هوشمند کرونایی بر بستر دولت الکترونیک
زیرساختهای شرکتهای بیمهگر برای ارائه نسخه الکترونیکی آماده نیست
متأسفانه برخی از دستگاهها فرایندهای خودشان را برای اجرای مأموریتهای دولت الکترونیک بازمهندسی نکردند. الکترونیکی کردن فرآیندهای موجود در بعضی موارد موجب ارزش نمیشود بلکه سامانهسازیهای متعدد موانع زیادی برای کاربران را ایجاد میکند. از همین رو تصمیم گرفتیم تا دستورالعملی برای بازمهندسی خدمات تهیه شود و همینطور مقرر شد دستگاهها این بازمهندسی را انجام دهند. بر اساس مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات اگر دستگاه بازمهندسی خدمات الکترونیکی خود را انجام ندهد سازمان اداره استخدامی کشور میتواند به طور مستقل خدمات پرکاربرد و اولویتدار را بازنگری کند.
در نهایت مقرر کردیم بر اساس اصولی که در جلسه ارائه شد سندی برای الزامات توسعه دولت هوشمند توسط دبیرخانه این شورا با همکاری مرکز ملی فضای مجازی تدوین و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد.
انتهای پیام/۴۱۴۴/پ
انتهای پیام/